یادداشت پایگاه خبری ۱۹ دی آنلاین با عنوان «غیر شفاف‌ترین تصمیمات در مجلس مدعی شفافیت» به قلم رضا صدرایی بدین شرح است:

شهریورماه ۹۸ بود که نمایندگان مجلس دهم با طرح شفاف شدن آرای نمایندگان مجلس مخالفت کردند و آن را نوعی فشار برای وکلای ملت دانستند؛ اما این موضوع با واکنش‌های تندی از سوی منتقدان مجلس رو به رو شد تا آنجا که علیرضا پناهیان واعظ اصولگرا در یکی از منبرهای خود با لحنی توهین‌آمیز از این اقدام انتقاد کرد و گفت: ‌ای مجلس شورای اسلامی آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رأی ندهی؟!
شفافیت کلید واژه‌ای بود که چند ماه مانده به انتخابات ۹۸ تکیه کلام منتقدان مجلس دهم شده بود و از صدا و سیما گرفته تا مداحان به این بهانه به مجلس دهم می‌تاختند که چرا مجلس شفاف عمل نمی‌کند و آراء نمایندگان شفاف اعلام نمی‌شود، همان روزها بود که کاندیداهای مجلس یازدهم وعده دادند پایمان به بهارستان برسد چنین و چنان می‌کنیم و مخفی‌کاری در قاموس‌مان نخواهد بود؛ اما وقتی به دروازه‌های مجلس رسیدند ساز و کار تغییر کرد و شعارهای‌شان به در بسته خورد.
در واقع نمایندگانی که خود را در صف مقدم شفافیت معرفی کرده و در همان روزهای ابتدایی به ازای هر رأی‌گیری در مجلس از رأی‌شان عکس می‌گرفتند و از توئیتر گرفته تا اینستاگرام و هر جا که می‌توانستند آن را منتشر می‌کردند، زمانی که پای طرح و لوایحی به میان آمد که می‌دانستند با بازخورد منفی در افکار عمومی همراه می‌شود، طرح‌ها و لوایح را به پستو کمیسیون ویژه اصل ۸۵ فرستادند تا به دور از چشم مردم برای آن تصمیم‌گیری کنند.
 آل جایی که غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان‌آباد، گفت: در مجلسی که با وعده شفافیت و حتی با وعده کتبی شفافیت روی کار آمد، غیر شفاف‌ترین تصمیمات گرفته شد.
از مهم‌ترین جلسات غیر علنی مجلس می‌توان به جلسه نمایندگان با احمد وحیدی بر سر اعتراض به بخشنامه انتخاباتی معاون سیاسی سابق وزیر کشور و همچنین ماجرای استعفای الیاس نادران، نماینده مردم تهران طی روزهای اخیر اشاره کرد.
تصمیم مجلس برای محرمانه شدن جلسه بررسی طرح استعفای نادران آنقدر غیرمعمول بود که به سرعت با واکنش همراه شد، آنچنان که عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «وقتی بررسی استعفای نماینده هم محرمانه و غیرعلنی شود، دیگر کدام داده مفیدی می‌تواند در اختیار افکار عمومی قرار گیرد؟
  • نویسنده :
  • منبع :