19 دی: به گفته یکی از اعضای هیات مدیره فدراسیون واردات ایران بودجه‌ای که دولت برای واردات کالاهای اساسی و دارو در سال 1403 در نظر گرفته 13.65 میلیارد یورو است، در حالی که تنها تامین سبد غذا و پروتئین جامعه بدون احتساب دارو 14 میلیارد دلار ارز نیاز دارد.
در لایحه بودجه سال 1403، 13.65 میلیارد یورو به واردات کالاهای اساسی و دارو اختصاص پیدا کرده است. محمدمهدی نهاوندی عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران و عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور در گفت‌وگو با ایلنا این رقم را برای واردات کالاهای اساسی و دارو کافی ندانست و گفت: هر چند قیمت‌های جهانی به ویژه قیمت‌های غذا کاهش پیدا کرده اما سبد مصرفی غذا و پروتئین کشور به تنهایی حداقل حدود 14 میلیارد دلار ارز نیاز دارد.
وی تصریح کرد: این 14 میلیارد دلار تنها برای غذا موردنیاز است و شامل دارو نمی‌شود، در نتیجه اگر قرار باشد رقم 13.65 میلیارد یورو به واردات دارو و غذا اختصاص پیدا کند برای تامین حداقل نیاز جامعه به غذا بسیار کم است.  
نهاوندی ادامه داد: سیاست‌های انقباضی در مورد تامین غذا و دارو با سیاست‌های کلی دولت برای صیانت از سفره مردم تعارض دارد، بنابراین این رقم باید متناسب با رفاه، سبد غذایی شهروندان و حداقل سرانه مصرف غذا و پروتئین در کشور بازنگری شود.
وی افزود: در سال‌های گذشته نیز در نیمه دوم سال به دلیل نادرستی برآوردهای دولت در این دو بعد و تخفیف بودجه‌ای که برای آن در نظر گرفته شده بود. این رقم همیشه با متمم و افزایش موردی رو‌به‌رو می‌شد، بنابراین بهتر است از ابتدای سال اعداد واقعی برای آن در نظر گرفته شود.  
عضو هیات مدیره فدراسیون واردات ایران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم شرایط سال 1400 را در کشور داشته باشیم با 5 تا 7 درصد افزایش مصرفی که به دلیل رشد جمعیت تجربه می‌کنیم دست‌کم باید 14 میلیارد دلار برای این کالاهای اساسی در نظر بگیریم. رقم 13.65 میلیارد دلار جوابگوی سال 1403 نیست و باید حداقل، میزان بودجه واردات کالاهای اساسی در سال 1400 را برای سال 1403 در نظر بگیریم.
نهاوندی همچنین گفت: در سال 1401 حذف ارز 4200 تومانی سرانه مصرف غذا را به شدت پایین آورد، در سال 1402 نیز هر چند نسبت به سال 1400 مصرف کمتر شده اما هزینه‌های خانوار به خودی خود دارد تنظیم می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :