19 دی: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: یک قلاده خرس در اثر تصادف جاده‌ای در محور شاهرود-آزادشهر در شرق استان سمنان از دست رفت.
مرتضی فرخی روز سه‌شنبه به رسانه‌ها ابراز کرد: صبح امروز هفتم آذر طی تماس تلفنی یکی از رانندگان عبوری در جاده محور آزادشهر به شاهرود (محدوده راهدار خانه گورخان) مبنی بر تصادف یک قلاده خرس با خوردوهای عبوری، بلافاصله کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و واحد تابعه شاهرود به اتفاق دامپزشک به منطقه اعزام شدند.
وی تاکید کرد: برابر مشاهدات، تعدادی از مردم در محل حاضر بودند، به جهت کاهش استرس بر حیوان در وهله اول نسبت به دور کردن مردم و خروج از محدوده اقدام شد، سپس به بررسی وضعیت حیوان پرداخته شد که حادثه مربوط به یک قلاده خرس نر بالغ به سن تقریبی بیش از هشت سال بود که به‌علت تصادف با خودرو عبوری به حاشیه جاده پرتاب شده بود.
وی ادامه داد: با توجه به علایم بالینی و ظاهری، تصادف از ناحیه کمر و پاهای حیوان ارزیابی شد، به‌طوریکه هیچ آثار حرکتی در آن ناحیه نداشت وبه زحمت توسط دستها جابه‌جایی مختصر داشت. پس ازبررسی اولیه وضعیت حیوان ازنظر دامپزشکی، تصمیم به مقیدسازی اصولی حیوان گرفته شد و خرس ناتوان به داخل قفس هدایت و پس از انجام مراحل تثبیت برای مداوا و سیر مراحل درمانی (برابر هماهنگی های به عمل آمده با سازمان مرکزی به منظور درمان درمراکز درمانی معتبر کشوری) منتقل شد.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان افزود: با وجود تلاشهای عوامل محیط زیست به دلیل جراحات سنگین وارده ناشی از این تصادف شدید، این حیوان در مسیر جاده دامغان به سمنان تلف شد.

  • نویسنده :
  • منبع :