19 دی: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تولید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی توسط خودروسازان در کشور تا پایان سال، گفت: تا پایان امسال به طور محسوس اتوبوس‌های برقی و همچنین خودروهای برقی یا تاکسی‌های برقی را در شهر خواهیم داشت.
«عباس علی‌آبادی» در گفت‌وگوی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت خودروهای برقی اظهار داشت: روز گذشته اولین خط تولید اتوبوس برقی را افتتاح کردیم، در یکی دیگر از خودروسازان، اتوبوس برقی تولید می‌شود که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: تا پایان سال حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برقی تولید می‌شود، اما اگر حمایت شود، می‌توان میزان تولید آن را افزایش داد. فعلاً هدف ما این است که فرهنگ‌سازی شود و آمادگی شکل بگیرد. توسعه اتوبوس برقی، تاکسی برقی، موتورسیکلت برقی نیازمند فرهنگ‌سازی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه توسعه خودروهای برقی به دلیل مزایایی که دارند، باید زودتر اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به استفاده از این ظرفیت حداکثری در خودروهای برقی، راننده‌ها باید در مورد نحوه رانندگی، آموزش ببینید.
علی‌آبادی گفت: ما یک تغییر رویکرد در خودروسازی‌های کشور خواهیم داشت و سیستم‌های جدید برقی باید جایگزین خودروسازی دیزل سنگین، شود، البته خودروهای برقی سیستم‌های نسبتاً ساده‌تری دارند؛ با این حال تا الان مثلاً در خودروساز سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت باطری که از جمله عوامل اصلی ماشین‌های برقی است، انجام نشده است.
وی ادامه داد: تولید اتوبوس برقی در حال آغاز است؛ مثلاً در مپنا تقریباً در خصوص نوآوری، طراحی و ساخت نمونه طی دو سه سال گذشته اقداماتی انجام دادیم و در بازدیدی که رئیس‌جمهور اردیبهشت‌ماه امسال از مپنا داشتند، به اداره استاندارد دستور داد که شتاب بیشتری بدهند که خوب اتفاق مبارکی افتاد.
وزیر صمت تاکید کرد: نخستین اتوبوس برقی را با استفاده از ظرفیت‌های استانداردسازی خودمان تولید کردیم که یک اقدام مهم است. اداره استاندارد هم با تمام دقت این کار را انجام داد و انصافاً کار خوبی بود که با دستور رئیس‌جمهور انجام شد.
نیاز تهران به ۷ هزار اتوبوس
علی‌آبادی با اشاره به نیاز شهرداری تهران به هفت هزار دستگاه اتوبوس، گفت: نیاز تهران به اتوبوس بر اساس حجم جمعیت و ترافیک توسط شهرداری تهران اعلام می‌شود که نیاز به هفت هزار دستگاه عدد قابل قبولی است، ولی این عدد برای شهرهای مختلف متفاوت و بسته به ترافیک آن‌ها است.
وی عنوان کرد: فکر می‌کنم ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی همه نیازها را پوشش دهیم. وقتی به فناوری دست پیدا کردیم، توسعه ظرفیت، کار چندان سختی نیست؛ خوشبختانه این کار آن قدر برای کشور مزیت دارد که نیاز است در این حوزه سرمایه‌گذاری‌ها صورت بگیرد، دولت هم تمام و کمال آمده پای‌کار، وزارت صمت هم که نه اینکه این تنها سیاستش است، در بخش خودرو سیاست ما برقی سازی است.
علی‌آبادی تاکید کرد: ما در وزارت صمت ۲۰ طرح پیشرانه داریم که در بحث‌های صنعت تحولی را می‌خواهیم صورت بدهیم این اقدامات تحولی یکی‌یکی به مردم معرفی خواهند شد.
بررسی ایستگاه‌های شارژ برای تاکسی‌های برقی
وی با اشاره به وضعیت تاکسی‌های برقی گفت: برای تاکسی‌ها یک برنامه‌ای را در دستور کار داریم که الان دارد انجام می‌شود، اتفاقاً من چند روز پیش برای آزمایش یکی از این جایگاه‌ها در چند نقطه شهر رفتم، چون بعضی از کاربران فضای مجازی مواردی را منتشر کرده بودند، دیدم بعضی از موارد را درست می‌گویند، یعنی بعضی از ایستگاه‌ها مثلاً کار نمی‌کند یا بعضی از ایستگاه‌ها سوکتشان با همدیگر منطبق نیست که به مدیر طرح اعلام کردم که رسیدگی کند ضمن اینکه در بیشتر ایستگاه‌هایی که عملیاتی شدند این مشکلات نبود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تا پایان سال ما تقریباً در اغلب راه‌ها، سعی می‌کنیم که یک امکان برای شارژ به وجود بیاوریم، ماشین‌های برقی، چون با شبکه موجود سازگار هستند و هرکدام از آن‌ها خودشان در داخل ماشین یک شارژر آمبرد دارند از شارژ ماشین استفاده کنند اگر یک پریز حتی کم آمپر مثلاً ۵ آمپر، ۱۰ آمپر اگر گیرشان بیاید می‌توانند ماشینشان را، منتها در یک بازه زمانی طولانی‌تر شارژ بکنند، اما اگر به شارژرهای سریع دست پیدا کنند، می‌توانند ۱۰ دقیقه تا نیم ساعت خودرو را برای مسافت ۱۰۰ تا ۵۰۰ شارژ کنند.
وی با اشاره به تامین زیرساخت‌های خودروهای برقی گفت: همکاران ما در وزارت نیرو عملکرد بسیار خوبی داشتند و دارند و ظرفیت بسیار خوبی در کشور ایجاد شده است، ما تقریباً در اغلب نقاط کشور شبکه برق داریم، الان در بیشتر روستاها برق هست، لذا یک خانواده روستایی هم می‌تواند ماشین خودش را در روستا شارژ بکند، ولی در ساعاتی از سال ناترازی داریم که در آن ساعات مشخص مثلاً برفرض همین تابستان در همه ساعات تابستان که ما کمبود نداریم که ما در برخی از ساعات داریم، در آن ساعات ما می‌توانیم شارژرها را محدود کنیم تا مردم در خارج از ساعات پیک شارژ کنند.
افزایش ظرفیت نیروگاهی برای تامین زیرساخت های شارژ خودروهای برقی
علی‌آبادی عنوان کرد: افزایش ظرفیت نیروگاهی، عمدتاً انرژی‌های تجدیدپذیر در دست اقدام است، یعنی هدف این است که ما بیشتر انرژی مورد نیازمان را انرژی سبز دریافت کنیم، البته از سوخت‌های فسیلی هم می‌توانیم، هر منبع انرژی اولیه می‌تواند برای ما منبع برق بشود و این برق تولید شده می‌تواند به مصرف ماشین برسد، ماشین برقی از جمله ویژگی‌هایش تنوع دادن به نوع سوخت است.
وی با اشاره به ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در تولید باطری‌های خودروهای برقی گفت: در موضوع باطری یک کار پژوهشی را از سال‌ها پیش شروع کردیم که در حال انجام است، دانشگاه‌ها و پیشرفت خیلی خوبی داشته‌اند، اما به صورت موازی برای انتقال فناوری هم اقدام شد، کارخانه‌ای در گذشته در صبا باطری ایجاد شد که حدوداً ۱۶ مگاوات که مقدار خیلی زیادی نیست، ظرفیت ایجاد شد.
وزیر صمت ابراز داشت: اکنون در یکی از شرکت‌های وابسته به گروه مپنا یک سرمایه‌گذاری نیم گیگابایتی در حال انجام است که فکر می‌کنم ظرف یک سال آینده به بهره‌برداری برسد، ولی تا آن زمان در حقیقت اجازه دادیم که هم بتوانیم از خودروهای وارداتی استفاده بکنیم، هم باطری را بتوانیم لااقل به اندازه مصرفمان وارد بکنیم.
وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مهندسی کشور امروز با گذشته بسیار فرق می‌کند گفت: در بخش مهندسی و طراحی خودروهای برقی به نظر من ما امروز در دنیا چیزی کم نداریم، با بهترین‌های دنیا حتی می‌توانم مقایسه کنم، ما الان در فناوری مثلاً خودروهای برقی به سطح خودروهای این وین درایو رسیدیم؛ یعنی موتور را در داخل چرخ تعبیه کردیم، خوشبختانه ظرفیت‌های مهندسی بسیار خوبی داریم البته تولیدی بسیار بهتری داریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: دولت با همه شرایط سختی که دارد، موضوع برقی کردن را اولویت اول گذاشته است و شخص رییس جمهور و وزیر کشور روزانه موضوع برقی سازی خودروها را پیگیری می‌کنند از آنجایی که اراده ملی وجود دارد در صورتی که مردم هم همراهی کنند، من اطمینان می‌دهم که ما خیلی زود به سمت خودروهای هوشمند می‌رویم.
به گفته وی، هوشمندسازی خودروها را با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان پیگیری می‌کنیم تا امنیت مسافران، حمل و نقل و امنیت جاده‌ها ایجاد شود.
  • نویسنده :
  • منبع :