19 دی: دادگاه عالی اتحادیه اروپا حکم داد که دفاتر دولتی در سراسر اتحادیه اروپا می‌توانند استفاده از نمادهای مذهبی مانند روسری را ممنوع کنند، گرچه تاکید کرده که چنین محدودیت‌هایی باید به طور یکسان برای همه کارمندان اعمال شود و در چارچوب قانونی هر کشور عضو باشد.
در این تصمیم که توسط دیوان دادگستری اتحادیه اروپا منتشر شد، چنین ممنوعیت‌هایی به منظور ایجاد آنچه «محیط اداری کاملا بی‌طرف» خوانده شد، «مجاز» دانسته می‌شوند.
با این حال، دادگاه مذکور گفت که ممنوعیت برخی پوشش‌ها یا نمادهای مرتبط با اعتقادات فلسفی یا مذهبی باید «به طور تساوی و بی‌طرف» اعمال شود. در این بیانیه ادعا شده است: «چنین قاعده‌ای تبعیض‌آمیز نیست، اگر به‌طور کلی و بدون تبعیض برای همه کارکنان اعمال شود و محدود به آنچه کاملا ضروری است، باشد.»
به گزارش گاردین، حکم دادگاه مذکور پس از آن صادر شد که یک کارمند مسلمان شهرداری آنس در شرق بلژیک شکایت کرد که نمی‌تواند در محل کارش روسری بپوشد. اسناد دادگاه حاکی از آن است که شغل این خانم مسلمان ارتباط کمی با مردم داشت.
این کارمند شکایتی را به دادگاه محلی تسلیم کرده و این ممنوعیت را تبعیض‌آمیز توصیف و تاکید کرد که حق آزادی مذهب او نقض شده است. شاکی با ارائه مستندات تصویری به دادگاه گفت که نمادهای آشکاری، برگرفته از اعتقادات مذهبی در محل کارش دیده می‌شود و با آنها برخوردی نشده است، از جمله استفاده دیگران از گوشواره به شکل صلیب.

  • نویسنده :
  • منبع :