19 دی: رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۶۶ تا ۶۸ درصد جغرافیای کشور بر روی گسل است، گفت: اولین راه مقابله با زلزله این است که در ساخت و سازها استانداردها را رعایت کنیم و مقاومت ساختمان‌ها را به ۸ ریشتر برسانیم.
محمدحسن نامی، نهم آذرماه در ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی که در شهرستان آشتیان برگزار شد اظهار کرد: جهان به سمت عدم پایداری پیش می‌رود و به علت وجود تغییرات ویژه در شهرها باید هرروز آماده مقابله با بحران‌های بیشتری باشیم.
وی با بیان اینکه هرروز شاهد تغییراتی در جهان بر اثر افزایش گازهای گلخانه‌ای هستیم، گفت: به دلیل تراکم گازهای گلخانه‌ای، گرمای بیشتری درون زمین خواهد ماند.
نامی با تاکید بر لزوم درخت کاری اضافه کرد: کشورهایی که بیشترین تولید گازهای گلخانه‌ای را داشتند، سهمی برایشان برقرار شده تا هزینه بیشتری را برای توسعه فضای سبز بدهند.
وی با تاکید بر پیشگیری از بحران‌ها افزود: از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل، ۱۲۳ کشور مهمترین موضوع راهبردی خود را مقابله با بحران می‌دانند. اگر پیشگیری انجام ندهیم، هیچ کاری انجام نمی‌شود و باید راهکار پیشگیری از ۶۶ مخاطره طبیعی و انسان ساز را داشته باشیم.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه مهمترین راه پیشگیری از سیلاب، آبخیزداری و آبخوان داری است اظهار کرد: کاشت درخت در حوزه مقابله با بحران موثر است. در برخی نقاط خشک و نیمه خشک کشور نیز باید از سد زیرزمینی استفاده کرد چون آب در سطح سدهای فعلی تبخیر می‌شود.
وی با بیان اینکه ۶۶ تا ۶۸ درصد جغرافیای کشور بر روی گسل است، افزود: اولین راه مقابله با زلزله این است که در ساخت و سازها استانداردها را رعایت کنیم و مقاومت ساختمان‌ها را به ۸ ریشتر برسانیم. وقتی ۲۰ سال گذشته را بررسی می‌کنیم ۱۲ زلزله بالای ۷ ریشتر داشتیم و امروز در حال مطالعه هستیم تا انرژی مثبت زلزله در اختیار بشر قرار گیرد.
نامی با بیان اینکه اگر در استاندارد کردن مصالح درست عمل نشود برابر با قانون باید برخورد کنیم، افزود: ما به زلزله ترکیه کمک‌های زیادی کردیم و اکثر بیمارستان‌های صحرایی و تیم امداد و نجات هلال احمر را به ترکیه فرستادیم.
وی اضافه کرد: سال گذشته ۱۴۸۰۰ زلزله در کشور داشتیم و امسال تا پایان آبان بالای ۱۵ هزار زلزله داشتیم که نشان دهنده لزوم آمادگی بیشتر در برابر زلزله است.
وی با اشاره به برگزاری مانورهای زلزله در کشور گفت: هیچ کشور جهان نمی‌تواند زلزله را زودتر تشخیص دهد و باید به مردم آموزش دهیم تا در برابر زلزله بهترین و سریع‌ترین اقدام را داشته باشند. مسئولین نیز باید آمادگی کسب کنند که چگونه مردم را سریعا به مکان‌های اسکان موقت یا اضطراری انتقال دهند.
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ساخت ۲ هزار سوله اضطراری در کشور گفت: ما باید در بحران‌ها هوشمندانه عمل کنیم و ضروری است که تمامی ارگان‌ها آماده باشند.
وی با تاکید بر ساماندهی ۴۸۰۰ رودخانه که از مراکز شهری و روستایی عبور می‌کند افزود: اولین شاخصه ایجاد رودخانه مطلوب، برید بندی است و سپس ساحل سازی است. یکی از مواردی که سیلاب را تشدید می‌کند، نخاله‌های رودخانه های فصلی است و بایستی اقدامات لازم برای جلوگیری از این موضوع انجام شود.
نامی با اشاره به ۴۹ مورد آتش سوزی در سه روز گذشته در کشور اظهار کرد: باید سریعا اقدامات لازم برای مقابله با این بحران را انجام دهیم.
وی ادامه داد: باید آستانه تحمل مردم در مواقع بارش برف بالا برود تا از هدر رفتن نمک در کف خیابان‌ها جلوگیری کنیم.
نامی با تاکید بر صرفه جویی در مصرف گاز گفت: کشاورزی اروپا به سمت کشت گلخانه‌ای رفته است و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. مسئولین باید صرفه جویی کنند و صرفه جویی را به مردم آموزش دهند. باید هرچه می‌توانیم روی آموزش مقابله با بحران‌ها کار کنیم تا در مواقع اضطراری بهترین بهره را از وجود مردم ببریم.
وی با اشاره به در نظر گرفتن اعتبارات مالی برای جلوگیری از آنفلوانزای پرندگان اظهار کرد: امیدواریم بارندگی خوبی در سال جاری داشته داشتیم و به سمت حفظ بیشتر آب حرکت کنیم. خاک نیز ماده بسیار مهمی است و باید در حفظ خاک اقداماتی انجام دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :