19 دی: رئیس‌گروه هماهنگی سیاست‌های امنیت غذایی و محیط زیست دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: متأسفانه ۳۰ درصد از محصولات کشاورزی تولید شده هدر می‌رود و غیرقابل استفاده می‌شود این در حالیست که این هدررفت می‌تواند غذای ۱۸ میلیون نفر در کشور باشد.
زهرا عبداللهی پنجشنبه ۹ آذر در سومین مجمع سلامت استان همدان، اظهار کرد: ناامنی غذایی به علت مشکلات اقتصادی، افزایش قیمت غذا، بحران‌های آب و هوایی، تحریم و کاهش واردات غذا، انرژی و نهاده‌های کشاورزی، کاهش کمک‌های غذایی بین‌المللی و بشردوستانه و ضایعات و تلفات محصولات کشاورزی است.
وی با بیان اینکه سوءتغذیه و ناامنی غذایی تبعاتی دارد، افزود: سوءتغذیه و ناامنی غذایی باعث کمبود ویتامین‌ها و آهن در کودکان و مادران می‌شود به طوری‌که کاهش ایمنی و مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها، افزایش مرگ و میر در اثر تکرار ابتلا به بیماری‌های واگیر، افزایش بار مراجعات به پزشک خانواده و کاهش امید به زندگی از تبعات ناامنی غذایی است. 
عبداللهی با بیان اینکه امنیت غذایی ارکانی دارد، اضافه کرد: ارکان امنیت غذایی شامل ایمنی، سلامت، کیفیت و اصالت غذا است به طوریکه تأمین پایداری غذای سالم و اقتدار غذایی، ارتقاء سلامت جامعه و افزایش امید به زندگی را به دنبال دارد اما متأسفانه تغییرات آب و هوایی و کاهش بارندگی، خشکسالی و کاهش منابع آبی و اثرات آن بر میزان تولیدات مواد غذایی و بروز خطر ناامنی غذایی را افزایش می‌دهد. 
وی اضافه کرد: افزایش ۱.۱ درجه‌ای دمای کشور سبب افزایش تبخیر و تعرق و از دسترس خارج شدن منابع آبی محدود کشور می‌شود، شدت فرسایش خاک در ایران ۱۶ تن در هکتار معادل چهار برابر میانگین جهانی است و فرسایش خاک پدیده تأثیرگذار بر تولید محصولات کشاورزی، امنیت غذایی و اقتصاد کشور است.
عبداللهی با بیان اینکه تنها فقر و کمبود غذا عامل سوءتغذیه نیست، تصریح کرد: تنها فقر و درآمد کم عامل سوءتغذیه و ناامنی غذایی نیست بلکه مصرف ناآگاهانه غذا، نداشتن دانش، عادات و رفتارهای غذایی نامناسب نیز از علل مهم سوءتغذیه است به طوریکه بسیاری از افراد مرفه هم دارای سوءتغذیه هستند.
وی بیان کرد: الگوی مصرف غذایی در کشور باعث شیوع چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، مشکلات مفصلی استخوانی، پوکی استخوان و سوءتغذیه شده است.
عبداللهی یادآور شد: میزان مصرف غذاهای نشاسته‌ای، مواد قندی و شیرین، نمک و فست‌فودها رو به افزایش و مصرف سبزی و میوه، حبوبات، شیر، لبنیات و ماهی در کشور متأسفانه کاهشی است.
وی با بیان اینکه امنیت غذایی زیربنای امنیت‌های دیگر است، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان داده هزینه‌های بهداشت و درمان در جوامع مواجه با ناامنی غذایی خفیف ۱۹ درصد، ناامنی غذایی متوسط ۳۲ درصد و ناامنی غذایی شدید بیش از ۷۶ درصد است. 
عبداللهی در پایان اظهار کرد: اجرای برنامه شیر در مدرسه و همچنین برنامه آرد و نان کامل به همراه پایش سلامت و ایمنی غذا با تأکید بر بهبود کیفیت روغن های خوراکی و کاهش آلاینده‌ها در محصولات کشاورزی از برنامه‌های مهم سند ملی سلامت به شمار می رود و اجرای این برنامه ها با تشکیل کمیته فنی نان کامل و غذای سالم در سفره مردم دنبال و پیگیری می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :