19 دی: «با سرایت تنشهای مرتبط با جنگ غزه به مذاکرات تغییرات اقلیمی کاپ ۲۸ دوبی، هیات ایران از این اجلاس خارج شد و رئیس اسرائیل نیز سخنرانی خود را در این اجلاس لغو کرد.»
«خبرگزاری فرانسه» درخصوص تحت الشعاع قرار گرفتن اجلاس اقلیمی کاپ ۲۸ دوبی توسط جنگ رژیم صهیونیستی و حماس نوشت: «با از سرگرفته شدن حملات هوایی مرگبار اسرائیل بعد از آتش‌بسی یک هفته‌ای، چند تن از رهبران جهان که در دوبی برای مذاکرات بر سر تغییرات اقلیمی گرد هم آمده بودند از این فرصت برای اظهار تاسف نسبت به جنگ حماس و اسرائیل که هزاران کشته بر جای گذشته، استفاده کردند.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به این اجلاس محیط زیستی گفت: نپرداختن به بحران انسانی که در اراضی فلسطینی نزدیک به ما در حال وقوع است غیرممکن است.
رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: حوادثی که در غزه در حال اتفاق افتادن هستند یک جنایت جنگی و جنایت بشری هستند.
روسای جمهوری کلمبیا و کوبا هم هر دو این جنگ را "نسل‌کشی" خواندند.»
خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش نوشت: «در همان روزی که خشونتها به نوار غزه بازگشته و طبق اعلام حماس بیش از ۱۰۰ کشته در این منطقه بر جای گذاشت، ده‌ها تن از رهبران جهان خطاب به اجلاس کاپ ۲۸ سخنرانی کردند.
اما اسحاق هرتزوگ، رئیس اسرائیل برای انجام سخرانی از پیش برنامه‌ریزی شده‌اش در این اجلاس حاضر نشد. این اتفاق یک روز بعد از آن افتاد که محمود عباس، همتای فلسطینی او هم بازدید برنامه‌ریزی شده خود به اجلاس کاپ ۲۸ را لغو کرد.
امیر قطر نیز نامش در ابتدا در فهرست به عنوان یکی از سخنرانهای روز جمعه قرار داشت اما در نهایت جزو غایبان در میان کسانی که نهایتا سخنرانی کردند، بود.
محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و حاکم غیررسمی این کشور هم با وجود برنامه‌ریزی برای آنکه اولین سخنرانی را ارائه دهد در این اجلاس شرکت نکرد.
هیچ دلیلی برای تغییراتی که در آخرین دقایق در برنامه اجلاس کاپ ۲۸ در روز جمعه اعمال شده، ارائه نشده است.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در اجلاس "اقدام آب‌وهوایی جهانی" که در حاشیه کاپ ۲۸ در اوایل روز جمعه برگزار شد همزمان با انتشار تدریجی اخبار مربوط به حملات مرگبار به غزه سخنرانی کرد.
او اظهار کرد: همانطور که ما در این منطقه شاهدیم، جنگها باعث ایجاد رنجهای عظیم و تاثرات شدید هستند. ما از اخبار درباره اینکه صدای بمبها دوباره در غزه شنیده می‌شوند، اطلاع یافتیم.
خبرگزاری رسمی ایرنا نوشت، تیم ایران در اجلاس کاپ ۲۸ فورا در اعتراض به حضور اسرائیلی‌ها اجلاس را ترک کردند و علی اکبر محرابیان، وزیر انرژی و رئیس هیات ایران در این اجلاس گفت که این حضور، "مغایر با اهداف و خط مش‌های این کنفرانس است."
ایرنا اواخر روز پنجشنبه گزارش داد، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در اجلاس کاپ۲۸ شرکت نکرده و به جای وی محرابیان شرکت خواهد کرد.
عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق از فرصت سخنرانی‌اش در این اجلاس برای "محکوم کردن حمله تجاوزکارانه علیه غزه" استفاده کرد.
او اظهار کرد: ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم در برابر این حمله محکم بایستد.
سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی هم گفت، کشور وی "از مشاهده این تراژدی که در غزه در جریان است و این جنگ علیه مردم بی‌گناه بهت زده است."
او ادامه داد: جنایت جنگی در فلسطین باید پایان یابد.
هنگامی که ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، یکی از اولین سخنرانان، موضوع غزه را مطرح کرد، یکی از نمایندگان حاضر در اجلاس شروع به دست زدن کرد اما فرد دیگری او را همراهی نکرده و او دست زدن خود را متوقف کرد.
رهبران دیگر حاضر در اجلاس نیز از این جنگ انتقاد کردند، اما عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، کشوری که با غزه مرز مشترک دارد، اشاره ای به این جنگ نکرد.
امارات متحده عربی، کشور نفت خیز میزبان کاپ ۲۸، یکی از معدود کشورهای عربی است که پس از امضای توافقنامه ابراهیم در سال ۲۰۲۰، "اسرائیل" را به رسمیت شناخت.»
  • نویسنده :
  • منبع :