19 دی: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم گفت: هرچه قدر درآمدهای دولت واقعی‌تر بوده و قابل تحقق باشد، دست دولت در تخصیص بودجه بازتر خواهد بود.
عزت الله یوسفیان ملا در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اهمیت تلاش دولت برای واقعی کردن درآمدهای دولت در لایحه بودجه، اظهار کرد: وقتی درآمد دولت در بودجه واقعی بوده و امکان تحقق آن وجود داشته باشد، می تواند طبق برنامه خود پیش برود اما اگر درآمد دولت در بودجه واقعی نبوده و محقق نشود، هم دولت و هم مردم به زحمت می‌افتند. در این شرایط دولت می‌گوید درآمد چندانی ندارم و مردم هم نگران درآمدهای خود می‌شوند.
وی ادامه داد: صادرات نفت، یکی از راه‌های درآمدی دولت است. فرض کنید که دولت بهای هر بشکه را ۵۰ دلار و میزان صادرات را ۲ میلیون بشکه در نظر بگیرد. ضرب این دو عدد، درآمد دولت را در این زمینه مشخص می‌کند. حالا اگر صادرات بیشتر در نظر گرفته شده یا قیمت دلار بالاتر تعیین شود، درآمد واقعی محقق نخواهد شد اما اگر این اعداد واقعی باشند، قابل تحقق خواهند بود و بودجه عمرانی یا جاری کشور هم به دست می‌آید.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم در ادامه با اشاره به اهمیت نقش مجلس شورای اسلامی در تعیین درآمدهای واقعی برای دولت، تصریح کرد: ممکن است در جریان بررسی بودجه، نماینده‌ای پیشنهاد دهد که در کشور ۵۰ مدرسه یا ۱۰۰ ورزشگاه ساخته شود. وقتی منبع تامین این هزینه‌ها از او سوال شود، بگوید نفت به جای بشکه‌ای ۵۰ دلار، ۵۱ دلار بسته شود یا به جای دو درصد درآمد مالیاتی، ۲/۲ درصد در نظر گرفته شود. درحالیکه این درآمدها محقق نمی‌شود و اثر منفی بر شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم خواهد داشت. از سویی پروژه‌هایی که براساس درآمد غیرواقعی تصویب شده است هیچگاه ساخته نمی‌شود یا ساخت و تکمیل آن مثلا به جای ۵ سال، ۱۰ سال زمان می‌برد. بنابراین مجلس هم نقش مهمی در همراهی با دولت در واقعی کردن درآمدهای کشور دارد.
یوسفیان تاکید کرد: هرچه قدر درآمدهای دولت واقعی‌تر بوده و قابل تحقق باشد، دست دولت در تخصیص بودجه بازتر خواهد بود. البته دولت هم باید روش‌های وصول درآمدهای خود را ارزیابی کرده و بهترین روش را انتخاب کند. دولت با ابزارهایی که دارد باید درآمدهای غیرقابل وصول مثل فرار مالیاتی را  وصول کند نه اینکه صرفا دنبال راحت‌ترین راه برای کسب درآمد باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :