19 دی: رییس کل بانک مرکزی گفت: پول‌های ایران در قطر به هیچ وجه قفل نیست. وضعیت و روند ورود ۶ میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم.

محمدرضا فرزین در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا ۶ میلیارد دلار پول‌های ایران در قطر قفل شده و آخرین وضعیت ورود این پول به ایران چه بوده، اظهار داشت: پول‌های ایران به هیچ وجه قفل نیست و وضعیت و روند ورود ۶ میلیارد دلار به کشور کاملا عادی است و در حال انجام اقدامات مربوطه هستیم.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هر چند از کاهش انتظارات تورمی صحبت می‌کنید اما همین الان در بازار از دلار ۶٠ هزار تومانی شب عید حرف می‌زنند، گفت: مردم به شایعات دلار ۶٠ هزار تومانی گوش نکنند و شما رسانه‌ها باور کنید که مرکز مبادله مرجع اعلام نرخ ارز است و مردم به حرف ما گوش کنند.
رییس کل بانک مرکزی همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه پس از تعیین تکلیف دو موسسه نور و توسعه سومین موسسه‌ای که تعیین تکلیف می‌شود، کدام موسسه است، ادامه داد: سومین موسسه‌ای که درباره تعیین تکلیف آن تصمیم گرفتیم را هم به زودی اعلام می‌کنیم. 
فرزین با بیان اینکه در ابتدای سال درباره تعیین‌تکلیف سه موسسه ناتراز تعهدی دادم، اظهار داشت: یکی از این موسسات توسعه بود که به مرحله انحلال رسید و موسسه نور هم پس از آن در بانک ملی ادغام شد.
وی با اشاره به انتقاداتی درباره ادغام موسسه نور با ناترازی حدود 40 هزار میلیارد تومان در بانک ملی شده مطرح می‌شود، تاکید کرد: باید توجه شود که بخشی از دارایی‌های نقد شونده موسسه نور به بانک ملی منتقل شده‌ است. در حال حاضر 33 هزار میلیارد تومان سپرده در موسسه نور داریم که تمام این سپرده‌ها به بانک ملی منتقل شده‌‌اند البته بانک ملی مکلف است اگر افراد این سپرده‌ها را درخواست کنند، سپرده آنها را بپردازد.
رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: همچنین موسسه نور 250 شعبه دارد که تمام ین شعب به بانک ملی واگذار می‌شود و از سوی دیگر دارایی قانونی موسسه نور در بانک مرکزی را به بانک ملی منتقل شد. برخی املاک و اموال موسسه نور در دادگاه‌ها تعیین تکلیف شده و به بانک ملی منتقل می‌شود و مطالبات بانک مرکزی از سهامداران جزو دارایی‌ها محسوب می‌شود ‌که مربوط به این موسسه است و در این باره دادگاه تعیین تکلیف می‌کند که تا مطالبات بانک مرکزی را از سهامداران بگیریم. البته موسسه اعتباری ناتراز نور 47 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی اضافه برداشت انجام داده که با حکم دادگاه از محل دارایی‌های سهامداران اصلی این مبالغ وصول خواهد شد.
فرزین همچنین با اشاره به بخش طلای مرکز مبادله ارز و طلا اظهار داشت: براساس قانون معاملات طلا به شکل عمده از طریق بانک مرکزی انجام می‌شود اما در ان باره باید همکاری سازمان بورس اوراق مالی تعیین کنیم تا ابزارهای مختلفی برای عمده‌ فروشی طلا تعیین شود. توجه داشته باشیم که مرکز مبادله ارز و طلا محل خرده‌فروشی سکه و یا طلا نیست و اگر قرار باشد سکه عرضه شود به صورت عمده به صرافی‌ها ارایه می‌کنیم.
  • نویسنده :
  • منبع :