19 دی: رئیس جمهور کوبا روابط تهران و هاوانا را تاریخی و بر پایه احترام و همبستگی و با قدمتی بیش از ۴۰ ساله توصیف کرد و گفت: دیدار با مسئولان ایرانی تاکید مجددی مبنی بر این است که ایران را کشور دوست و برادر خود در خاورمیانه می‌دانیم.
میگل دیاز کانل روز دوشنبه در نشست مشترک مطبوعاتی که به دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور به تهران سفر کرده است، اظهار داشت: این سفر و دیدار با آیت الله رئیسی مفهوم و معنای بالایی دارد و در راستای دیدارهایی است که هیات های عالی رتبه دو کشور به منظور تحقق بخشیدن به تقویت همکاری ها انجام داده اند.
وی همچنین این دیدار را در راستای تداوم بررسی موضوعات مورد همکاری میان دو کشور دانست که در سفر رئیس جمهور ایران به هاوانا و همچنین گفت‌وگوهای انجام شده در حاشیه اجلاس آفریقا جنوبی و مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مورد توافق قرار گرفته است.
رئیس جمهور کوبا ادامه داد: معتقدم این دیدارها به تنوع بخشیدن و توسعه روابط تاریخی و همکاری هایی که از مدت ها قبل بین دو کشور در حوزه های مختلف جریان داشته، کمک می کند.
میگل دیاز کانل، روابط بین تهران و هاوانا را تاریخی و بر پایه احترام و همبستگی و با قدمتی بیش از ۴۰ ساله توصیف کرد و گفت: این دیدار پس از گذشته بیش از ۲۰ سال انجام شده است، دیداری که در راستای تداوم روابط دوستانه ای است که فیدل کاسترو در دوران خود پیگیر بود و این ملاقات برای تاکید مجدد مبنی بر این است که ایران کشور دوست و برادر ما در خاورمیانه است.
وی در این نشست همچنین با محکوم کردن اقدامات مداخله جویانه آمریکا علیه ایران اظهار داشت: حمایت خود را از حق مشروع جمهوری اسلامی ایران برای تعیین سرنوشت و حاکمیت خود را اعلام و از حمایت جمهوری اسلامی ایران از کوبا برای مبارزه با محاصره ظالمانه ایالات متحده آمریکا تشکر می‌کنیم.
رئیس جمهور کوبا در ادامه از حمایت ایران برای انتخاب کوبا به عنوان رئیس گروه ۷۷ و همچنین رای ایران برای عضویت کوبا در شورای حقوق بشر سازمان ملل تقدیر و تشکر کرد.
خواستار آتش‌بس فوری در غزه هستیم
دیاز کانل یادآورشد: اراده مشترک ایران و کوبا بر محکوم‌ کردن نسل‌کشی ملت فلسطین در سطح جهانی است. ما همچنین کشتار هزاران نفر از زنان و کودکان فلسطینی را محکوم می‌کنیم و خواستار آتش بس فوری هستیم تا شرایط تشکیل دولت مستقل فلسطینی ایجاد شود.
گفتنی است؛ «میگل دیاز کانل» رئیس جمهور کوبا به دعوت رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران و پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رئیس جمهور فقید این کشور در صدر هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :