19 دی: رئیس سازمان شیلات کشور گفت: بیش از ۱۱ هزار تن میگو از بوشهر صادر شده و هیچ محصولی برگشت نخورده است.
سید حسین حسینی در جمع خبرنگاران و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی شیلات در پاسخ به این سوال آیا میگوی ایرانی از چین برگشت خورده است یا خیر؟ گفت: روزهای گذشته خبری منتشر شد که مبنای درستی نداشت و تکذیب شد.
وی ادامه داد: برای صادرات همه محصولات خوراکی سازمان‌های نظارتی گواهینامه‌های سلامت آنها را امضا می کنند. سازمان دامپزشکی نیز  گواهی نامه سلامت این محصولات را امضا کرده است.
حسینی افزود: بیش از ۱۱ هزارتن میگو از بوشهر صادر شده و هیچ محصولی برگشت نخورده و تکذبیه آن نیز منتشر شده است.
رئیس سازمان شیلات تصریح کرد:میگوی ما با کیفیت‌ترین و بهترین میگوی پرورشی جهان است. هیچ برگشتی در کار نبوده، زیرا استانداردهای ایمنی و سلامت غذا برای ما مهم است.
وی در ادامه گفت: شعار نمایشگاه  ما" نقش آفرینی شیلات برای توسعه دریا محور" است. با توجه به ظرفیت های اقلیمی و زیستی کشور و پتانسیل های شیلاتی هم در حوزه صید و صیادی و هم آبزی پروری شیلات می تواند نقش آفرینی مهمی در این حوزه داشته باشد. از نگاه معیشت و ایجاد تمدن در سواحل وجود ۵ شهر مولد برپایه شیلات و آبزیان نشان از قدرت مانور شیلات در این صنعت دارد.
حسینی افزود: بر اساس مطالعات انجام شده ظرفیت تولید ۴.۶ میلیون تن آبزی پروری در دریا و بیش از ۸۰۰ هزارتن پرورش میگو در سواحل وجود دارد که یک پتانسیل بالقوه است. در برنامه تولید ۴۰۰ هزار تن در ۱۰ سال و ۱۰۰ هزار تن در ۵ سال اول در حوزه پرورش ماهی در قفس و حدود ۱۶۰ هزار تن پرورش میگو را داریم که این بحث کاملا با توجه به منویات رهبری در حوزه ایجاد ثروت، توسعه سواحل و جزایر و کسب رتبه شایسته در منطقه بوده و ظرفیت داریم که به عنوان قطب اول در حوزه آبزی پروری و صید در غرب آسیا با سرعت منویات رهبری را عملیاتی کنیم.
رئیس سازمان شیلات کشور در پاسخ به وضعیت تولید تیلاپیا گفت: تیلاپیا در ۱۴۴ کشور دنیا به میزان ۶.۲ میلیون تن تولید می‌شود و دومین گونه تولید جهان است. همچنین به عنوان مرغ آبزیان نیز معرفی می شود و یک ظرفیت بسیار مهمی است که با تلاش های بسیار زیاد دغدعه زیست محیطی آن برطرف شده و با یک نگاه حفاظتی و حمایتی کار را شروع کردیم.
به گفته وی حدود ۱۰۰۰ تن در سال تولید ماهی تیلاپیا داریم و برنامه این است که همانطوری که در قزل آلا رتبه اول را داریم در ماهی تیلاپیا نیز به میزان تولیدی برسیم که به صورت ارزان در سفره مردم قرار گیرد.
وی در ادامه گفت: برای اینکه تعادل قیمت داشته باشیم واردات به ازای صادرات را در دستور کار قرار دادیم. تا زمانی که فراهمی محصول به اندازه ای نباشد که ارزان باشد و همچنین شاید در برخی از مقاطع که بیش مصرفی داریم از محل صادرات آبزیان، وارداتی در این حوزه خواهیم داشت‌.
او افزود: ۵ استان خراسان جنوبی، رضوی، قم یزد و سمنان مجوز زیست محیطی تولید تیلاپیا را دارند. در استان‌های مشابه نیز به دنبال رفع موانع تولید هستیم تا بتوانیم از این گونه ارزشمند بهره‌مند شویم.
حسینی در بخش دیگری از صحبت هایش به صید ترال نیز اشاره کرد و گفت: صید ترال یک ابزاری است که اگر در مکان و زمان مناسب و برای گونه مناسب استفاده نشود می‌تواند مخرب باشد. ولی اگر در مکان و زمان و گونه مناسب یعنی در آب های عمیق و برای لنترفیش ها که در دنیا از ۹۲ میلیون تن تولید در صید و صیادی بیش از ۲۵ درصد از آنها در آبهای عمیق و تماما با صید ترال انجام می‌شود، مشکلی نخواهد داشت.
وی ادامه داد: صید ترال ضعف‌هایی دارد که یکی از آنها آسیب به بستر و دیگری انتخابی صید نکردن است. اگر آسیب به بستر را حذف کنیم و به صورت انتخابی بیش از ۹۰ درصد نیز صید هدف کنیم مشکلی ایجاد نخواهد شد. با کمک کارگروه ویژه مرز این مصوبات و آیین نامه دستورالعمل برای افزایش نظارت و دقت را انجام دادیم و بعد از رفع موانع و مشکلات این عملیاتی می شود.
حسینی اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک رسانه‌ها بین بحث مخرب و غیرمخرب این صید تمیز داده شود و از این منبع خدادادی با رفع موانع امسال بهره‌برداری کنیم. فعلا شناورهای بومی که ۸ تا ۱۰ فروند هستند قرار است صید را انجام دهند. ظرفیت شناورها متفاوت است و با توجه به زنجیره ای  بودن سالانه هرکدام می‌توانند ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تن برداشت کنند.
وی با اشاره به وضعیت تولید آبزیان در کشور گفت: یک میلیون و ۳۵۲ هزار تن تولید کل آبزیان کشور است که ۷۵۱ هزار تن در حوزه صید صیادی و ۳۰۱ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری است. همچنین ۱۸۱ هزار تن صادرات محصولات شیلاتی داریم که ۶۰۵ میلیون دلار ارزش صادراتی آن است.
رئیس سازمان شیلات ایران خاطر نشان کرد: ۲۵۰ هزار نفر در حوزه شیلات شاغل هستند که از این تعداد ۱۳۶ هزار نفر مشغول به صد و صیادی هستند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تولید ماهیان زینتی اشاره کرد و گفت: در حوزه تولید و صادرات ماهیان زینتی نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم به طوری که ۳۲۳ میلیون قطعه تولید می‌شود و سالانه ۴۷۵ هزار دلار از این بخش ارزآوری داریم.
  • نویسنده :
  • منبع :