19 دی: عملیات امداد در پی فوران آتشفشان در اندونزی در روز یکشنبه در جریان است و در حالی که امدادگران تلاش می‌کنند بازماندگان آسیب‌دیده را به پایین کوه منتقل کنند، گزارش‌ها از جان باختن ۱۱ کوهنورد و مفقود شدن ۱۲ نفر دیگر حکایت دارد.
به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری فرانسه، پس از فعال شدن آتشفشان مراپی در جزیره سوماترای اندونزی که پرتاب گدازه‌هایش تا ارتفاع ۳ هزار متری اعلام می‌شود، امدادگران در طول شب تلاش کردند ده‌ها کوهنورد را که در دامنه کوه گرفتار شده بودند، نجات دهند.
به گفته یک مقام امدادی محلی، اجساد کوهنوردان در نزدیکی دهانه مارپی پیدا شده است.
این مقام با اشاره به پیدا شدن سه تن از مفقودان، شمار آنان را ۱۲ نفر اعلام کرد و گفت تاکنون ۴۹ نفر زنده از دهانه فرود آمده‌اند که برخی دچار سوختگی و شکستگی شده‌اند.
عبدالمالک، رئیس آژانس امداد و نجات محلی منطقه سوماترای اندونزی، گفت: به دلیل ادامه فوران امکان استفاده از بالگرد وجود ندارد و امدادگران به نوبت افراد گرفتار را پایین می‌آورند.
مارپی در سطح دوم هشدار سیستم چهار مرحله‌ای اندونزی قرار دارد و مقامات حریم سه کیلومتری را در اطراف دهانه آن وضع کرده‌اند.
مجمع‌الجزایر اندونزی در حلقه آتش اقیانوس آرام قرار دارد؛ جایی که برخورد صفحات قاره ای به فعالیت آتشفشانی و لرزه ای بالا منجر می‌شود.
این کشور آسیای جنوب شرقی نزدیک به ۱۳۰ آتشفشان فعال دارد.
در جریان فوران نوامبر (آبان) سال ۲۰۱۰ میلادی کوه مراپی که ۲ هزار و ۹۳۰ متر ارتفاع دارد و از سال ۱۵۴۸ میلادی تا کنون به طور مستمر فعال بوده است، ۳۵۳ نفر کشته و حدود ۳۵۰ هزار تن نیز مجبور به ترک خانه‌های خود شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :