19 دی: سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در دو نامه جداگانه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت با رد قاطعانه ادعاها و اتهامات بی اساس رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران گفت:با توجه به سوابق گذشته رژیم اسرائیل، بر کسی پوشیده نیست که این رژیم بار دیگر به دنبال سوء استفاده از قالب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و گزارش دبیر کل سازمان بوده است.
امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت نوشته است: نامه حاضر در پاسخ به نامه های مورخ ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ نماینده رژیم اسرائیل خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۳/۹۲۸- S/۲۰۲۳/۹۲۹) تهیه شده است. نماینده رژیم اسرائیل در این نامه ها بار دیگر با توسل به اکاذیب و انتشار اطلاعات نادرست، اتهامات غیرمستند علیه جمهوری اسلامی ایران را با ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) مطرح کرده است.
ایروانی در این نامه آورده است: مایلم تاکید کنم که جمهوری اسلامی ایران پیوسته به مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت (۲۰۱۵) پایبند بوده و در اجرای تعهدات خود ذیل این قطعنامه ثابت قدم است. بر این اساس، ادعاهای مطرح شده در نامه ها کاملاً بی اساس و به صراحت مردود است. باعث شگفتی است که رژیم آپارتاید و اشغالگر اسرائیل به طور مداوم هنجارها و اصول بسیار اساسی و ثابت حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه های سازمان ملل را زیر پا می گذارد، در عین حال ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متهم می کند.
سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: با توجه به سوابق گذشته رژیم اسرائیل، بر کسی پوشیده نیست که این رژیم بار دیگر به دنبال سوء استفاده از قالب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و گزارش دبیر کل سازمان ملل بوده است. این سوء استفاده تلاشی مداوم برای پیشبرد اتهامات بی اساس علیه ایران است که همگی ناشی از اهداف سیاسی رژیم است.
وی تاکید کرده است: در نتیجه، این ادعاهای بی اساس سیاسی هم فاقد پایه قانونی و اعتبار هستند. در این چارچوب، ایران از دبیرکل سازمان ملل متحد می‌خواهد که به طور جدی به مأموریت خود که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل آمده است پایبند باشد و از هرگونه سوءاستفاده احتمالی رژیم اسرائیل از قالب قطعنامه ۲۲۳۱، به‌ویژه با توجه به شرایط برجام پس از ۱۸ اکتبر جلوگیری کند.
در نامه دیگر سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خطاب به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس دوره ای شورای امنیت این نهاد بین المللی آمده است: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه ادعاهای بی اساس و ارجاعات ناروا در نامه مورخ ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳ نماینده رژیم اسرائیل خطاب به رئیس شورای امنیت را رد می کند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: رژیم اسرائیل به دنبال توجیه و سرپوش گذاشتن بر نقض مستمر قطعنامه ۱۵۵۹ (۲۰۰۴) و ۱۷۰۱ (۲۰۰۶)، تجاوزات نسل کشی خود به مردم بیگناه فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری، و اقدامات اخلالگرانه، شرورانه و تروریستی خود در منطقه است. بر این اساس، تلاش‌های آن برای انداختن تقصیر به گردن ایران کاملاً بی‌اساس و فاقد هرگونه مبنای قانونی است.
سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: همچنین اتهامات بی اساس نمایندگان رژیم اسرائیل در جلسه توجیهی علنی شورای امنیت در ۲۹ نوامبر ۲۰۲۳ تحت عنوان "وضعیت خاورمیانه از جمله مسئله فلسطین" علیه کشورم را رد و محکوم می کنم. ایران انتشار ادعاهای بی اساس رژیم اسرائیل را چیزی جز تلاشی مذبوحانه برای نادیده گرفتن مسئولیت خود در قبال جنایات جنگی، نسل کشی و جنایات علیه بشریت که در فلسطین اشغالی مرتکب شده است، نمی داند.
ایروانی در نامه های خود از رئیس شورای امنیت خواسته است که این نامه ها به عنوان سند شورای امنیت درج و ثبت شود.
  • نویسنده :
  • منبع :