19 دی: امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای آمریکایی دخالت نداشته است.
امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز سفیر اکوادور در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه جاری دسامبر برعهده دارد، این موضوع را بیان کرد.
ایروانی تصریح کرد: علاوه بر نامه‌های قبلی ما، از جمله آخرین نامه‌های مورخ ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ (S/۲۰۲۳/۸۹۲)، مایلم با قاطعیت ادامه ادعاهای غیرمستند علیه جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ نماینده دائم آمریکا را رد کنم.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: در همین راستا، بار دیگر تاکید می کنم که جمهوری اسلامی ایران در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا حضور نداشته است.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد: ایران این ادعاهای بی‌اساس را تلاشی عمدی از سوی ایالات متحده، کشور اشغالگر، برای توجیه و جرم‌زدایی تجاوزکارانه و نقض جدی قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد در جمهوری عربی سوریه و منطقه می‌داند.
ایروانی در نامه خود خواسته است که این نامه بعنوان سند شورای امنیت ثبت شود.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ برابرا با ۷ آذر ماه ۱۴۰۲ در نشست شورای امنیت در مورد وضعیت خاورمیانه؛ سوریه گفت: اتهامات بی اساس ایالات متحده علیه کشور من در این نشست قاطعانه رد می شود. به نظر می رسد این اتهامات بی اساس بخشی از تلاش عمدی ایالات متحده برای منحرف کردن توجه از نقض جدی حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد در جمهوری عربی سوریه باشد.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هرگز در هیچ اقدام یا حمله ای علیه نیروهای نظامی آمریکا در سوریه یا جاهای دیگر دست نداشته است. ایران همواره به تعهدات خود برای ارتقای صلح و امنیت در منطقه پایبند بوده است.
وی تصریح کرد: ایالات متحده باید اقدامات غیرقانونی خود در سوریه را متوقف کند، به اشغال غیرقانونی خود پایان دهد و به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود، از جمله قطعنامه‌های مربوطه شورای امنیت، که همه کشورهای عضو را ملزم به حمایت و احترام به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه می‌کند، عمل نماید. چنین اقداماتی برای ارتقای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی بسیار مهم است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین قاطعانه ادعاهای غیرمستند مطرح شده توسط نماینده بریتانیا را رد کرد.
پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق و سوریه از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه) هدف حملات پهپادی، راکتی و موشکی قرار گرفته اند. گروههای مقاومت اسلامی در منطقه غرب آسیا از جمله در عراق و سوریه و نیز نیروهای یمنی به دنبال اقدام رژیم اسرائیل در تلافی عملیات طوفان الاقصی و بمباران نوار غزه و حمایت واشنگتن از این حملات، به ایالات متحده هشدار داده اند که پایگاه‌های آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار خواهند داد.
  • نویسنده :
  • منبع :