19 دی: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چرایی اعتراض هیات ایرانی به اجلاس بین‌المللی تغییرات اقلیمی را تشریح کرد.
علی سلاجقه در یک برنامه تلویزیونی درباره اجلاس بین‌المللی تغییرات اقلیمی اظهار کرد: اجلاس بین المللی تغییرات اقلیمی هر سال در یک کشور برگزار می‌شود و تاریخچه این اجلاس به سال ۱۹۹۲ باز می‌گردد که اجلاس سران برگزار شد. با وجود اینکه اقلیم جهان در حال تغییر است، ما هنوز به لحاظ علمی به این نتیجه نرسیده‌ بودیم و بیشتر نظمیه‌های اقلیمی را مطرح می‌کردیم، تا اینکه با تحقیقاتی که انجام شد در قالب رساله‌های متعدد دکتری در دانشگاه‌ها به این نتیجه رسیدیم که تغییرات اقلیمی رخ داده است.
وی افزود: روند گرم شدن کره زمین، کاهش بارش‌ها و به نوعی بی‌نظمی در بارش‌ها از لحاظ زمانی، افزایش شدت بارش‌ها و... باعث شد بحث تغییر اقلیم به عنوان یک موضوع جدی مطرح شود که در اجلاس سران ۱۹۹۲ کنوانسیون تغییرات اقلیمی مصوب شد و جمهوری اسلامی ایران نیز در سال ۱۹۹۶ به این کنوانسیون پیوست.
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، ایران همیشه خودش را متعهد دانسته و در تراز عالی در این اجلاس شرکت و مواضع خود را به خوبی بیان کرده و همیشه نیز راهکارهایی مناسب در تراز بین‌المللی ارائه داشته است اما این نشست، یک اجلاس بین‌المللی برای رفع مشکلات جهانی است و امسال در کشور امارات - که یک کشور همسایه و مسلمان است - برگزار می‌شود. در نزدیکی همین کشور یک کشور مسلمان دیگر به نام فلسطین وجود دارد که مورد تاخت و تاز یک رژیم جعلی و کودک‌کش قرار گرفته که کودکان و زنان را به بهانه جنگ از بین می‌برد. این رژیم در بالاترین سطح در این اجلاس شرکت می‌کند و مورد استقبال نیز واقع می‌شود بنابراین تناقض‌هایی وجود دارد. پشت این ویترین‌های بین‌المللی خط دهنده کشورهای استثماری مثل آمریکا هستند.
سلاجقه ادامه داد: این اجلاس در حالی برگزار می‌شود که بدترین فاجعه قرن و شاید بشری در کشوری صاحب حق توسط یک رژیم جعلی اتفاق می‌افتد که دنیا نیز از آن حمایت می‌کند. سران در این نشست و در راستای حفاظت از حقوق بشر حضور دارند، این حمایت‌ها با ماهیت آن‌ها تناقض دارد بنابراین هیئت جمهوری اسلامی ایران آن اجلاس را ترک کرد.
وی افزود: فلسطین از ما در محور مقاومت انتظار داشت. ما قرار نیست با یک رژیم کودک کشی که اقلیم غزه را دچار تغییر شدیدتر و مشکل می‌کند در چنین اجلاسی که مبنای محیط زیستی دارد شرکت کنیم. دنیا نیز این مسئله را نمی‌پسندد و از ما نمی‌پذیرد. خوشبختانه این اقدام بازخورد عالی و مناسبی داشت و خیلی از کشورها احساس کردند که بهترین تصمیم را ایران گرفت.
سلاجقه در پایان تصریح کرد: وقتی که آن‌ها بیگناهانی که حق نفس کشیدن در این زمین دارند را از بین می‌برند،‌هرگونه اقدامی هویت نمایشی دارد و به هیچ وجه انسانی و بشری نیست و این کنفرانس و ماهیت آن به‌طور کامل زیر سوال می‌رود.
  • نویسنده :
  • منبع :