19 دی: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایات جنگی در غزه گفت «سوخت ماشین جنگی و پشتیبانی همه‌جانبه این جنایات را آمریکا تامین می‌کند».

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در بخشی از سخنرانی خود در نشست وزرای خارجه پنج کشور حاشیه دریای خزر در مسکو، با اشاره به کشتار مردم غزه توسط صهیونیست‌ها در طول ۲ ماه اخیر گفت: نمی‌توانیم قبل از هر چیز، ادای احترام نکنیم به بیش از ۱۶ هزار شهید اخیر فلسطینی که حداقل ۱۰ هزار نفرشان زنان و کودکان غزه و کرانه باختری هستند. در عصر ما، امنیت یک مقوله به‌هم پیوسته است. ناامنی در هر بخش از منطقه بر امنیت سایر مناطق تاثیر می‌گذارد. لذا می خواهیم تحولات غزه را از این نظر مورد توجه قرار دهیم. 

امیرعبداللهیان گفت: هم‌اکنون که اینجا نشسته‌ایم، دور جدید حملات رژیم اشغاگر صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه بی محابا و وحشیانه ادامه دارد. وضعیت در غزه از یک «بحران» به یک «فاجعه و تراژدی بزرگ و غم انگیر انسانی» تبدیل شده است. در شرایطی که بسیاری امیدوار بودند آتش‌بس موقت به آتش بسی پایدار و دائمی تبدیل شود، رژیم اسرائیل حتی با وجود فشار افکار عمومی داخلی و بین‌المللی همچنان جنایات و نسل کشی در غزه را در دستورکار خود قرار داده است. 

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: تاکنون بیش از ۱۶۰۰۰ فلسطینی شهید شده‌اند که بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از آن‌ها را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند. چند صد هزار واحد مسکونی و صدها بیمارستان و مرکز درمانی، مدرسه و مسجد و کلیسا تخریب شده است و بخش قابل توجهی از ساکنان فلسطینی نوار غزه بی‌خانمان و آواره شده‌اند. این اقدامات هولناک، بیانگر جنایت جنگی و مجازات دسته‌جمعی است که مغایر با اصول و قواعد حقوق بین‌الملل بوده و لازم به پیگرد و مجازات می‌باشد. 

او در ادامه این پرسش‌ها را مطرح کرد که آیا این آمار غم‌انگیز از کشتار زنان و کودکان و رسوایی هدف قراردادن خبرنگاران، کادر درمانی و انسان‌های بی‌گناه در غزه برای اثبات اقدامات غیرانسانی و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی کافی نیست و آیا جامعه بین‌المللی همچنان قصد دارد نظاره‌گر جنایت جنگی و نسل‌کشی در غزه باشد؟   

این دیپلمات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بسیاری از فعالان و نهادهای مهم حقوق‌بشری جهان از جمله گزارشگر ویژه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد، عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق‌بشر، اقدامات رژیم آپارتاید اسرائیل در نوار غزه را به روشنی جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت اعلام کرده‌اند. ارزیابی آمار منتشره از سوی یونیسف و سایر سازمان‌های بین‌المللی به شکلی بارز بیانگر این واقعیت است که رژیم اسرائیل در ارتکاب جنایت علیه کودکان، رتبه نخست را در سطح بین المللی دارد؛ به طوری که این حجم از کودک کشی، حتی در کارنامه هیچ یک از گروه‌های افراطی و تروریستی که در سال‌های اخیر در منطقه ما و دیگر نقاط جهان جنگ و خونریزی به راه انداخته‌اند، ثبت نشده است! 

او با اشاره به حمایت‌های آشکار و پنهان آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: بی‌گمان سوخت ماشین جنگی و پشتیبانی همه‌جانبه این جنایات را آمریکا تامین می‌کند. آمریکا با این اقدام، تنفر جامعه جهانی را بر انگیخته است و همزمان سازمان‌های بین‌المللی را بی‌خاصیت و بی‌هویت کرده است. 

امیرعبداللهیان با بیان این‌که برای جلوگیری از این وضعیت، صرفا ابراز انزجار از جنایات افسارگسیخته صهیونیست‌ها در غزه کفایت نمی‌کند، بلکه باید فراتر از آن اقدام کرد، افزود: ضرورت دارد در کلیه نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله این نشست ارزشمند با اتخاذ موضعی واحد و برداشتن گام‌هایی اثر بخش و هماهنگ نسبت به فعال‌سازی همه اهرم‌های فشار جهت توقف فوری حملات ارتش رژیم اسرائیل به غزه، ورود هرچه سریعتر کمک‌های بشردوستانه به این منطقه، رفع محاصره غزه، مقابله با هرگونه سیاست خطرناک کوچ اجباری مردم آن اقدام شود. ما معتقدیم در این برهه حساس و تعیین‌کننده، ضرورت دارد پیامی واحد و قوی به رژیم متجاوز اسرائیل مبنی بر توقف فوری جنایات جنگی به غزه و کرانه داده شود. 

او با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب عرف، حقوق بین الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل، ضمن به رسمیت شناختن حق مقاومت مردم فلسطین در برابر اشغالگر و ضمن این که حماس را یک سازمان فلسطینی آزادیبخش می‌داند، تاکید کرد: ما بر ضرورت اعمال حق تعیین سرنوشت و تشکیل دولت فلسطینی به پایتختی قدس شریف و بازگشت آوارگان تاکید داشته و از تمامی کشورها می‌خواهیم تا رسیدگی به این موضوع را در دستور کار فوری و جدی خود به ویژه در سازمان ملل متحد قرار دهند. 

امیرعبداللهیان در پایان صحبت‌های خود گفت: باید جنایتکاران جنگی رژیم اسرائیل در محکمه‌ای بین‌المللی محاکمه و مجازات شوند. باید صادرات کالا و انرژی به سرزمین‌های اشغال شده فلسطین متوقف شود و تحریم ‌کالاهای ساخت اسرائیل، حداقل کاری است که برای همبستگی با مردم غزه و کرانه باختری باید انجام داد.

  • نویسنده :
  • منبع :