19 دی: وزیر کشور با بیان اینکه امروز دانشگاه ما، مسئولیت تمدن‌سازی را بر عهده دارد، گفت: وقتی دانشگاه چنین مسئولیت مهمی بر عهده دارد، الزامات تحقق چنین دانشگاه، دانشجو و استادی، بسیار مهم است و باید بازشناسی و بازتعریف شود و حرکت همه‌جانبه‌ای راه بیفتد.
احمد وحیدی در سلسله نشست‌های آرمان تا واقعیت با حضور دانشجویان که امروز (۱۴ آذرماه) در دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه همواره نقطه الهام‌آفرین و امیدآفرین است؛ دانشگاه مسیر بسیار مهمی را از ابتدای انقلاب تاکنون طی کرده است. مسیر زیادی را جلو  آمده‌ایم و اتفاقات مبارکی افتاد و خوب است که این اتفاقات بیان شود تا دانشجویانی که کمتر مطلع هستند، بدانند از کجا به کجا آمده‌ایم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: امروز دانشگاه ما، مسئولیت تمدن‌سازی را بر عهده دارد؛ وقتی از تمدن نوین اسلامی صحبت می‌شود، یعنی بار مهمی از این مساله بر عهده دانشگاه است. وقتی از ایران قوی، مرجعیت علمی در دنیا و کسب کرسی‌های بزرگ و مهم در دنیا در فکر و اندیشه صحبت می‌شود بار آن بر عهده دانشگاه‌ها است. همه این‌ها آینده کشور، ملت، تمدن و امید خیلی‌ها را در دنیا می‌سازد و جلو می‌برد. بنابراین دانشگاه در چنین نقطه‌ای ایستاده است.
وزیر کشور بیان کرد: وقتی دانشگاه چنین مسئولیت مهمی بر عهده دارد، الزامات تحقق چنین دانشگاه، دانشجو و استادی، بسیار مهم است و باید بازشناسی و بازتعریف شود و حرکت همه‌جانبه‌ای راه بیفتد. بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بسیار مهم است و دانشجویانی که تاکنون آن را مطالعه نکرده‌اند، باید آن را بخوانند. ما در پیچی تاریخی قرار داریم که سرنوشت دنیای آینده در آن تعیین می‌شود. این پیچ تاریخی، آینده را به اندازه ۷۰ تا ۱۰۰ سال می‌سازد تا پیچ بعدی اتفاق بیفتد. در بیانیه گام دوم مشخص شده است که چه انتظاراتی از دانشجویان وجود دارد.
وحیدی ادامه داد:  گام اول توسط دانشجویان قبل از شما برداشته شد و با خون خود انقلاب و دفاع مقدس را به ثمر رساندند و نهادهایی ساختند که کشور را پیش برد؛ سپاه، جهاد سازندگی و همه نهادهای انقلابی را دانشجویان، تشکیل دادند. شهید باکری، شهید خرازی و شهید همت از دانشگاه، جبهه را راه انداختند. در انقلاب فرهنگی نیز دانشجویان حضور داشتند و دانشگاه در ابتدای انقلاب محل درگیری بود و محل درس نبود. گروه‌های مختلف غرفه زده بودند و حتی سلاح می‌آوردند. 
وی تاکید کرد: انقلاب دوم را چه کسی درست کرد، چه کسی آمریکا را به اینجا رساند؟ دانشجویان بودند که این کار را انجام دادند. تسخیر لانه جاسوسی برای هیچ کس حتی ابرقدرت شوروی قابل تصوی نبود و کسی جرات نداشت این فکر را کند که یک روز لانه جاسوسی را تصرف کند، اما دانشجویان این کار را انجام دادند.
وزیر کشور ادامه داد: انقلاب صورت گرفت و طبیعتاً در همه انقلاب‌ها نظم حاکم به هم می‌خورد و مسائل زیادی پیش می‌آید. همه انقلاب‌های دنیا در ابتدا بده بستانی با قدرت‌ها انجام می‌دادند نمونه آن انقلاب الجزایر بود و همه فکر می‌کردند ایران نیز این گونه می‌شود اما دانشجویان کار بی نظیر و شجاعانه‌ای کردند. گرفتن سفارت آمریکا کار ساده‌ای نبود. آمریکا در کشوری حاکم بود که اگر یک سرباز آمریکایی شاه مملکت را می‌کشت کسی نمی‌توانست او را محاکمه کند.
وی گفت: این حماسه‌ها و عزت‌آفرینی‌ها در دانشگاه شکل گرفت. دانشجویان مبدا بسیاری از تحولات بودند. امروز نهضت علمی ما که دنیا را انگشت به دهان کرده از کجا برخاسته است؟ از دانشگاه. اکنون، در برخی حوزه‌ها، کشور ما بین چهار تا پنج قدرت اصلی دنیا است. یک زمانی به دنبال یک آر پی جی بودیم اما اکنون، به جایی رسیده‌ایم که آمریکایی‌ها می‌گویند پهپادهای ایران معادلات قدرت بین‌الملل را به هم می‌ریزد. ما هیچ وقت کسی را تهدید نکردیم اما آن‌ها می‌گویند موشک‌های ایران معادلات بین‌المللی قدرت را به هم می‌ریزد. دانشگاه این کار را کرد بنابراین دانشگاه چنین نقش مهمی دارد. 
وی ادامه داد: طبیعی است دشمنان این آب، خاک و ملت بخواهند دانشگاه را از کار بیندازند زیرا دانشگاه زیربار این‌ها نرفته است. امروز حوزه، حوزه علم است؛ البته فقط علم نیست اما برجسته‌ترین جهاد علمی، در دانشگاه انجام می‌شود.
وزیر کشور با بیان اینکه دانشگاه پویا و دانشجو نسبت به مسائل ملی و بین المللی حساس است، عنوان کرد: همه می‌خواهند دانشگاه آرام باشد؛ اتفاقا رهبر انقلاب می‌خواهند دانشگاهیان حرف بزنند و مطالبه کنند. مطالبه سه موضوع مهم فقر، فساد و تبعیض، همواره خواست رهبری از دانشجویان بوده است زیرا دانشجویان راحت‌تر حرف می‌زنند و این سه، شعار انقلاب بودند.
وحیدی خطاب به دانشجویان ادامه داد: اگر جایی دیدید استقلال کشور به هم می‌ریزد به عنوان مثال در مقابل یک قدرت خارجی کوتاه می‌آییم، حتما از خود عکس‌العملی نشان دهید. اگر احساس کردید آزادی‌های مشروع در حال گرفته شدن است، حتما واکنش نشان دهید. اگر هر جا فقر و فساد و تبعیض دیدید باید مطالبه کنید.
وی گفت: در مقابل باید جامعه همراه با عدالت، اخلاق و با عقلانیت باشد. همه این‌ها جزو مسائلی است که از دانشگاه انتظار می‌رود و آن وقت دانشگاه بالنده و رو به جلو می‌شود و کشور را به جلو می‌برد.
وزیر کشور در پاسخ به پرسش نماینده تشکل دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص دخالت نمایندگان مجلس در عزل و انتصاب مدیران، عنوان کرد: در رابطه با عزل و نصب و نقش نمایندگان؛ ما اصولا برای چه هستیم؟ آیا هستیم که با هم دعوا کنیم؟ مردم رای داده‌اند که قوه‌ها با هم دعوا کنند یا مسأله‌ای را حل کنند؟
وی افزود: فلسفه حکمرانی با اینکه افرادی با هم دعوا کنند در تضاد است. آنچه مردم می‌خواهند این است که قوا دست به دست هم دهند و کشور را اداره کنند به گونه‌ای که مردم در رفاه باشند.
وحیدی در خصوص معاون سیاسی وزارت کشور، افزود: بخشنامه‌ای صادر شده بود که موجب سوءتفاهم بین نمایندگان شده بود و نمایندگان تصور کردند به آن‌ها توهین شده است، یا نباید کار خود را انجام دهند. واقعا چنین قصدی نبود که جلوی کار نمایندگان گرفته شود. این سوءتفاهم متاسفانه ایجاد شده بود اما شخص معاون ترجیح داد که استعفا دهد و من نیز قبول کردم؛ دلیل این بود. ناچار هستیم ببینیم چه چیزی مهم‌تر است؟ همراهی دو قوه مهم‌تر است با بروز اختلاف؟ این موضوع تبدیل به سوءتفاهم شده بود بنابراین بر اساس اصل هماهنگی و همکاری قوا، با استعفای معاون موافقت کردم و به نظرم کار عقلانی و منطبق با منطق بود.
وزیر کشور در خصوص مطرح شدن ورود نمایندگان به موضوعات گفت: ما از همه مشورت می‌گیریم؛ اخذ مشورت اصل قرآنی است. شما نیز در سطح استانی، ملی و شهری اگر نظری دارید که فردی توانمندی خوبی دارد حتما به ما بگویید. اخذ مشورت امری ضروری و کار خوبی است، اما در نهایت تصمیم‌گیری با ما است. در همه تصمیم‌گیری‌ها الزاما بهترین نیستیم اما بر اساس داده‌ها به نتیجه می‌رسیم. طبیعی است آن که از نظر قانونی و شرعی تصمیم می‌گیرد با اخذ نظرات تصمیم بگیرد اما درباره برکناری‌ها، در دو استان (لرستان و مرکزی) فشاری بود و این گونه نیست و کسی دنبال تغییر نبوده است و بحثی وجود نداشت اما ممکن است پیشنهاداتی وجود داشته باشد.
وی در خصوص شهرستان شدن بندرامام گفت: شهرستان شدن بندر امام از موضوعات ماندگار قبلی بوده است و اکنون در استانداری قطعی شده و به وزارت رسیده است و وزارت کشور نیز کار کارشناسی انجام می‌دهد که باید در کمیسیون و دولت تصویب شود.
وی گفت: درباره محدوده شهرستان‌های اهواز و کارون نیز نظریه نهایی تدوین شده است. در تقسیمات کشوری نظرات اجتماعی بسیار اهمیت دارد و کار سختی است گاهی کار از نظر فنی معلوم است اما از نظر اجتماعی تبعاتی دارد که باید توجیه و اقناع انجام شود و اگر اقناع انجام نشود، مشکل پیش می‌آید.
وی ادامه داد: در خصوص بندر امام، اختلافاتی وجود دارد به عنوان نمونه بندر می‌گوید مجتمع (پتروشیمی) جزو ما باشد. نمی‌توان یک دفعه خواسته‌ها را نادیده گرفت و باید درست قضاوت کرد. تبدیل بخش به شهرستان، گره حل همه مشکلات نیست و مساله تغییر اسم نیست.
وزیر کشور در خصوص آبگرفتگی‌های اهواز عنوان کرد: در دوره قبل وقتی باران بارید چه اتفاقاتی افتاد؟ امسال هم باران آمد اما آبگرفتگی نماند. اولین کار رئیس جمهور با اهواز در مورد ساماندهی فاضلاب صورت گرفت و اکنون ۶۰ درصد آن انجام شده و در حال دنبال شدن است.
وحیدی در پاسخ به سوالی درباره زمین‌خواری در استان خوزستان گفت: درباره زمین‌خواران، دستگاه قضایی وجود دارد؛ اگر کسی زمین‌خواری می‌کند حتما باید با آن برخورد شود. اگر کسی می‌شناسید که با آن برخورد نشده است، حتما بگویید.
وی در خصوص مطرح شدن این مساله از سوی دانشجویی که ایذه تبعیدگاه است، گفت: گفتند ایذه تبعیدگاه است؛ ما تبعیدگاه نداریم و مربوط به سابق است. مدت‌ها است که این مساله در احکام صادره قوه قضاییه موضوعیت ندارد و ایذه مهم است.
وی در خصوص ارز ترجیحی عنوان کرد: درباره ارز ترجیحی، حرف ما آن موقع درست بود؛ این ارز به نهاده‌های دامی اختصاص داده می‌شد که روی قیمت لبنیات، تخم مرغ، روغن، گوشت قرمز و سفید تاثیر داشت.
وزیر کشور با بیان اینکه دانشگاه همواره ضد استعمار بوده و ‌همچنان این گونه است، گفت: برای مرتفع کردن کم‌آبی، طرح‌های بزرگی اجرا شد که طرح غدیر یکی از آن‌ها است. چند کار جدی و بزرگ توسط وزارت نیرو انجام شد؛ ممکن است بگویید شرایط ایده‌آل نیست اما باید میزان حرکت را در نظر بگیرید که از کجا به کجا رسیدیم.
وحیدی ادامه داد: رئیس جمهور هفت بار به استان خوزستان آمد که بسیار مهم است و نشان از عزم و همت دولت است. البته هیچ کس ادعا ندارد و همه ما مدیون هستیم. شما نیز به نسل پیشین خود و این خاک مقدس مدیون هستید.
وی افزود: دنبال انتخاب کارآمدترین و بهترین مدیران هستیم. این دولت خود را پاسخگو می‌داند. در برخی جاها خود شخص رئیس جمهور بین مردم است و مسائل را از بین مردم می‌گیرد بنابراین این مساله باید نسبت به همه مدیران صدق باشد و اگر مدیری این گونه نیست باید پیگیری شود. اساس برای دولت، تعهد و کارآمدی است.
وزیر کشور در خصوص مطرح شدن مساله پروازی بودن استانداران خوزستان گفت: ما مدیون شهدا هستیم و به این آب و خاک مقدس مدیون هستیم و باید وظایف خود را انجام دهیم. اینکه گفته شد استاندار با پرواز فرست‌کلاس به استان می‌آید، واقعیت ندارد. استاندار فعلی و قبلی بسیار ساده زیست هستند اما استاندار قبل از آن در دوره ما نبود. استانداران را ارزیابی کرده‌ایم؛ یکی از مهمترین مشخصات همه استانداران ما ساده زیستی و دوری از تجملات است و همه نمرات بالا داشتند.
وی با تاکید بر برخورد با جریانات فاسد گفت: همه کسانی که فکر می‌کنند جریانات فاسد را می‌شناسند، مطرح کنند و ما بررسی می‌کنیم. اتفاقا نظام با جریان فساد، محکم‌ترین برخورد را دارد بنابراین حاضر هستیم بنشینیم و شما مطرح کنید کدام جریان است.
وحیدی بیان کرد: من معتقد هستم همه باید بتوانند قانونمند و با حفظ چارچوب اعتراض کنند. دستورالعملی تهیه شده است اما همزمان با دستورالعمل، طرحی در مجلس و لایحه‌ای در دولت مورد بحث بود که هر دو در مجلس است وگرنه دستورالعمل صادر شده و آنچه مهم است، حفظ قانون است.
وزیر کشور در پاسخ به سوال نماینده تشکل دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص حضور غیرقانونی اتباع بیگانه گفت: درباره اتباع، مسأله امروز و دیروز نیست. ریشه اصلی آن به جریان و سیاست‌های بین‌المللی مربوط است که در افغانستان رخ داده بود. مردم شریف افغانستان، کوشا و پرتلاش هستند. ابتدا شوروی و بعد آمریکا آن‌ها را آواره کردند. مردم جایی نداشتند و بخشی از آن‌ها به کشور ما آمدند. مردم ما اخلاقی و انسان‌دوست هستند و آن‌ها را با آغوش باز پذیرفتند اما این عزیزان موقت هستند و باید وضع کشورشان درست شود و برگردند.
وی افزود: از طالبان آمده بودند و من گفتم که باید بستر را فراهم کنید تا (اتباع افغانستان به آنجا) برگردند. البته می‌گفتند که مقداری به ما فرصت دهید.
وزیر کشور گفت: عده‌ای از اتباع هستند که مجوز ندارند، این‌ها باید بازگردانده شوند و در دستور کار و درحال انجام است. آنانی که مجوز دارند نیز باید ساماندهی شوند.
وی افزود: اشکال کاری در اتباع وجود داشت؛ سازمان متولی قوی وجود نداشت بلکه بین ۲۴ دستگاه از جمله فراجا، وزارت بهداشت، کار، علوم و... کار تقسیم شده بود. به این دلیل تشکیل سازمان مهاجرین یا مهاجرت پیشنهاد شد که اکنون در مجلس مانده است. البته الان نیز کار انجام می‌شود و اداره اتباع در وزارت کشور داریم.
وحیدی بیان کرد: ساماندهی آغاز شده است؛ دولت خود را موظف می‌داند با کمک مجلس ساماندهی اتباع انجام شود.
وی ادامه داد: اما آنچه دشمن می‌خواهد این است که افغانستان‌ستیزی درست کند و جوامع ایرانی و افغانی را درگیر کند و این به هیچ وجه قابل قبول نیست. نباید میدان دهیم زیرا خواست ملت ما نیست؛ ملتی که ۴۰ سال است از مهاجرین با محبت پذیرایی کرده‌اند. آن‌ها در حال تحریک برای ایجاد درگیری مصنوعی و واقعی هستند. ساماندهی جزو موضعات بسیار جدیست که در حال انجام است.
وزیر کشور در پاسخ به سوال یک دانشجو درباره بیکاری گفت: این کلام اول و دوم و سوم و کار مهم دولت است. رئیس جمهور دستور صادر کرد که همه بخش‌ها موظف هستند از افراد بومی در اولویت استفاده کنند. در برخی استان‌ها نیز آغاز شده است و در خوزستان نیز اولویت، استفاده از نیروی بومی است مگر اینکه کارشناس فنی وجود نداشته نباشد وگرنه سیاست قطعی دولت است برای اینکه از بومی‌ها در مدیریت و غیر از آن استفاده شود. وجود مدیران پروازی قابل قبول نیست و باید حتما مقیم شوند.
وحیدی عنوان کرد: درباره استخدام دانشجویان دانشگاه نفت در صنعت نفت، اگر مانعی وجود دارد توسط استاندار و بعد توسط وزارت نفت پیگیری شود.
وی در پاسخ به کمبود و مشکلات بخش حمل و نقل استان خوزستان گفت: درباره حمل و نقل تایید می‌کنم؛ یکی از موضوعات حمل و نقل درون شهری است که وزارت کشور برای نوسازی ناوگان اقدام کرده است و اقدامات خوبی انجام شد و تعدادی اتوبوس نو نیز به اهواز وارد شد اما ظرفیت تولید کنندگان محدود است. در حمل و نقل جاده‌ای نیز کمی مشکل وجود دارد.
وزیر کشور در خصوص آخرین وضعیت متروی اهواز عنوان کرد: بار سوم است که از متروی اهواز بازید می‌کنم. پروژه متروی اهواز مشکل حقوقی پیدا کرده بود و کار متوقف شده بود و متاسفانه به درازا کشیده بود. خلع ید پیمانکار مطرح شد اما تا قوه قضاییه از پیمانکار قبلی خلع ید کند، طول کشید اما خوشبختانه پیمانکار پروژه مشخص شده است و گفتند تا دو سال دیگر راه‌اندازی می‌شود، اما خواستیم تسریع شود. اختلاف چندین ساله وجود داشت اما با همت استاندار حل شد.
وی در خصوص وجود ناترازی در بنزین گفت: درباره ناترازی بنزین کاملا درست بیان شد؛  دانشجو باید رسالت خود را تعریف کند، رسالت دانشجو در این بحث چیست؟ یک لیتر بنزین ما، از آب ارزان‌تر است و این، خود به خود مصرف را بالا می‌برد. گاهی تا ۱۴۵ میلیون لیتر مصرف بنزین داشته‌ایم.
وزیر کشور افزود: یکی از مسائل، مربوط به درست مصرف کردن و الگوی مصرف بهینه است وگرنه در صنعت نفت، این حجم از بنزین فراهم می‌شود. شما طرح ارائه دهید، دانشگاه مرکز ارائه فکر است. در خصوص توسعه پتروپالایش، این موضوع در دستور کار وزارت نفت است اما باید الگوی مصرف بهینه را فرهنگ‌سازی کنیم که از دانشگاه آغاز می‌شود.
وی در خصوص پاسخ به یکی از دانشجویان درباره پایین بودن رتبه دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در خصوص رتبه آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز باید رتبه‌های بالا داشته باشد اگر اینجا رتبه پایین است باید برای آن چاره‌جویی شود.
وزیر کشور در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره آلودگی هوای خوزستان و نقش صنایع نفت و نیشکر در آن، بیان کرد: درباره آلودگی و فلرهای نفتی، کار سالیان است و از پیش از انقلاب ادامه پیدا کرده و آلودگی ایجاد کرده است و آثار زیست محیطی دارد اما وزارت نفت برنامه‌ریزی کرده است. آتش زدن نیشکرها و آنچه مربوط به آلودگی هوا است حتما باید جلویش گرفته شود. هر کسی آلودگی درست می‌کند باید در مهلت مقرر فکری کند و صنایع باید به سمت صنعت سبز پیش بروند.
وی افزود: پول عوارض آلایندگی‌ها در سال گذشته در سیستم شهرداری‌ها آمده است و مبالغی نیز داده خواهد شد. واحد نظارت بر سیستم حسابرسی بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز طراحی شده است و حتما بر آن نظارت خواهد شد.
وحیدی گفت: شهر اهواز زیبا است و باید این زیبایی را حفظ کنیم؛ اهواز باید زیباترین یا یکی از زیباترین شهرهای ما باشد البته باید کار انجام شود.
وزیر کشور در پاسخ به نماینده دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز درباره تیراندازی به یکی از کارگران مطالبه‌گر هفت تپه، گفت: اینکه کسی مورد حمله قرار گرفته حتما پیگیری خواهد شد و باید در فراجا ببینند چه اتفاقی افتاده است. هر فردی در چارچوب قانون آزاد است حرف بزند و کسی نباید متعرض شود و اگر کسی متعرض شد ما موظف به حمایت هستیم.
وی در پاسخ به یک دانشجو درباره واگذاری موقت شرکت هفت تپه، ادامه داد: شرکت هفت تپه قرار نیست بازگردد و این تصمیم بسیار مهم و شجاعانه بود. گاهی یک شرکت باید حسابرسی شود که زمان می‌برد اما تصمیم گرفته شده این بود که بدون طی این مراحل، شرکت واگذار شود اما در نهایت حساب‌ها شفاف شد.
وحیدی عنوان کرد: اینکه فکر کنیم یک نفر به تنهایی حل کننده تمام مشکلات است درست نیست. خوب است که مطالبه‌گر باشیم اما باید بخش پر لیوان را هم ببینیم. بله باید کمبودها را دید؛ حجم کاری که در اهواز در خصوص فاضلاب انجام شده است را دیدید اما هنوز تمام نشده و ۴۰ درصد دیگر از آن باقی مانده است.
وزیر کشور عنوان کرد: یکی از خصوصیات دانشجو بودن، منصف بودن است. نقاط ضعف و قوت را ببینید و راه حل ارائه دهید. باید حواسمان باشد همان طور که از مسئول انتظار کار داریم که انتظاری بحق است، نباید بر اساس شایعه و فضای مجازی نیز قضاوت کنیم. ما خود را متعهد می‌دانیم که اگر کسی موردی دید، گزارش دهد و حتما رسیدگی می‌شود. مهمترین وظیفه دولت آن است که هر جایی فساد دید برخورد کند و تاکنون نیز این گونه بوده است.
وحیدی درباره وجود آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی گفت: در آسیب‌های اجتماعی، دانشجویان کمک‌ کنند. چرا باید خودکشی وجود داشته باشد و فردی به نقطه‌ای برسد که ببیند همه راه‌ها بسته است. دانشگاه و دانشجویان کمک کنند و اگر همکلاسی این فکر به ذهنش رسید به او کمک کنند. بخش زیادی از این مساله به دلیل فرهنگ غلط غربی است وگرنه فرهنگ دینی ما خودکشی را یکی از بالاترین گناهان می‌داند.
  • نویسنده :
  • منبع :