19 دی: عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص بازار سیاه فروش فیلترشکن‌ها گفت: وزارت ارتباطات راه را برای فروش فیلترشکن فروشان و دلالان باز کرده و گرنه جابه جایی پول چطور از درگاه پرداخت های ایران انجام می شود. وزارت ارتباطات خودش بدون واسطه به مردم فیلترشکن بفروشد نه با واسطه!

فیلترشکن‌ها به جزو جدایی‌ناپذیر سبد خرید ایرانیان تبدیل شده‌اند. چندان که بنابر گزارش زومیت، «فیلترشکن» هم به لیست تخفیف‌خورده‌ها اضافه شده و دو درصد از محتوای محصولات و کالاهای پرتکرار در بلک فرایدی به فیلترشکن مربوط می‌شود. طبق آمار مجلس، حداقل ۶۴ درصد مردم جامعه از وی پی ان استفاده می‌کنند و ماهانه دست‌کم ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای فیلترشکن هزینه می‌کنند. از زمان اعتراضات سال گذشته و فیلترینگ گسترده‌ای که صورت گرفت، آمار متفاوتی از گردش مالی فیلترشکن‌ها عنوان شد. برخی نمایندگان مجلس از جمله جلیل رشیدی کوچی، گردش مالی بازار فروش فیلترشکن‌ها را تا 24هزار میلیارد تومان عنوان کرد. جواد نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هم عنوان کرد که گردش مالی وی پی ان ها دست کسانی است که فیلتر می‌کنند. 

الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وزارت ارتباطات از گردش مالی بازار فروش فیلترشکن‌ها بی‌اطلاع است یا خیر، به دیده‌بان ایران گفت: از لحاظ قانونی نمی‌توانند در گردش مالی افراد سرک بکشند و اطلاعی داشته باشند ولی سیستم‌های امنیتی_ اطلاعاتی، دولت شورای عالی امنیت ملی می‌توانند رصد کنند و در جربان قرار گیردند. 

وزارت ارتباطات خودش به مردم فیلترشکن بفروشد!

این نماینده مجلس همچنین در پاسخ به اینکه وزارت ارتباطات از بازاری که برای فروش فیلترشکن‌ها شکل گرفته نفعی می‌برد، عنوان کرد: بازار سیاهی درست شده و فیلترشکن به قیمت غیرواقعی فروخته می‌شود. سود عمده آن هم به جیب دلالان و افراد رانت‌خوار می‌رود. وزارت ارتباطات راه را برای فروش فیلترشکن فروشان و دلالان باز کرده و گرنه جابه جایی پول چطور از درگاه پرداخت های ایران انجام می شود. وزارت ارتباطات خودش بدون واسطه به مردم فیلترشکن بفروشد نه با واسطه! 

عضو کمیسیون صنایع خاطر نشان کرد: دولت و وزارت ارتباطات باید ورود پیدا کنند و اگر لازم است خودشان فیلترشکن ارائه دهند. حتی اگر با نصف قیمت فیلترشکن‌های فعلی هم ارائه کنند به نفع دولت است و درآمد خوبی برای اپراتورها، مخابرات و وزارت ارتباطات خواهد بود. باید شفاف‌سازی شود که فیلترشکن‌ها را چه کسانی ارائه می‌دهند و واسطه‌ها را حذف کنند.

باید در خصوص عملکرد و درآمدهای وزارت ارتباطات تحقیق وتفحص شود

دهقانی درخصوص نحوه مصرف هزینه‌ پیامک‌هایی که توسط مردم به وزارت ارتباطات پرداخت می‌شود، گفت: باید در خصوص عملکرد وزارت ارتباطات و میزان درآمد های آن از طریق هزینه هایی مانند پیامک ها و همچنین درآمد دولت از اپراتورها تحقیق و تفحص صورت بگیرد. 

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: البته اگر منصفانه صحبت کنیم هزینه پیامک، مکالمه و اینترنت در کشور ما بسیار پایین است. اما همین منابع و مصارف آن هم مشخص نیست. باتوجه به هزینه بالای توسعه زیرساخت، باید قیمت این خدمات را افزایش دهیم ولی مسائلی پیش می‌آید مبنی براینکه اگر قیمت‌ها بالا برود یک عده اعتراض می‌کنند درصورتی که برای ارائه خدمات بهتر و به‌روزتر در تمام نقاط کشور نیازمند زیرساخت به روز هستیم که صرف بودجه‌ای را می‌طلبد. این بودجه هم باید توسط مصرف‌کنندگان تامین شود. 

وی ادامه داد: هزینه پیامک‌ها  باید صرف توسعه زیرساخت‌ها شود. شبکه فیبر نوری کشور باید تکمیل شود و باتوجه ابه اینکه کشور ما بیشتر از اینترنت بی‌سیم استفاده می‌کند، زیرساخت‌های گران و به‌روزی را نیاز دارد.

دهقانی همچنین در پاسخ به اینکه آیا مجلس قصد تحقیق و تفحص از وزارت ارتباطات بابت بازار فروش فیلترشکن‌ها را دارد، گفت: این بحث مطرح نشده ولی مسئله مهمی است که می‌توانیم در قالب سوال یا تحقیق و تفحص پیگیری کنیم تا ببینیم چه کسانی پشت این بازار قرار دارند.

  • نویسنده :
  • منبع :