19 دی: جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌ جمهور ایران به روسیه اعلام کرد: ما به نظارت بر روابط در حال گسترش و نگران کننده میان ایران و روسیه ادامه می دهیم.

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما به نظارت بر روابط درحال تقویت و گسترش دفاعی ایران و روسیه ادامه می دهیم . 

این سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد: این روابط نگران کننده است زیرا ایران به ارسال پهپاد به روسیه ادامه می دهد و مسکو از آنها برای حمله به زیرساخت های انرژی اوکراین استفاده می کند. در مقابل ایران توقع حمایت دفاعی از روسیه دارد این روابط برای منطقه و جهان خوب نیست. 

وی همچنین ادعاهای واشنگتن درباره حمایت از انصارالله یمن را تکرار کرد. 

به گزارش ایرنا، خبرگزاری تاس به نقل از «یوری اوشاکوف» مشاور رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که قرار است مذاکرات میان ولادیمیر پوتین و آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی روسای جمهوری روسیه و ایران، بعدازظهر هفتم دسامبر (۱۶ آذر) در کرملین برگزار شود. 

وی پیش بینی کرد که گفت و گوی این دو مقام طولانی باشد. این مقام ارشد روسیه همچنین گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که دیدار کاری و مذاکرات در کرملین ساعت ۱۶:۰۰ به وقت مسکو آغاز شود. در بدو امر، گفتگوی نسبتا طولانی بین دو رئیس جمهور انجام خواهد شد. 

این ادعاهای مقامات آمریکایی در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال پهپاد به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد کرده است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران پیشتر با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفته است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد. 

وی با بیان اینکه سیاست تهران، متناقض نیست و قویا برای قراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می کنیم، تصریح کرد: اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری های متنوع از جمله دفاعی هستند. 

وزیر امور خارجه ایران خاطر نشان کرد: درگذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده ایم و همچنان دریافت می کنیم و امکاناتی را به روسیه می دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین ندادیم. 

اما کشورهای غربی تلاش می‌کنند تا با ارائه تفسیری غلط از قطعنامه ۲۲۳۱، ایران را به نقض بندهای تسلیحاتی آن متهم کنند. جمهوری اسلامی ایران هم می گوید که محدودیت‌های مربوط به تسلیحات در این قطعنامه در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ رسما خاتمه یافته و از آن زمان، انتقال تسلیحات به، یا از ایران، دیگر مشمول قطعنامه ۲۲۳۱ نمی‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :