رئیس قوه قضائیه با تشریح روند رسیدگی به تخلف در واردات چای گفت: در این پرونده افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفتند و کار به جایی رسید وزیر ذیربط استعفا داد و دولت هم پذیرفت، قائم مقام وی برکنار شد و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و افراد مرتبط با این پرونده همه تحت تعقیب قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای که به استان اردبیل سفر کرده است، در مراسم روز دانشجو در دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: به جای اینکه مصداقی با مسائل برخورد کنیم، باید نگاهمان را ریشه‌ای کنیم و بسترهایی که باعث تضییع حقوق عامه شده است، را برچینیم. 

وی اضافه کرد: ما می‌خواهیم یک مبارزه با فساد واقعی، بدون تبعیض، علنی و آشکار داشته باشیم و شما هم کمک کنید این اتفاق بیفتد. 

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: باید تلاش کنیم همه دادگاه‌های ما غیر از آنچه قانون اساسی گفته است را علنی برگزار کنیم و در معرض مردم باشد چرا که منافع آن خیلی بیشتر از مضراتش هست حتی اگر احیانا آسیبی هم دارد، آن را برطرف کنیم و از منافع آن نگذریم. 

حجت الاسلام محسنی اژه ای در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان درباره تخلف در پرونده چای اظهار کرد: خود دولت پیگیر این پرونده شد و وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور به صورت جدی پرونده را پیگیری کردند. 

دولت پیگیر جدی تخلفات پرونده گروه دبش بود 

رئیس قوه قضائیه با اشاره به موضوع وقوع تخلف‌ در واردات نهاده‌های دامی و همچنین موضوع چای دبش، که در سخنان یکی از دانشجویان مطرح شد، گفت: متاسفانه‌ در هر دو مورد، بدون تردید تخلف صورت گرفته است؛ اما اینکه میزان آن چقدر است یا اینکه امر به وقوع پیوسته، تخلف محسوب می‌شود یا جرم و اگر جرم است از چه نوع جرمی است و چه مجازاتی دارد، از جمله مواردی هستند که باید مورد رسیدگی دقیق قرار گیرند و قاضی در خصوص آنها اتخاذ تصمیم و رأی کند. 

وی گفت: در مورد هر دو موضوع باید تاکید کنم که به محض اطلاع یافتن بخش‌ها ودستگاه‌های ذی‌ربط در دولت وقوه قضاییه، بررسی‌ها و پیگیری‌های مقتضی به عمل آمد و ما از کنار این دو موضوع نگذشتیم.خیلی هم تلاش کردند که بگویند هیچ اتفاقی نیفتده است اما خود دولت، بازرسی کل کشور، وزارت اطلاعات مقید و جدی بودند و موضوع را پیگیری کردند.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: اتفاقی که افتاد این بود که جلو ارزی که از مجرای درست نرفته بود، گرفته شد و مبلغ ریالی که به او داده بودند و تضمین نگرفته بودند، اصلاح شد. ضمن اینکه فرایند غلط کاملا رفع و اجازه داد نشد این فرایند ادامه یابد. 

اژه ای اضافه کرد: افراد متخلف هم تحت تعقیب قرار گرفتند و کار به جایی رسید وزیر ذیربط استعفا داد و دولت هم پذیرفت، قائم مقام وی برکنار شد و تحت تعقیب قضایی قرار گرفت و افراد مرتبط با این پرونده همه تحت تعقیب قرار گرفتند. 

وی با بیان اینکه رسیدگی به این پرونده در مراحل پایانی است، ادامه داد: فردی از یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه دبش ارز گرفته بود که بازرسی کل کشور وارد این پرونده شد و این فرد اکنون در بازداشت است. 

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه همه این اتفاقات مربوط به اواخر ۱۴۰۱ بوده است، گفت: در آن مقطع و همزمان وزارت اطلاعات هم با توجه به مقدار چای موجود در گمرک به مسئله حساس شد و رسیدگی به آن را شروع کرد. 

اژه ای ادامه داد: اتحادیه چای هم گزارشی به معاون اول رئیس جمهور درباره واردات چای ارائه کرد و معاون اول رئیس جمهور با حساسیت تمام بلافاصله از ستاد مبارزه با فساد اقتصادی خواست در مورد این قضه تحقیق کند. 

وی ادامه داد: در این پرونده جلوی ارزها گرفته شد، مبلغ ریالی آن اصلاح شد، افراد متخلف تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند و فرآیندی که منجر به تخلف شده بود، اصلاح شد. 

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: در جریان بررسی‌ها مشخص شد که گروه دبش تخلف کرده است و این تخلف از سال ۹۸ آغاز شده و تا اواخر ۱۴۰۱ ادامه داشته است. 

وی اضافه کرد: بر اساس گزارشات مصرف چای کشور ۱۰۰ هزار تن است که از این میزان ۳۰ هزار تن در داخل تولید می شود و ۷۰ هزار تن وارد می شود. 

حجت الاسلام اژه ای افزود: طبق گزارش‌های موجود، در سال ۹۸ بیش از دو میلیون دلار یا معادل دلار، در سال ۹۹ بالغ بر ۲۱ میلیون دلار ارز به شرکت مزبور تخصیص یافت. در سال ۱۴۰۰ شصت درصد ارز واردات را به این گروه داده‌اند و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد ارز را این گروه گرفته است. 

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: در مجموع طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۱، بالغ بر ۶۹ درصد از ارز مربوط به واردات چای به شرکت فوق‌الذکر تخصیص یافته است که حتما خلاف است و حتما هم تعقیب می‌شود. 

هنوز مدیر متخلف دولتی به قوه قضائیه معرفی نشده است

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ابایی از طرح موضوعات برای مردم نداریم، به دانشجویان و تمامی مردم دغدغه‌مند اطمینان خاطر داد که پیرامون رسیدگی به پرونده مرتبط با چای دبش، نهایت اهتمام و قاطعیت به عمل خواهد آمد و نتیجه پیگیری‌ها، هرچه که باشد به استحضار مردم خواهد رسید و پس از روشن شدن ابعاد قضیه، مردم در جریان موضوع قرار خواهند گرفت. 

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه به پرونده تمامی افرادی که اتهاماتی متوجه آنهاست، بدون توجه به مقام آنها، رسیدگی خواهد کرد و این موضوع خواست دولت هم هست. 

وی با بیان اینکه هنوز هیچ‌ مدیر متخلف دولتی به ما معرفی نشده است، گفت: گفته شده است که ۶۰ نفر برکنار شدند اما هنوز این افراد به قوه قضائیه معرفی نشدند و کسی که معرفی شده است گروه دبش است. 

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استمرار جنایات سبعانه رژیم صهیونسیتی علیه مردم غزه، گفت: صهیونیست‌ها در نتیجه حمایت همه‌جانبه آمریکا با تشدید جنایتکاری‌های وحشیانه خود، تلاش به کوچاندن اجباری مردم غزه و نابودی حماس داشتند اما با مقاومت مردم فلسطین، این توطئه‌های آنها خنثی شد.

 وی اضافه کرد: چرا باید از ناامیدی سخن گفت؛ ما جوانانی همچون شما دانشجویان را داریم که مصمم و بااراده برای آبادکردن هرچه بیشتر ایران اسلامی هستند؛ امروز دانشجویان و دانشمندان ما پیشرفت‌های علمی شگرفی‌ را رقم زده‌اند و وقتی انسان به مراکز هسته‌ای و دفاعی و فضایی مراجعه می‌کند، اثرات این پیشرفت‌های علمی شگرف را به عینه ملاحظه می‌کند. 

حجت الاسلام محسنی اژه ای خاطرنشان کرد: این پیشرفت‌ها برای کشور ما اقتدار و بازدارندگی به همراه آورده‌ است به گونه‌ای که امروز کشورهای قدرتمند برای دریافت و خرید تجهیزات نظامی و دفاعی از ما، التماس می‌کنند. 

رئیس دستگاه قضا با اشاره به مقوله احیای حقوق عامه گفت: ما در دستگاه قضایی به موجب وظیفه ذاتی خود، مصرانه و مجدانه، مقوله احیای حقوق عامه را پیگیری می‌کنیم؛ همین قضیه آلودگی هوا و احیاناً استفاده از مازوت در برخی از نیروگاه‌ها، از جمله مصادیق حقوق عامه محسوب می‌گردد و ما در این خصوص، مسئولان ذی‌ربط را نه‌تنها مورد تذکر، بلکه مورد تهدید قرار داده‌ایم و به آنها اعلام کرده‌ایم که چنانچه ترک‌فعل‌هایشان در این قضیه احراز گردد، برخوردهای مقتضی با آنها به عمل خواهد آمد. 

وی در ادامه با تبیین و تشریح خصوصیات جنبش دانشجویی ایرانی از جمله مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی، گفت: مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی شما دانشجویان عزیز، مسئولیت ما را سنگین‌تر و وجدان ما را بیشتر تحریک می‌کند؛ شما دانشجویان اطمینان داشته باشید که قوه قضاییه از مبارزه قاطعانه و بدون تبعیض و علنی با فساد، صرف‌نظر نخواهد کرد؛ ما مقابله با فساد صاحب‌منصبان و نزدیکان آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

رئیس عدلیه گفت: من از مطالبه‌گری و صراحت لهجه شما دانشجویان تقدیر ویژه می‌کنم؛ البته همه ما باید مراقب باشیم که در مطالبه‌گری‌هایمان، خدای ناکرده به وادی دروغ و توهین نیفتیم و کاری نکنیم که سبب سوءاستفاده دشمن شود. 

در پرونده شهید عجمیان هیچ مداخله ای از بیرون قوه قضائیه نشد 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به موضوع رسیدگی به پرونده شهید عجمیان که در سخنان یکی‌ از دانشجویان مطرح شد، گفت: در پرونده شهید عجمیان، هیچ‌گونه مداخله‌ای از بیرون از قوه قضاییه صورت نگرفته است؛ از لسان پدر بزرگوار شهید عجمیان و همچنین در برخی رسانه‌ها چنین اعلام شد که نامه‌ای از ناحیه آقای ولایتی در خصوص پرونده مزبور به من واصل شده است. 

وی اضافه کرد: پس از بررسی دقیق متوجه شدیم اصلا چنین نامه‌ای به قوه قضاییه واصل نشده است؛ من در ادامه، موضوع را از رئیس کل دادگستری استان البرز و حتی قاضی پرونده جویا شدم و از آنها پرسیدم که آیا نامه‌ای پیرامون این پرونده به شما واصل شده است؟ آنها نیز چنین موضوعی‌ را رد کردند؛ بنابراین وقتی اصلا نامه‌ای به دست ما مقامات و مسئولان قضایی نرسیده، پس‌ چگونه گفته می‌شود که در پرونده شهید عجمیان، اعمال نفوذ شده است؟ در این قضیه، یک عده‌ای از آقای ولایتی تقاضایی کردند اما او کوچکترین دخالتی در این پرونده نداشت. 

رئیس عدلیه گفت: البته من ادعا ندارم که در هیچ بخش و مرجع قضایی، هیچگونه اعمال نفوذی وجود ندارد ولی تاکید دارم که در مقابل اینگونه مقولات، قاطعانه می‌ایستیم و از شما دانشجویان نیز می‌خواهیم چنانچه مصادیقی از این موضوع را اطلاع دارید، برای پیگیری و رسیدگی به ما ارائه دهید.

  • نویسنده :
  • منبع :