19 دی: کرت کمبل، نامزد دولت جو بایدن برای تصدی سمت قائم‌ مقامی وزارت خارجه خارجه آمریکا به جای وندی شرمن که بازنشسته شد، در نشست تایید صلاحیتش در کمیته روابط خارجی سنا گفت: مذاکرات احیای برجام روی میز نیست.
کرت کمبل، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی در امور هند و اقیانوسیه وزارت امور خارجه روز پنجشنبه به وقت محلی به سناتورها گفت: فکر نمی‌کنم کسی معتقد باشد که در شرایط کنونی فرصتی برای بازگشت به توافق برجام وجود دارد. این موضوع دیگر جای بحث ندارد.
جیمز ریش، سناتور جمهوریخواه عضو کمیته روابط خارجی سنا از کمبل سوال کرد: دولت بایدن در مورد آزاد سازی پول نقد به ایران چه فکری می‌کند؟ وقتی دولت، آزادسازی ۶ میلیارد دلار را شروع کرد، متعجب شدم و بدتر از آن، پس از حملات به اسرائیل، درباره ۱۰ میلیارد دلار دیگر صحبت می ‌کنند؟
کمبل از این سیاست دولت بایدن دفاع اما تاکید کرد: «دولت هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکرده است.» او گفت: «نگرانی‌ها در باره شش میلیارد دلار را درک می‌کنم و شما همه استدلال‌ها را به طور کلی شنیده‌اید که پول به ایران داده نشده است، همه در یک حساب موجود است. ما کاملا اطمینان داریم که اگر پولی برداشت شود، به طور خاص برای مردم ایران و برای موارد بشردوستانه استفاده شود.»
نامزد تصدی سمت قائم مقامی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت: «اکنون ما در فضایی هستیم که ایران در مقابل نقشی که ایفا می‌کند و مغایر با منافع ماست باید هشیار باشیم.»
کمبل مدعی شد: «ما باید پیامی هشدار دهنده به جمهوری اسلامی بفرستیم که اقدامات تحریک‌آمیز با واکنش سختگیرانه مواجه خواهد شد. باید آنها را از نظر دیپلماتیک و بین المللی منزوی کنیم.»
وی همچنین مدعی شد که برخی از مقامات همچنان علاقه مند به از سرگیری مذاکرات میان اسرائیل و عربستان هستند. این مذاکرات از زمان آغاز جنگ در غزه از مسیر خارج شد.
کمبل گفت: «منطقی است که در این لحظه، برخی از این گفتگوها متوقف شده و انجام آنها دشوار است.»
دولت جو بایدن به شدت عادی سازی روابط اسرائیل با عربستان را دنبال کرده بود. این تلاش ها پس از آن صورت گرفت که چندین کشور عربی تحت مدیریت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به عادی سازی روابط با اسرائیل روی آوردند.
همچنین گفتنی است؛ دولت جو بایدن برغم شعار انتخاباتی اش برای بازگشت به برجام، به دلیل زیاده خواهی ها در مذاکرات و پس از آن سوار شدن بر موج ناآرامی های داخلی ایران و همسو شدن با مخالفان جمهوری اسلامی ایران و نیز جنگ های اوکراین و اسرائیل تاکنون از بازگرداندن آمریکا به این توافق بین المللی ناکام مانده است اما در توافقی میان تهران - واشنگتن همزمان با تبادل زندانیان میان دو طرف، ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد و به قطر منتقل شد که جمهوریخواهان و مخالفان دولتش از این اقدام بشدت عصبانی هستند.
  • نویسنده :
  • منبع :