19 دی: فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش گفت: ما می‌توانیم عملیات‌هایی که یک هواپیمای با سرنشین انجام می دهد را با پهپادهای کاملاً ایرانی و بومی انجام دهیم.

امیر سرتیپ علیرضا صباحی فرد در حاشیه آیین الحاق طرح رسول (پهپاد مجهز به موشک مجید) به نیروی پدافند هوایی ارتش در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: خدا را شاکریم که امروز توانستیم برگ زرینی بر افتخارات نیروی قدرتمند پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه کنیم. بعد از تحقیقات بسیار زیاد و یک کار علمی، دانشی و کار شبانه روزی و مشترک بین نیروی پدافند هوایی و وزارت دفاع طی یک سال موفق شدیم برای اولین بار در کشور پروژه مسلح شدن پهپاد کرار را با موشک مجید را به سرانجام برسانیم که این کار، قابلیت بسیار قابل توجه‌ای به توان رزم پدافند هوایی ارتش افزود. 

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش تصریح کرد: فرمانده معظم کل قوا تاکید داشتند که باید پهپادها به تولید انبوه برسد و در توان رزم نیروی پدافند هوایی قرار بگیرد و ما در این مدت کوتاه، فرمان رهبری را انجام دادیم و تعداد زیاد پرنده‌های بدون سرنشین مسلح به موشک مجید به یگان‌های تابعه تحویل دادیم. 

امیر صباحی فرد گفت: این پهپادهای کرار مجهز به موشک مجید به عنوان نمونه بودند که به مناطق مختلف پدافندی در کشور اعزام خواهند شد و در مدار عملیاتی در توان رزم نیروی پدافند هوایی قرار می‌گیرند. 

وی با اشاره به اهمیت پهپادها در نبردهای روز جهان، خاطر نشان کرد: پهپادها از لحاظ قیمت قابل قیاس با هواپیماهای با سرنشین نیستند و ما می‌توانیم با قیمت بسیار پایین‌تر، عملیات‌هایی که یک هواپیمای با سرنشین انجام می دهد را با این پهپادهای کاملاً ایرانی و بومی انجام دهیم و از امکاناتی که دارد، استفاده کنیم. 

وی درباره اینکه چه کشورهایی به این توان دست یافته‌اند، گفت: در ایران این قابلیت نبرد هوایی مبتنی بر پهپاد اولین بار است که رونمایی شد و برای اولین بار در چرخه عملیاتی قرار می‌گیرد و در دنیا هم چند کشور انگشت شمار بیشتر نیست که این توانمندی را دارند.

  • نویسنده :
  • منبع :