۱۹ دی: استاندار قم از رعایت ۹۰ درصدی پروتکل‌های بهداشتی در قم خبر داد و گفت:‌ قم در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از تمام استان‌های کشور وضعیت بهتری دارد.

نشست خبری استاندار قم و معاونان وی به مناسبت هفته دولت غروب شنبه در استانداری قم برگزار شد، استاندار قم در این نشست در مورد همراهی مراجع عظام تقلید و اصحاب رسانه در قضیه کرونا، افتتاح ۲۱۱ پروژه در هفته دولت، اضافه شدن ۴۵۰ تخت بیمارستانی، مترو، فرودگاه، مونوریل، چهار خطه کردن محور سلفچگان – ساوه، کمبود نشاط اجتماعی و فضای آموزشی در قم و عزل مدیران ضعیف توضیحاتی داد اما به سؤال خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه قم عقب ماندگی‌هایی از پیش از انقلاب داشته، اولویت توسعه قم را برای جبران آن در چه زمینه‌ای می‌بینید و بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه شما چیست؟ پاسخی نداد.

مراجع تقلید در قضیه کرونا همراه مدیریت استان بودند

بهرام سرمست در این نشست گفت:‌ از ابتدای اعلام کرونا در قم با توجه به جایگاه استان که پایگاه جهان تشیع است خود را آماده شنیدن نصایح مراجع و علما دیدیم و از همراهی و همدلی آنان با مدیریت استان در حوزه مقابله با کرونا تشکر می‌کنم.

وی با تصریح بر اینکه به لحاظ سیاسی و امنیتی استان قم همواره مورد توجه رسانه‌های بیگانه بوده است، افزود: با این وجود در دوران کرونا دوره آرامی را سپری کردیم که مطلوب دولت و نظام است و از تنش که سم مهلکی در این زمان است پرهیز کردیم.

استاندار قم گفت: در حوزه عمرانی اولویت استان اتمام پروژه‌های نیمه تمام بود لذا از همه دستگاه‌ها خواستم که دو پروژه مهم را اعلام کنند تا در دهه فجر بتوان آن‌ها را افتتاح کرد.

وی افزود: در حوزه توسعه منابع انسانی، پاسخگو بودن دستگاه‌های اجرایی و تکریم ارباب رجوع و تحقق دولت الکترونیک در اولویت کار من بوده تا از مراجعه مردم به ادارات کاسته و حقوق شهروندی رعایت شود و ادارات بر این اساس مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و مسئولان استان موظف شدند یک روز و ساعت مشخصی را برای ملاقات مردمی اعلام کنند.

سرمست گفت: با توجه به اینکه قم اولین نقطه کشف بیماری کرونا بود، در مقایسه با سایر استان‌ها کارنامه قابل قبولی را ارائه داد و کرونا به عنوان آزمون بزرگ و ابرچالش برای مدیریت استان بود که به این منظور ستاد بحران فعال و از ظرفیت‌های مردمی استفاده شد.

۴۵۰ تخت بیمارستانی در قم اضافه می‌شود

وی ادامه داد: برای این بیماری در کنار دو هزار تخت بیمارستانی که ارتش و سپاه تأمین کردند، تکمیل دو بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) با اعتبار ۶۰ میلیارد و مادر با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان تحقق پیدا کرد و در مجموع ۴۵۰ تخت بیمارستانی به ظرفیت تخت‌های بیمارستانی استان اضافه می‌شود.

نماینده عالی دولت در استان قم، افزود: در این دوران ۱۰۰ میلیارد تومان به منظور تأمین حقوق، معوقات و پاداش پرسنل و تجهیزات بیمارستان‌ها تأمین شد.

 

انتقاد اصحاب رسانه را مسئولانه پاسخ می‌دهیم

وی در مورد انتقاد خبرنگاران به مدیران گفت: در برابر انتقاد اصحاب رسانه به من و مدیران استان سعی بر پاسخگویی مسئولانه است و از همه همراهی‌ها، هشیاری‌ها، نقادی‌ها، اطلاع‌رسانی‌ها و روشنگری‌های اصحاب رسانه تشکر می‌کنم که در انعکاس عملکرد دولت و کمک در بحران کرونا مسئولانه برخورد کردند.

سرمست بیان کرد: رسانه در قم پیکره سالمی دارد و خبرنگاران آگاهانه و مسئولانه عمل می‌کنند و در قضیه کرونا دست کمی از مسئولان اجرایی و کسانی که در خط مقدم جبهه سلامت بودند نداشتند.

وی ادامه داد: مهم این است که اصحاب رسانه داوطلبانه در این عرصه حاضر بودند اما مسئولان، مسئولیت قانونی داشتند لذا ضمن تشکر از آنان امیدوارم از افراط و تفریط و حواشی که مانع توسعه استان است دوری شود.

۲۱۱ پروژه در هفته دولت افتتاح می‌شود

سرمست در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه‌های هفته دولت اشاره کرد و گفت: ۲۱۱ پروژه با اعتباری بالغ بر پنج هزار و ۳۷۶ میلیارد ریال و اشتغال ۱۴۷۴ نفر در این هفته افتتاح می‌شود.

وی افزود: بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) آماده افتتاح است اما در این پروژه‌ها لحاظ نشده زیرا رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس آن را افتتاح می‌کنند.

استاندار قم افزود: ۱۴ پروژه در این هفته کلنگ زنی می‌شود اما با توجه به اینکه قم در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد افتتاح‌ها با کمترین حد حضور انجام می‌شود و جلسه شورای اداری را نیز فردا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌کنیم تا الگویی برای سایر استان‌ها و تجمعات شود.

چهار خطه کردن محور سلفچگان - ساوه پس از ۱۳ سال

وی ادامه داد: در هفته دولت پروژه چهار خطه کردن محور سلفچگان و ساوه که حدود ۱۳ سال متوقف شده بود با اعتبار ۶۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

قم نخستین استان سبز کشور می‌شود

سرمست بیان کرد: پروژه گازرسانی با اعتبار ۳۸ میلیارد تومان است که استان قم با این گازرسانی‌ها اولین استان سبز کشور می‌شود و روستای بالای ۲۰ خانوار نداریم که گازرسانی به آن انجام نشده باشد؛ این افتخار و شاخصی برای مقایسه قم با سایر استان‌هاست.

۶۰ درصد اقتصاد قم بر پایه خدمات است

وی گفت: در حوزه گردشگری نقد دارم زیرا قم استان زیارتی - گردشگری است و ۵۸ تا ۶۰ درصد اقتصاد استان بر مبنای خدمات است.

استاندار قم افزود: بخش خدمات گردشگری قم با اعلام کرونا آسیب جدی دید ما این مشکل را در جلساتی به هیئت دولت منعکس کردیم اغلب پیشنهادها مورد توجه قرار گرفت و تسهیلات ۶۴۲ میلیاردی برای مشاغلی که از کرونا آسیب دیدند در نظر گرفته شد اما به دلیل اینکه مشخص نیست تا چه زمانی وضعیت به حالت عادی برمی‌گردد، مورد استقبال فعالان گردشگری قم قرار نگرفت.

۲۰۰ هزار اتباع خارجی در قم خدمات می‌گیرند

وی در مورد ظرفیت استفاده از اتباع خارجی در قم نیز گفت: ما خدمات دهی گسترده‌ای به جمعیت شناوری که وارد استان می‌شود داریم اما استفاده از ظرفیت آنان نداشته‌ایم که این امر از ابتدای انقلاب بوده و ما وظیفه داریم تا این ظرفیت‌ها را شناسایی و فعال کنیم تا از سرمایه اتباع خارجی با اعطای مزایا و حقوق قانونی به آن‌ها استفاده شود.

سرمست تصریح کرد: به بیش از ۲۰۰ هزار اتباع خارجی در قم خدمات می‌دهیم اما در بحث سرمایه‌گذاری از آن‌ها استفاده نکردیم.

قم در داشتن محل نشاط اجتماعی کمبود جدی دارد

وی گفت: قم به لحاظ فضای سبز، نشاط اجتماعی، داشتن محلی برای گردش و تفریح جوانان کمبود جدی دارد و از این قضیه رنج می‌بریم مسئله دیگر این است که در شناسایی ظرفیت‌ها مشکل داریم و نقاطی داریم که برای مردم قم شناخته شده نیست.

استاندار قم بیان کرد: اطراف قم ظرفیت‌های بی بدیلی از نظر پتانسیل‌های گردشگری دارد کویر، مناطق نمونه گردشگری، مناطق ییلاقی نمونه از آن‌هاست که باید روی آن‌ها کار شود و این خلأ حس می‌شود اما تک شهرستانی بودن قم و ترکیب جمعیت شهری که ۹۵ درصد جمعیت آن در شهر متمرکز شدند باعث شده حاشیه شهر قم نادیده گرفته شود و از لحاظ اعتبارات و بودجه آسیب‌های جدی به وضعیت اعتباری قم وارد می‌کند.

وی گفت: باید ظرفیت‌های قم و اطراف آن شناسایی شود و تنها شهر قم مورد توجه نباشد؛ همان‌گونه که در کشور باید به جایی برسیم که ایران فقط تهران نیست.

فاز یک مترو تا پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد

سرمست با بیان اینکه مترو اولویت مهم کار من است، گفت: از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنم لذا همه تلاش ما این است که فاز یک خط A مترو تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری برسد.

مونوریل باید تعیین تکلیف شود

وی در مورد پروژه مونوریل نیز گفت: در مورد مونوریل هیچ وعده‌ای نمی‌دهم و فقط می‌گویم که تکلیف آن باید معلوم شود.

فرودگاه نیاز قم است

استاندار قم در مورد فرودگاه قم نیز اظهار داشت: وقتی من استاندار قم شدم حکم فرودگاه صادر شده و پرونده آن به شورای هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی رفته بود و با پیگیری‌های بنده با مسئولان قضایی در جلسه‌ای با دکتر جهانگیری و دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور و مسئولان ارشد کشوری سبب شد تا اینکه پرونده به عنوان پرونده زمین خواری محسوب نشود و از سرمایه‌گذاران حمایت شود و با دفاعیات و توضیحات پرونده به کارگروهی در وزارت کشور منتقل شد.

وی ادامه داد: پیگیر هستیم با هماهنگی تشکیلات قضایی این پرونده را درون استانی به سرانجام برسانیم که بایستی مسائل امنیتی و سیاسی و حواشی آن به حداقل برسد و پرونده در فضای آرام به لحاظ قانونی پیش برود که حق سرمایه‌داران و غرفه داران تأمین شود.

سرمست اظهار داشت: عده‌ای بر این باور بودند که با وجود فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) نیازی به فرودگاهی در قم نیست ابتدا باید توجیه انجام می‌شد که با توجه به جایگاه استان و مطالبات مردمی فرودگاه نیاز است.

وی گفت: معتقدم فرودگاه نیاز قم است و به دلیل تردد بالا در استان و وجود منطقه اقتصادی سلفچگان، شهرک‌های صنعتی و سایر موارد عزم جزمی برای پیگیری این امر دارم و اخیراً با نمایندگان قم و وزیر شهرسازی جلساتی داشتیم که نظر مساعدی بوده اما موافقت نهایی صورت نگرفته است.

استاندار قم افزود: ابتدا باید احقاق حق سرمایه‌گذاران توسط تشکیلات قضایی انجام شود و حکم خلع ید صورت گیرد، سپس جذب سرمایه‌گذار امکان پذیر شود.

قم کمبود فضای آموزشی دارد

وی با تأکید بر اینکه در قم کمبود فضای آموزشی داریم، گفت: قصد داریم از ظرفیت خیرین استفاده کنیم تا بلکه بخشی از عقب افتادگی تاریخی در این زمینه جبران شود.

 

پیگیر عزل مدیران ضعیف می‌شوم

سرمست در مورد عملکرد ضعیف برخی مدیران نیز گفت: در تغییر مدیران استان ما می‌توانیم به وزیر مربوطه گزارش دهیم اگر کم کاری مدیران برای ما مشهود شد اما وزیری صحبت ما را نپذیرفت وارد مرحله دعوا می‌شویم اما فعلاً به این مرحله نرسیدیم اما اگر مدیران کار و تلاش مقبولی نداشته باشند و به تذکرات توجه نکنند تا آن مرحله پیش می‌روم هر چند هنر، نجنگیدن و به اهداف جنگ رسیدن است و باید تغییر رفتار بدهیم اما اگر رفتارشان را تغییر ندهند، پیگیر عزل آنان می‌شوم.

کلاس‌های درس تا وضعیت قرمز کرونایی غیرحضوری برگزار می‌شود

استاندار قم در مورد برپایی کلاس‌های درسی در مدارس نیز گفت: تا زمانی که در وضعیت قرمز کرونایی هستیم کلاس‌ها به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود.

قم در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از تمام استان‌های کشور وضعیت بهتری دارد

وی در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی مبنی بر اینکه چرا دستورالعمل‌های بهداشتی صنوف در قم اجرا نمی‌شود؟ اظهار داشت: با ارزیابی‌ها در مورد فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، استان قم از همه استان‌های کشور وضعیت بهتری داشته و بیش از ۷۰ تا ۸۰ حتی ۹۰ درصد پروتکل‌های بهداشتی در قم رعایت شده است.

سرمست افزود: با نمایندگان صنوف جلسات متعددی داشتیم، ۵۰ جلسه بحران و ۴۰ جلسه ستاد ملی استان تشکیل شده و هفته‌ای دو روز درگیر این بحث هستم و به این منظور کمیته‌های نظارت شکل گرفته و فرماندار پیگیر هستند.

وی گفت: رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در قم فراز و نشیب داشته و در مقاطعی بیش از ۷۰ - ۸۰ درصد رعایت می‌شد و در مقطعی عادی و رعایت‌ها کمتر شد تا اینکه هم اکنون با موج دوم کرونا مواجه شدیم که کمیته نظارتی، اتاق اصناف و سازمان صمت باید گزارش دقیق میزان رعایت‌ها را ارائه دهند.

استاندار قم افزود: در حال حاضر علیرغم اینکه استان قم محل تردد است و همچنان جمعیت شناور را داریم، پروتکل‌های بهداشتی در قم بهتر از جاهای دیگر رعایت می‌شود و به عنوان مثال امسال در نیمه شعبان هیچ ترددی نداشتیم.

باید به سمت اقتصاد دیجیتال برویم

معاون هماهنگی و امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار قم نیز در این جلسه در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی، گفت: نرم فعلی بهتر از گذشته است و حتی در کشور نرم معقول است و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در استان به بیش از ۷۰ درصد رسیده و به این منظور حکم به تعطیلی بخشی از اصناف پرخطر دادیم و بازرسی‌ها از اخطار تا پلمب انجام می‌شود و در مجموع در حوزه اصناف و صنعت وضعیت بد نیست نمی‌گویم ایده آل، اما خوب است.

مهرداد غضنفری تأکید کرد: باید به سمت اقتصاد دیجیتال برویم تا مایحتاج مردم به صورت الکترونیکی در اختیارشان قرار گیرد.

نکاتی که مطرح نشد

نشست خبری تمام شد اما نکاتی را باید مطرح کنیم؛ استاندار قم گفت که در نیمه شعبان امسال هیچ ترددی نداشتیم اما این را نگفت که راه را بسته بودند و کسی اجازه ورود از هیچ یک از مبادی ورودی به مسجد جمکران را نداشت.

وی گفت: جلسه شورای اداری را فردا به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌کنیم تا الگویی برای سایر استان‌ها و تجمعات شود؛ درصورتی که از ابتدای این بیماری بسیاری از جلسات به این شیوه برگزار شده است.

استاندار قم گفت دولت الکترونیک در اولویت کار من بوده و از رعایت فاصله‌گذاری در بانک‌ها گفت اما امروز خبرنگار ما به تعدادی از بانک‌های سطح شهر قم رفته بود که هر کدام از بانک‌ها مراجعه کننده بسیاری داشتند که آنچه مشهود بود فاصله با اصول فاصله‌گذاری است.

از استاندار قم می‌خواهیم که سری به بازارهای شهر و میدان‌های میوه و تره بار و... بزند و از نزدیک میزان رعایت بهداشت را مشاهده کند.

  • نویسنده :
  • منبع :