19 دی: رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: طرحی که بخواهد تعطیلات مدارس را ساماندهی کند هنوز به طور کامل تهیه نشده است و ما در حال بررسی و کار کردن بر روی آن هستیم.
تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا هر سال در فصول سرد سال و عمدتاً اواخر آبان تا دی ماه در حال تکرار است، امسال نیز دانش‌آموزان استان تهران از ۱۱ تا ۱۵ آذر ماه و به مدت یک هفته به دلیل آلودگی هوا، آموزش مجازی را تجربه کردند.
پیش از این تلاش‌هایی از سوی وزارت آموزش و پرورش برای کم کردن تعطیلات آلودگی هوا انجام شد و در دوران وزارت یوسف نوری، آموزش و پرورش تلاش بسیاری کرد تا شاخص‌های آلودگی هوا برای تعطیلی مدارس را تغییر دهد و  در مقایسه‌ای عجیب ایران را با ۳ کشور از آلوده‌ترین کشورهای جهان مقایسه کردند.
در دوره‌ای نیز صحبت از تغییر تقویم آموزشی مدارس و پیش بینی تعطیلات زمستانی مطرح بود و شورای عالی آموزش و پرورش از طرح تغییر تقویم آموزشی و ساماندهی تعطیلات خبر داده بود  که تا به امروز به مرحله اجرا نرسیده است.
رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش به تازگی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره تلویحی به تعطیلات زمستانی گفت: هفته اول یا دوم شهریور به رئیس سازمان محیط زیست نامه‌ای نوشتم تا به ما بگوید الگوی تحقق آلودگی‌ها چگونه است و آیا قابل پیش‌بینی است تا خودمان پیش‌دستانه چند روز کلاس‌ها را غیرحضوری کنیم اما پاسخ بسیار دیرتر از زمان موردنظر به دست ما رسید؛ با این حال پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش طی مدت سه هفته مطالعه‌ای انجام داد و تمام روزهایی را که احتمال تعطیلی وجود دارد، به ما ارائه کرد.
در همین ارتباط علی محبی رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش درباره احتمال تغییر تقویم آموزشی مدارس و پیش بینی تعطیلات زمستانی به خبرنگار فارس عنوان کرد: پیش از این طرح ساماندهی تعطیلات با بررسی برخی پژوهش‌ها تدوین شده بود و هم اکنون نیز پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، یک طرح پژوهشی را در اینباره آغاز کرده است.
وی افزود: یکی از خروجی‌های آزمون «تیمز و پرلز» این است که زمان آموزش در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان پایین‌ترین است یعنی حدود ۶۰ درصد زمان آموزش سایر کشورها را داریم، وقتی زمان آموزش کم باشد نمی‌توان توقع کیفیت آموزش را داشت.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا در سایر کشورها تعطیلات کمتر از ایران است، گفت: نمی توان اینگونه ادعا کرد اما آنها ساعت آموزشی بیشتری را نسبت به ایران دارند به عنوان مثال در چین و آمریکا ساعت آموزشی یعنی ساعت حضور دانش‌آموزان در مدارس دو برابر ایران است.
محبی با اشاره به اینکه در گذشته ساعت آموزش مدارس را به دلایل مختلف کم کردند، عنوان کرد: یک برنامه مطالعاتی در دستور کار  پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش است و طرحی را هم مرکز پژوهش‌های مجلس با عنوان ساماندهی تقویم آموزشی انجام داده که به مجلس ارائه شده است، در این طرح به دنبال تنوع در آغاز سال تحصیلی با توجه به شرایط اقلیم‌های مختلف در کشور هستند.
وی بیان کرد: طرحی که بخواهد تعطیلات مدارس را ساماندهی کند هنوز به طور کامل تهیه نشده است و ما در حال بررسی و کار کردن بر روی آن هستیم.
رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه برنامه آموزش مجازی برای دوره‌های مختلف تحصیلی را مدنظر داریم که این مأموریت به پژوهشگاه محول شده است، گفت: حدود یک سال است که بر روی برنامه درسی آموزش مجازی کار کردیم و طرح آن تحویل شده است البته قرار است پروژه کلان طراحی نظام تعلیم و تربیت هوشمند نیز آغاز شود.
  • نویسنده :
  • منبع :