19 دی: چند نفر از اعضای دفتر پسر مولوی عبدالحمید و کارمندان مسجد مکی، تلاش برای استخراج رمزارز از طریق این مسجد را تایید کردند.
اداره برق خیابان رازی زاهدان پس از شکایت مردم از نوسانات برق در محدوده خیابان خیام، رازی و مدرس زاهدان با موردی مشکوک در مسجد مکی مواجه شد. بررسی بیشتر نشان داد که عوامل مسجد مکی با استفاده از برق رایگان این مسجد در حال استخراج رمزارز از طریق مزرعه ماینر هستند.
«ماینر» دستگاهی برای استخراج ارز دیجیتال (رمزارز) است که علاوه بر نیاز به اینترنت پرسرعت، مصرف برق بالایی هم دارد. استفاده از ماینر در ایران غیرقانونی است.
دفتر مولوی عبدالحمید امام جماعت مسجد مکی زاهدان در ۱۹ آبان ۱۴۰۲ در بیانیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد. اما بررسی مصرف برق مسجد مکی در مرداد ۱۴۰۲ نشان داد که این مسجد ۶۶ هزار و ۳۷۵ کیلووات در ساعت در این ماه برق مصرف کرده است. در حالی که متوسط مصرف برق مشترکان در کشور ۱۸۶ کیلووات در ماه است.
به گفته مقامات امنیتی، مزرعه رمزارز مسجد مکی شناسایی شد اما مسئولان صلاح دیدند که برای حفظ قداست مسجد، وارد آن نشوند.
از طرفی تعدادی از افراد مرتبط با این موضوع بازداشت شدند. به گفته یک کارشناس ماینر مورد اعتماد مسجد مکی، «حافظ محمد طیب اسماعیل‌زهی» (پسر مولوی عبدالحمید) با او تماس گرفته و گفته که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ ماینر در اختیار دارند و نیاز دارند که او برایشان وصل کند.
یکی از کارمندان حافظ طیب هم در این زمینه گفت: در دفتر شنیدم که حافظ طیب درباره ماینر صحبت می‌کند و می‌گوید این یک روش خوب برای درآمد مسجد است و پیگیر تهیه ماینر بود.
پسر باجناق عبدالحمید و مسئول دفتر حافظ طیب هم درباره این موضوع می‌گوید: در جلساتی که داخل مسجد با حافظ محمد داشتیم بحث دستگاه ماینر مطرح شد که برای درآمدزایی به صورت دلاری برای مسجد تهیه شود.
با این وجود عبدالحمید در نماز جمعه مسجد مکی باز هم این موضوع را تکذیب کرد و گفت: دروغ می‌گویند. تهمت می‌زنند.
حال باید دید با وجود اعترافات افراد نزدیک به دفتر پسر مولوی عبدالحمید و اعضای مسجد مکی، باید دید که سرانجام این موضوع به کجا خواهد رسید.
همچنین کیهان در شماره روز دوشنبه خود نوشت: متولیان مسجد مکی در جهت کسب منافع نامتعارف و شخصی به‌صورت غیرقانونی با کمک عوامل خارجی تعدادی ماینر وارد کشور کرده و با سوءاستفاده از برق رایگان مسجد و مدرسه مکی اقدام به استخراج رمزارز کرده‌اند. 
تا قبل از مردادماه سال جاری برق مصرفی روند ثابتی داشته است، اما در قبض مردادماه به‌طور جهشی مصرف برق بیش از ۱۶ هزار کیلووات (معادل ریالی تعرفه عادی مبلغ بیش از یک میلیارد تومان) افزایش یافته که این افزایش همزمان با راه‌اندازی تعداد ۸۰ دستگاه ماینر در مکان فوق بوده است. 
شهر زاهدان و استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطقی بود که در اغتشاشات سال گذشته به‌بهانه‌های مختلف تلاش شد آتش آشوب در آنجا شعله‌ور بماند و پس از فرونشستن غبار فتنه در کشور، جریان‌هایی از داخل و خارج کماکان تلاش داشته و دارند تا ناامنی و بی‌ثباتی را در این منطقه زنده نگه دارند.
پس از انتشار این خبر در رسانه‌ها، ‌دفتر ‌امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان ضمن تکذیب کامل موضوع، ‌آن را «در راستای پرونده‌سازی و تشدید فشارها بر مجموعۀ دارالعلوم مکی» عنوان کرد، اما خبرگزاری تسنیم با انتشار یک کلیپ اسنادی از مزرعه غیرقانونی ماینرهای مسجد مکی زاهدان را به طور عینی فاش ساخت.  
  • نویسنده :
  • منبع :