19 دی: فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به حضور ناو هواپیمابر نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس، گفت: آن‌ها برای فتنه‌انگیزی آمده‌اند و ما آن‌ها را به‌زودی از منطقه بیرون خواهیم کرد.
امیر دریادار «شهرام ایرانی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در همایش ملی توسعه سواحل مکران که امروز (دوشنبه) در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، با اشاره به کلامی از رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه پیشروی در دریاهای آزاد بسیار پر اهمیت است، گفت: نیروی دریایی از سال ۱۳۸۸ تا به امروز پیشروی دریایی خوبی داشته است.
وی با بیان اینکه در دیدار با رهبر معظم انقلاب اسلامی به معظم‌له گفتم که می‌خواهیم کره زمین را دور بزنیم و ما این کار را با ناوگروه ۸۶ به سرانجام رساندیم، افزود: تا قبل از مأموریت ناوگروه ۸۶ سابقه نداشت که کشورمان عرض اقیانوس آرام را طی کند، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی کجا هستیم؟ ناوشکن تمام‌ایرانی ساخته می‌شود و تمامی کره زمین را دور می‌زند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش اظهارکرد: ما دو نگاه می‌توانیم داشته باشیم؛ یکی اینکه از خشکی به سمت دریا برویم و نگاه دیگر اینکه از دریا به سمت خشکی برویم که می‌بینیم کشورهای موفق از دریا به سمت خشکی رفته‌اند.
دریادار ایرانی با بیان اینکه سواحل مکران ما امروز هیچ توسعه‌ای نیافته، که اگر این موضوع مورد توجه جدی قرار نگیرد، ما زمان را از دست خواهیم داد، تاکید کرد: در کشورهای همسایه، در شمال اقیانوس هند بندری در حال ساخت است که در سال ۲۰۳۵ ساخت آن به پایان می‌رسد، این یک ابربندر است با توانمندی بسیار بالا که هنوز فعالیت جدی‌اش شروع نشده، ۱۵ هزار نفر روزانه در آنجا کار می‌کنند. چرا ما نباید همچون بندری داشته باشیم؟
وی اضافه کرد: در دریا اصل همه کریدورها ما هستیم. روسیه با اینکه ابرقدرت است، اما همه اطرافش یخ است و راه ارتباطی دریایی چندانی ندارد و آن‌ها دعا می‌کنند که این یخ‌ها آب شود تا بتوانند تردد داشته باشند؛ آن‌ها در دریانوردی محدود هستند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه ما هیچ مانعی در هیچ کجای دنیا سر راه‌مان نیست و از طریق دریا با همه کشورها چه دوست و چه دشمن همسایه هستیم، گفت: البته دشمن‌ها دور هستند، بندر چابهار بندری ارزشمند است؛ اما پنج سال دیگر ارزش خود را از دست خواهد داد، چون کشتی‌ها به بندر دیگری خواهند رفت و برای آن‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود به سمت سواحل ما بیایند.
دریادار ایرانی با بیان اینکه اگر سواحل مکران فعال می‌شد، امروز دیگر در خلیج فارس کسی نمی‌توانست در حوزه دریا فعالیت اقتصادی داشته باشد، چون کشتی به جای ورود به مسیر پرخطر بار خود را همین‌جا تخلیه می‌کرد، تصریح کرد: ما از حوزه دریا غافل مانده‌ایم و اقتصاد دریامحور ما دچار چالش شده است؛ یعنی ما یک ساحل قابل بهره‌برداری نداریم و فقط یک بندری در چابهار ایجاد کردیم که ارتباطات آن به‌طور کامل برقرار نشده است.
وی افزود: بهترین بندر ما، بندر شهید رجایی در بندرعباس است که برای کشتی‌ها یک منطقه محدود دریانوردی محسوب می‌شود. عملاً ما می‌توانستیم در چابهار تحریم‌ها را از بین ببریم؛ چون تنها نقطه‌ای که تحریم شامل آن نیست، چابهار است. چابهار می‌تواند مرجع ورود و خروج کالاهای ما شود.
دریادار ایرانی با بیان اینکه ما امروز در حوزه شیلات، هیچ‌گونه استفاده‌ای از آب‌های انحصاری در اختیار خودمان نکرده‌ایم، اظهار کرد: چرا ما نباید بهره ببریم و کشورهای دیگر بیایند و صیادی کنند؟ در دریا فرصت‌ها به قدری زیاد است که اصلاً نگاه به خشکی واقعاً اشتباه است؛ یعنی ما باید خشکی را نگه داریم برای نسل‌های آینده و خیلی نسل‌های بعد.
وی بیان کرد: دریا می‌تواند همه نیازمندی‌های ما را در هر حوزه‌ای تأمین کند. ساده‌ترین آن آب شیرین است که ما از چابهار به فلات بزرگ منتقل می‌کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: امروز اگر بخواهیم یک بندر راهبردی در مکران به وجود بیاوریم، پنج سال زمان می‌برد؛ اگر ما همین امروز هم شروع کنیم، خیلی عقب هستیم و آن مزیت دسترسی را از دست خواهیم داد. نیروی دریایی در بحث تأمین امنیت، حضور خود را گسترش داده است؛ یعنی دیگر به شمال اقیانوس هند اکتفا نمی‌کنیم و برای ماندگاری، فرماندهی و تجهیزات را مشخص کرده‌ایم.
دریادار ایرانی گفت: ما حضورمان را در سواحل مکران گسترش دادیم و شروع به ساخت تجهیزات مورد نیاز کرده‌ایم. ما کار ساخت کشتی‌های پشتیبان آنجا را شروع کرده‌ایم که اولین کشتی دنیا را دور زد، دومی را تا دهه مبارک فجر امسال رونمایی خواهیم کرد و سومی نیز برای ابتدای سال آینده رونمایی خواهد شد.
وی همچنین به بخشی از اقدام صورت‌گرفته در مأموریت ناوگروه ۸۶ پرداخت و افزود: حدوداً دو ماه پیش یک تانکر ایرانی در اقیانوس اطلس حضور داشت و آمریکایی‌ها می‌خواستند آن را بازرسی کنند؛ این در حالی است که بازرسی نیازمند مجوز سازمان ملل است و ما هم اجازه ندادیم که به تانکر ما نزدیک شوند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: امنیت در آبراهه‌ها برقرار است، ولی حضور دائمی برای ما اهمیت بسیاری دارد. ما در ناوگروه ۸۶ تلاش کردیم که اگر جزیره‌ای در مسیر دیدیم، حضور دائمی در آنجا ایجاد کنیم. مزیت برتری در دریا به‌زودی اتفاق می‌افتد و بحث دیپلماسی در دریا خیلی زود دیده می‌شود و همه مطلع خواهند شد.
دریادار ایرانی با بیان اینکه بسیاری گفتند که ناو هواپیمابر برای تغییر معادله به منطقه آمده است، گفت: اما باید گفت آن‌ها برای فتنه‌انگیزی و تأمین نیازمندی‌هایشان آمدند و ما آن‌ها را به‌زودی از منطقه بیرون خواهیم کرد. ما دیگر تحت فشار قرار نمی‌گیریم و می‌توانیم اعمال نفوذ کنیم.
وی تاکید کرد: لازم است که دولت انقلابی ما توجه جدی به دریا داشته باشد تا کارآفرینی بی‌نهایتی داشته باشیم تا ببینید اقتصاد چگونه شکوفا خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :