وزیر کشور گفت: عملیات اطفای حریق مینی پالایشگاه بیرجند طبق روال در حال انجام است اما ارزیابی‌های ایمنی و علت دقیق حادثه نیاز به بررسی بیشتر دارد که باید در وقت خودش رسیدگی شود.
احمد وحیدی شامگاه دوشنبه در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی که در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: در این محل که یک پالایشگاه کوچک در منطقه ویژه اقتصادی محسوب می‌شود میعانات گازی وارد و پس از انجام عملیاتی تبدیل به هیدروکربن می‌شود که بخشی از آن برای صادرات است.
وی بیان کرد: آتش‌سوزی در یکی از مخازن صورت گرفته و بعد تسری پیدا کرده است که از ۱۸ مخزن، ۲ مخزن باقی مانده و در حال سوختن است.
وزیر کشور گفت: به منظور بررسی وضعیت حادثه و اقدامات انجام شده درخصوص این حادثه به بیرجند سفر کردیم و تاکنون چند جلسه مدیریت بحران استان برگزار شده که در این جلسه هم توضیحاتی توسط مسئولان فنی و ایمنی پالایشگاه که مربوط به بخش خصوصی است، ارائه شد.
وی ادامه داد: همچنین مسئولان استانی اعم از آتش‌نشانی و امدادی درخصوص اقدامات انجام شده برای اطفای حریق توضیحاتی ارائه دادند که بخشی از آتش خاموش شده و هنوز مشغول کار هستند.
وحیدی گفت: نیاز به امکانات بیشتری از قبیل فوم برای خاموش کردن آتش بوده که از جاهای دیگر تامین شده و در راه استان است.
وی اظهار کرد: اولین مسئولیت برعهده بخش خصوصی است که این اتفاق رخ داده سپس در سطح استان با مدیریت بحران زیر نظر استاندار و مشارکت بخش‌های ذیربط که اینجا مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم دارند، موضوع حادثه از ابعاد مختلف بررسی خواهد شد تا علل و عوامل روشن شود.

وزیر کشور بعد از ظهر امروز (دوشنبه) برای بررسی ابعاد حادثه آتش سوزی در مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی و آخرین وضعیت اطفای حریق وارد بیرجند شد و بلافاصله در محل حادثه حضور یافت. 

"مهدی جمالی نژاد" معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و "محمدحسن نامی" رئیس سازمان مدیریت بحران نیز وزیر کشور را در این سفر همراهی می‌کنند. 

آتش سوزی در یکی از مخازن ۲۵۰ تُنی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ساعت هشت و ۴۵ دقیقه یکشنبه ۱۹ آذر ماه اعلام شد و بلافاصله عوامل امدادی وارد عمل شدند که تقریبا اطفای حریق پیشرفت داشت اما از حدود ساعت ۱۰ و ۴۰ دقیقه آتش به مخازن دیگر هم سرایت پیدا کرد. 

با توجه به مدیریت شرایط، این حادثه تاکنون خسارت جانی نداشته و فقط یک نفر به صورت سرپایی توسط اورژانس مداوا شده است. 

استاندار خراسان جنوبی هم امروز از محل حادثه بازدید کرد و در نشست ستاد مدیریت بحران استان که در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد، گفت: اکنون در مرحله کنترل حادثه آتش سوزی هستیم و پودر خفه کننده آتش و محموله فوم‌های سنگین برای اطفای حریق در حال انتقال به استان است. 

رئیس دفتر رئیس جمهور و وزیر کشور دیروز در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خراسان جنوبی آخرین وضعیت حادثه آتش سوزی در این پالایشگاه کوچک مقیاس را جویا شدند.

  • نویسنده :
  • منبع :