19 دی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی رغم تصویب کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، کلیات این لایحه را در صحن علنی رد کردند.
در نشست علنی امروز - سه شنبه ۲۱ آذرماه - مجلس شورای اسلامی گزارش شور اول کمیسیون تلفیق در مورد لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در دستور کار مجلس قرار گرفت و کلیات این لایحه به تصویب نمایندگان نرسید.
کلیات این لایحه با ۹۱ رای موافق، ۱۲۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس به تصویب نرسید. اعضای کمیسیون تلفیق روز گذشته با ۲۱ رای موافق کلیات لایحه بودجه را تصویب کرده بودند.
محمد باقر قالیباف در واکنش به مخالفت نمایندگان با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: با توجه به آیین نامه داخلی مجلس مسیری که باید طی کنیم این است که دولت ۷ روز فرصت دارد که این اصلاحات را انجام دهد و دوباره به مجلس برگرداند.
رییس مجلس شورای اسلامی از دولت خواست با توجه به ضیق وقت اصلاحات این لایحه را زودتر انجام دهد و اظهار داشت: برخی از همکاران حرف از دو دوازدهم می زنند که این به مصلحت کشور نیست ما باید برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۳ را در سال اول برنامه هفتم،محکم و دقیق تصویب کنیم.
وی با بیان اینکه اولین سالی است که در اجرایی کردن ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی مجلس برای اصلاح ساختار بودجه و جلوگیری از عدم تراز و کسری عملیاتی گام بر داشتم،گفت: چون رای گیری تمام شده با این صراحت عرض می کنم این لایحه کسری قابل توجه دارد و در این کسری پیش بینی حقوق بازنشستگان لحاظ نشده است که باید به این لایحه اضافه شود.
قالیباف اضافه کرد: اگر تامین منابع حقوق بازنشستگان را به محل مالیات منوط کنیم، اشکال بدتری به وجود می آید لذا بودجه کار تعاملی دقیق مجلس و دولت است باید کمک کنیم که این کار به درستی انجام شود.
وی افزود: مجلس و کمیسیون تلفیق در خدمت دولت است تا بودجه ای تدوین شود که تورم زا نباشد و بتواند در راستای برنامه هفتم عملیاتی شود.
بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به مبلغ ۶.۴۷۹ هزار میلیارد تومان شامل منابع عمومی به مبلغ ۲.۷۳۷ هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت های دولتی به مبلغ ۳.۷۴۲ هزار میلیارد تومان است.
منابع بودجه عمومی نیز شامل منابع عمومی به مبلغ ۲۴۶۲ هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی به مبلغ ۲۷۵ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.
به گزارش ایرنا، روز گذشته کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ را تصویب کرده بود.
لایحه برنامه هفتم توسعه نیز خرداد ماه به مجلس ارائه شد اما بررسی و تصویب آن تا ابتدای آذرماه در مجلس شورای اسلامی به طول انجامید و هنوز ایرادات شورای نگهبان به گزارش کمیسیون برنامه از لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس ارسال نشده و این لایحه تعیین تکلیف نشده است.
علاوه بر این 11 اسفند ماه انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
  • نویسنده :
  • منبع :