19 دی: روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی پمپاژ آب دریا به داخل شبکه تونل‌های حماس در غزه را آغاز کرده است.
به گزارش شبکه الجزیره، مسؤولان آمریکایی تاکید کردند که پمپاژ آب دریا به داخل تونل‌های حماس بخشی از تلاش‌های "اسرائیل" برای نابودی زیرساخت‌های این جنبش است.
وال استریت ژورنال همچنین به نقل از سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که عملیات نابودی تونل‌ها محرمانه است و نمی‌توان در مورد آن چیزی گفت.
منبع مذکور اشاره کرد که پر کردن تونل‌های حماس با آب دریا ممکن است هفته‌ها طول بکشد.
این رسانه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد: نگران هستیم که استفاده از آب دریا برای پر کردن تونلها، تأمین آب شیرین غزه را به خطر بیندازد.
وال استریت ژورنال هفته گذشته بود که به نقل از مقامات آمریکایی فاش کرد: اسرائیل سیستمی از پمپ‌های بزرگ را برای آن که شبکه تونل‌های حماس در نوار غزه را از آب دریا پر کند، آماده کرده است.
این نشریه نوشت: پر کردن تونل‌ها در نوار غزه از آب دریا برای بیرون راندن اعضای حماس، منابع آبی را تهدید خواهد کرد.
سوم آبان ماه نیز سیمور هرش خبرنگار تحقیقی آمریکایی در یک یادداشت در پلتفورم «ساب‌استک» با طرح این موضوع نوشته بود که اسرائیل پیش از حمله زمینی قصد دارد در تونل‌های زیرزمینی حماس آب جاری کند.
وی افزود: یک مقام آمریکایی مطلع به من گفت که سران اسرائیل در نظر دارند پیش از ارسال نیروها (به غزه) در سیستم تونل گسترده حماس آب بیاندازند.
ادعای آغاز طرح طرح رژیم صهیونیستی برای پر کردن تونل‌های حماس درحالی است که کارشناسان مسائل راهبردی اعلام کردند که با وجود محدودیت‌های موجود، حدود ۳۴۰ کیلومتر تونل در غزه وجود دارد که نقشی محوری در تحولات آینده نبرد در سرزمین‌های اشغالی دارد.
تخمین زده شده که این تونل‌ها دارای ارتفاع ۱.۸ تا ۲ متر و عرض ۱.۵ متر باشند که قدرتی راهبردی برای رزمندگان مقاومت ایجاد می‌کند.
براساس نظر کارشناسان، از دیگر نکات قابل‌توجه در این تونل‌ها عدم‌توانایی شناسایی راداری دشمن است.
نکته دیگر درباره این تونل‌ها، عدم کارآیی بمب‌های رژیم‌صهیونیستی در تخریب آنهاست، چرا که با توجه به تجربه‌های حماس در طول سال‌های گذشته و برآوردهای انجام شده از قدرت تخریب بمب‌های صهیونیستی، تونل‌ها در عمقی ساخته شده که بمب‌های آمریکا و اسرائیل که در افغانستان هم از آنها استفاده شد، توان تخریب و نفوذ به آنها را ندارند.

در همین حال به گزارش رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از پاسخ مستقیم به سوالی درباره پمپاژ آب به تونل‌های حماس در غزه طفره رفت و صرفا گفت که در این تونل‌ها هیچ اسیری وجود ندارد.

بایدن روز چهارشنبه در کنفرانسی خبری گفت: اظهاراتی در این باره مطرح شده است. هیچ گروگانی (اسیری) در این تونل‌ها نیست.
  • نویسنده :
  • منبع :