19 دی: مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور گفت: در حال حاضر سامانه مورد نیاز شفافیت مالی داوطلبان نیز طراحی شده و افراد موظف هستند برای ثبت نام، هم شماره حساب و هم دارایی‌های خود را اعلام کنند.
عبدالله مرادی مدیرکل دفتر امور سیاسی وزارت کشور در گفتگو با خبرگزاری دانشجو درباره قانون جدید انتخابات و تاثیر مثبت آن بر افزایش مشارکت گفت: «قانون جدید انتخابات چند ویژگی دارد که می‌تواند به افزایش سلامت انتخابات کمک کند و مشارکت را هم افزایش دهد. از جمله اینکه برای تضمین سلامت انتخابات برای اولین بار از این دوره انتخابات مجلس، قانون شفافیت مالی داوطلبان انتخابات را خواهیم داشت. قانون شفافیت مالی داوطلبان سال ۹۸ تصویب شده، اما تا الان اجرا نشده است. در حال حاضر سامانه مورد نیاز این موضوع نیز طراحی شده و افراد موظف هستند برای ثبت نام، هم شماره حساب و هم دارایی‌های خود را اعلام کنند.
وی افزود: با توجه به پیش‌بینی قانون در هر حوزه انتخابیه یک فرمول و شاخصه‌ای خواهیم داشت که سقف هزینه‌ی مشخصی خواهد شد. همین ارتقای استاندارد سلامت انتخابات و مشخص شدن جریان هزینه‌کرد مالی داوطلبان تاثیر مثبت در مشارکت خواهد داشت.
عبدالله مرادی با اشاره به افزایش بازه زمانی بررسی صلاحیت‌ها گفت: افزایش رد صلاحیت‌ها در انتخابات مجلس آن هم به دلیل قانون جدید حرف دقیقی نیست. ما در سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی رهبر انقلاب ابلاغ شده نیز داریم که بحث رد صلاحیت داوطلبان شفاف‌تر شود.
وی تاکید کرد: به طور کلی، چون ثبت نام زودتر آغاز می‌شود بازه بررسی صلاحیت افراد خیلی بیشتر از دوره‌های قبلی هستش؛ بنابراین شورای وقت بیشتری برای بررسی صلاحیت‌ها دارد و از داوطلبان طرفی وقت بیشتری برای اعتراض و بررسی مجدد خواهند داشت. از طرفی بررسی صلاحیت‌ها چند مرحله‌ای است و از هرگونه اعمال سلیقه یا رویکرد سیاسی جلوگیری خواهد کرد. همه این‌ها در مجموع تاثیر مثبتی در مشارکت خواهد داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :