19 دی: وزارت خزانه داری آمریکا با استقبال از تحریم های آمریکا علیه سپاه اعلام کرد که "مجید زارعی" مقام نیروی سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را به بهانه حمایت از حماس تحریم کرده است.
وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه ای افزود: آمریکا و انگلیس حامیان حماس در سپاه پاسداران و دیگر گروه های وابسته به آن را تحریم می کنند.
این نهاد آمریکایی اضافه کرد: دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) و انگلیس به طور مشترک تحریم هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نیروی قدس، حماس و جهاد اسلامی فلسطین وضع کردند.
وزارت خزانه داری آمریکا ادامه داد: «انگلیس اولین اقدام خود را علیه ایران انجام می دهد و هشت مقام از جمله فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و افراد مرتبط با حمایت ایران از حماس و جهاد اسلامی فلسطین را هدف قرار می دهد. دلیل تحریم‌های جدید تهدیدات بی‌سابقه حکومت ایران، از جمله تلاش‌ها برای تضعیف صلح و امنیت در سراسر خاورمیانه و توطئه‌هایی برای کشتن افراد در خاک انگلیس است. دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا نیز یک مقام نیروی قدس را به دلیل حمایت از حماس تحریم می کند.»
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: مجید زارعی یکی از مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که در حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از گروه هایی مانند حزب الله و حماس نقش دارد، تحریم کرده است.
والی آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «وزارت خزانه داری از تحریم های جدید انگلیس علیه ایران استقبال می کند. این تحریم ها در اقدام علیه حمایت ایران از حماس و دیگر گروه های نیابتی منطقه ای که طرفدار جنگ هستند و به رنج گسترده دامن می زنند، کمک خواهد کرد. آمریکا به هماهنگی با شرکای خود از جمله انگلیس برای مقابله با تامین مالی تروریسم و تهدیدات ایران ادامه می دهد.»
وزارت امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور با هماهنگی ایالات متحده آمریکا، «اولین مجموعه از تحریم‌ها در چارچوب نظام جدید تحریمی علیه ایران را به اجرا گذاشت تا حمایت تهران از حماس و جهاد اسلامی فلسطین را هدف قرار دهد.»
انگلستان به بهانه جلوگیری از بهم خوردن صلح و امنیت در خاورمیانه، 8 فرد و نهاد ایرانی و فلسطینی را تحریم کرد. انگلستان در دور جدید تحریم‌های خود مدعی شده است که این افراد زمینه‌ساز روابط جمهوری اسلامی ایران با حماس و جنبش جهاد اسلامی فلسطین هستند.
این افراد شامل: اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس، محمد سعید ایزدی از اعضای سپاه، علی شیرازی از اعضای سپاه، مجید زارعی از اعضای سپاه، مصطفی مجید خانی از اعضای سپاه، خالد قدومی، نماینده حماس در ایران، ناصر ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران و شاخه فلسطین نیروی قدس سپاه پاسداران هستند.
انگلستان در بیانیه اعلامی خود تاکید کرده است که این تحریم‌ها با هماهنگی ایالات متحده آمریکا صورت گرفته است.
دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در این بیانیه ضمن ارائه اتهامات بی‌اساس، ایران را تهدیدی علیه بریتانیا و شرکای این کشور خواند. به گفته کامرون محدودیت‌های وضع شده برای این افراد شامل مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر به بریتانیا است.
دولت انگلستان تاکنون بیش از 350 فرد و نهاد ایرانی را به بهانه‌های مختلف مورد تحریم قرار داده است.
جمهوری اسلامی ایران پیشتر درباره اقدامات «غیرسازنده و غیرمسوولانه» کشورهای غربی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داده است.
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.
  • نویسنده :
  • منبع :