19 دی: سخنگوی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه ما از احزابی هستیم که لیستمان در استانها و حتی در تهران آماده شده است، اعلام کرد: احتمال «قریب به یقین»، محمد باقر نوبخت سرلیست ما می‌شود.
اکنون که احزاب و تشکل‌های سیاسی خود را برای آوردگاه ۱۱ اسفندماه آماده می‌کنند تحلیل‌هایی مبنی بر حضور و یا عدم حضور بازیگران سیاسی در دو جریان اصلاح طلب و اعتدالی مطرح می‌شود ـ در این بین برخی در اردوگاه رادیکال‌های اصلاح‌طلب مدعی ترسیم فضای باز می‌شوند ـ از این رو هنوز دورنمایی روشن و شفافی از سوی آنها جهت نقش آفرینی در عرصه رقابت مشخص نشده است، اما این در حالی است که سخنگوی جدید حزب اعتدال و توسعه که پس از برگزاری کنگره متبوعش در این جایگاه تشکیلاتی قرار گرفته است در گفت‌وگو با خبرنگار ما اطلاعات جدید از برنامه‌های حزبش در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ارائه کرد و از آمادگی کامل «اعتدال و توسعه» در انتخابات خبر داد.
جواد هروی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، درباره برنامه حزب متبوعش برای انتخابات ۱۱ اسفندماه، گفت:حزب اعتدال و توسعه در وهله اول تمرکز خود را بر انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی قرار داده است و در برنامه کوتاه مدت خود سعی می‌کند در انتخابات هم حضور چشم‌گیری داشته باشد و هم در بین دو فرآیند اصولگرایی و اصلاح طلبی بتواند فضایی را به دست بیاورد که به عنوان پیروز از صحنه انتخابات خارج شود.
وی افزود: پیش بینی ما این است بتوانیم در تهران و شهرستان ها لیست ارائه دهیم و موقعیتی داشته باشیم. در مجلس خبرگان رهبری فعلا بحث آقای روحانی در تهران مطرح است و در صورتی که این روند ادامه پیدا کند و توفیق آمیز باشد ما می‌توانیم لیست شهرستانها را نیز اضافه کنیم.
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به این سوال که آیا در انتخابات پیش رو فهرست مستقل ارائه می‌دهید و یا با اصلاحات و نزدیکان لاریجانی ائتلاف می‌کنید؟ اظهار کرد: حزب اعتدال و توسعه یک حزب مستقل و شفاف است. استراتژی حزب، استراتژی چپ و راست نیست بلکه مسیر کاملا مستقل و به سمت توسعه است. سعی می‌کنیم نظرات و آراء صاحب نظران را داشته باشیم و «مدخلیت» گروه‌های اعتدالی را در جناح اصولگرا و اصلاح طلب را بپذیریم اما با همه این احوال از تمایت خواهی عدول می‌کنیم و صرفا همه افراد را از لیست خودمان نمی‌چینیم. هرچند ما از آن قوت برخورداریم و کسانی که تا همین الان در شورای مرکزی و دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه مورد تایید قرار گرفتند آن تعداد هستند که بتوانیم لیست خود را تهیه کنیم اما در نهایت شورای مرکزی در این مورد تصمیم گیری خواهد کرد.
هروی تصریح کرد: سعی می کنیم برجسته‌ترین و شایسته‌ترین افرادی که بتوانند دغدغه مردم را به خصوص در حوزه اقتصادی مطرح کنند و برخورد با فساد را در دستور اصلی قرار بدهند و بتوانند تصمیم گیری استراتژیک اتخاذ کنند و نگاه تعامل با جهان داشته باشند را در لیست خود داشته باشیم.
وی درباره اینکه با این اوصاف«اعتدال و توسعه» لیست مستقل ارائه می‌دهد و دیگر ائتلاف نخواهد کرد، گفت: رسما لیستی که ارائه خواهیم داد که لیست حزب اعتدال و توسعه خواهد بود. اگر دیگران در پی رایزنی‌هایی که انجام خواهد شد، خواهان این باشند که در لیست ما قرار بگیرند منوط به موافقت شورای مرکزی است. در دفتر سیاسی حزب این موضوع مطرح و اعلام شد که ما در صورتی می توانیم افرادی را در لیست خود اضافه کنیم که چهره شاخص در عرصه هایی ملی، سیاسی و اقتصادی باشند.
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به ثبت نام محمد باقر نوبخت در انتخابات مجلس داوزدهم احتمال می رود او سرلیست «اعتدال و توسعه» شود؟، اظهار کرد: نوبخت با توجه به سوابقی اقتصادی که دارد و آن چیزی که امروز دغدغه جامعه ما است و حزب هم سعی می کند از این موقعیت استفاده کند، چهره برجسته لیست محمد باقر نوبخت است که طبعا به عنوان یک چهره برجسته در فهرست انتخاباتی ما قرار دارد، اما تنظیم لیست و سرلیست حزب برعهده شورای مرکزی و دفتر سیاسی است که دراین رابطه تصمیم گیری کنند و هنوز ما به چینش نهایی هم نرسیده ایم.
لیست حزب اعتدال و توسعه در تهران و استانها اماده شده است
هروی اضافه کرد: حزب اعتدال و توسعه در همین بازه زمانی که با هم گفت‌وگو می کنیم توانسته در تمامی استانها لیست خود را آماده کند؛ ما از احزابی هستیم که لیستمان در استانها و حتی در تهران آماده شده و باید در روزهای آینده و در ۱۲ هفته آینده نحوه چینش و سلسله مراتب آن را تنظیم کنیم و این اقدام با نظر شورای مرکزی حزب انجام می شود. اما هیچ شکی نداریم که فهرست های انتخاباتی ما چه در مجلس شورای اسلامی و چه در خبرگان رهبری (چه در تهران و چه در شهرستانها) به صورت مستقل و رسمی اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به این پرسش که با این اوصاف آیا می توان نوبخت را سرلیست حزب اعتدال و توسعه دانست؟، تصریح کرد: نگاه ما همین است از این رو احتمال قریب به یقین او سرلیست ما خواهد بود اما هنوز نهایی نشده است.
شعار اعتدالی ها در انتخابات چیست؟
این فعال سیاسی درباره تعیین راهبرد و شعار حزب متبوعش در انتخابات پیش رو، گفت: در رابطه با آنچه به عنوان شعار در انتخابات استفاده خواهیم کرد طبعا مبتنی بر اصل وفاق خواهد بود. بحث تنش زدایی در نظام بین الملل، مشارکت حداکثر نخبگان، گسترش احزاب و قانون گرایی، مبارزه با فساد و در کنار همه آنها توجه به زنان به عنوان یک موقعیت جدی در جامعه کنونی از جمله مباحثی است که ما فعلا طراحی کرده ایم و بر روی این مباحث کار می کنیم، از این رو شعار حزب در انتخابات از میان موارد مطرح شده انتخاب خواهد شد.
از هروی سوال شد«با وجه به نام نویسی برخی از دولتمردان سابق در انتخابات مجلس آیا رایزنی هایی با آنها جهت حضور در فهرست انتخاباتی حزب خود داشته اید؟» که وی در پاسخ افزود: بعد از برگزاری کنگره حزب، معاونت‌های مختلف منصوب شدند و فعالیت‌های خود را آغاز کردند. یکی از معاونت ها این کار را انجام داده و تصور می کنم کارشان را برای ارائه آماده کرده است، اما منتظر شرایط هستیم و در صورتی که شرایط اجازه دهد و موقعیت فراهم شود ما لیست‌ها را اعلام می کنیم.
سخنگوی حزب اعتدال و توسعه درباره اینکه جزئیات بیشتری از نحوه رایزنی ها با چهره های شاخص و مسئولان سابق ارائه می دهید؟، تصریح کرد: اجازه دهید آمار را به وقت خودش اعلام کنیم. سعی می کنیم تمامیت خواه نباشیم و هم سعی کردیم که پاسخ رایزنی سایر احزاب را هم در «مدخلیت» افراد شایسته داشته باشیم.
تمایل اعتدال و توسعه برای سرلیستی حسن روحانی در انتخابات خبرگان
هروی درباره ارتباط نزدیک حسن روحانی با حزب اعتدال و توسعه و اینکه با ثبت نام او در انتخابات مجلس خبرگان، آیا روحانی سرلیست حزب متبوعتان خواهد شد؟، اعلام کرد: آقای روحانی رایزنی هایی را با احزاب و شخصیت های مختلف داشت و حزب اعتدال و توسعه هم تمایل به سرلیستی وی در خبرگان رهبری دارد، اما آنچه به صورت نهایی اعلام خواهد شد به شرایط و روزهای آینده برمی گردد و همان طور که بیان شد تدبیر حزب در اختیار شورای مرکزی است.
  • نویسنده :
  • منبع :