19 دی: رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ابزار دیگری که تا پایان سال معرفی می‌شود، اوراق صدف است. باوجود اوراق صدف امکان فروش متری مسکن فراهم می‌شود و می‌تواند سرمایه گذاری خرد را فراهم کند. مردم نیز می‌توانند به مرور مالک مسکن شوند.
مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار روز جمعه در مراسم نهضت تامین مالی شهر، با اشاره به اینکه شهرنشینی در حال گسترش است گفت: براساس برآوردها تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۷۰ درصد جمعیت کرده زمین در شهرها ساکن می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد چالش‌های موجود در شهرها بیشتر می‌شود. لذا نیاز شهرداری‌ها به بحث تامین مالی و مشارکت جدی مردم بیش از پیش احساس می‌شود.
عشقی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها ۳ نوع تامین مالی دارند عنوان کرد: یک منبع، منابع مالی درآمدی و بودجه‌ای است که در قوانین و بودجه دیده می‌شود یا از عوارض بدست می‌آید که این‌ها روال و فرایند مشخصی دارد و قابل مدیریت کردن نیست. منبع دوم، استقراض در بحث مدیریت شهری است که به آن پرداخته نشده است.
از ۸۰۰ همت اوراق سررسید نشده در بازار سرمایه، تنها ۲۰ همت مربوط به شهرداری هاست؛ یعنی حدود ۲ درصد. باتوجه به توانی که شهرداری‌ها در بحث مالی دارند، این عدد قطعا قابل افزایش هست و شهرداری‌ها می‌توانند و باید از این ابزار استفاده کنند.
وی در ادامه افزود: ابزارهای مشارکتی منبع سوم تامین مالی است. در قوانین بودجه موادی را برای مشارکت مردم درنظر می‌گیرند، ولی چون ابزارسازی و نهادسازی نشده، این مشارکت‌ها در عمل انجام نمی‌شود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: در بازار سرمایه، مسیری را آغاز کردیم و سعی کردیم ادبیات تامین مالی را در بازار سرمایه به فعالان حوزه مدیریت شهری منتقل کنیم. به این شکل که سعی کردیم نهادسازی را انجام بدهیم.
عشقی گفت: بانک شهر می‌تواند بازوی عملیاتی ما باشد و انتظار داریم بازوهای مالی مدیریت شهری در نوآوری‌های مالی و تبدیل دارایی‌های کلان به دارایی‌هایی که بتواند مشارکت مردم را درگیر کند، افزایش دهیم.
وی افزود: حوزه املاک همیشه سودآور بوده است. ذائقه مردم هم به سمت سرمایه گذاری در حوزه مسکن است، منابع مالی هم درگیر می‌شود، ولی نمی‌توان این منابع را در بحث عرضه و ساخت و ساز مسکن درگیر کرد.
رئیس سازمان بورس در ادامه با اشاره به اینکه برخی می‌گویند نرخ‌های تامین مالی بالاست گفت: در حال حاضر در وضعیتی هستیم که نرخ‌های بهره بشدت بالاست و این بخاطر شرایط تورمی در همه جای دنیاست. شرایطی که برای کنترل ترازنامه بانک‌ها ایجاد شده باعث شد نرخ بهره در حال حاضر در بالاترین حالت خود باشد، ولی در یک سال آینده تعدیل می‌شود.
وی اضافه کرد: این اوراق را اگر بخش‌های زیرمجموعه نهادهای شهری منتشر کنند در یک چرخه‌ای منافع آن، به خود بخش‌ها برمی‌گردد.
عشقی عنوان کرد: اعتقاد داریم صندوق‌های املاک و مستغلات بسیار مفید هستند، زیرا می‌توانند منابع خردی که امکان سرمایه گذاری دارند را جذب کنند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: ابزار دیگری که تا پایان سال معرفی می‌شود، اوراق صدف است. باوجود اوراق صدف امکان فروش متری مسکن فراهم می‌شود و می‌تواند سرمایه گذاری خرد را فراهم کند. مردم نیز می‌توانند به مرور مالک مسکن شوند.
عشقی درخصوص نقش تامین مالی بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد اظهار کرد: سال گذشته مجموع تسهیلات جدیدی که در کل شبکه بانکی پرداخت شد ۱۹۰۰ میلیارد تومان بود، این عدد در بازار سرمایه ۵۸۰ همت بوده است. این نسبت امسال به دلیل نرخ بهره کاهش پیدا کرده، ولی در همین حدود است.
وی درخصوص الزامات تامین مالی گفت: بحث گزارشگری و شفافیت‌های مالی مهم است که این موضوع در شهرداری‌ها همواره مطرح بوده است. ما باید صورت‌های مالی نهادهای عمومی را در سامانه کدال منتشر کنیم، ولی متاسفانه در این زمینه شهرداری‌ها استقبال نکردند و این اطلاعات خیلی محدود است.
رئیس سازمان بورس افزود: لازمه استفاده از بازار سرمایه برای شهرداری‌ها شفافیت است. کل شهرداری‌ها باید اطلاعات مالی خود را در سامانه کدال منتشر کنند.
عشقی در پایان اضافه کرد: موضوع دیگر، مدیریت تعارض منافع در تصمیم گیری‌ها در طرح‌های حمایت از تامین مالی شهر است. یعنی در اجرای پروژه‌ها باید منافع تمام ذی نفعان رعایت شود و به سمت یک ذی نفع خاص هدایت نشود.
  • نویسنده :
  • منبع :