19 دی: شرکت کشتیرانی و حمل‌ونقل فرانسوی «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام» (CMA CGM) روز شنبه اعلام کرد که عبور همه کشتی‌های باری از دریای سرخ را در پی حملات به کشتی‌های تجاری در این منطقه متوقف کرده است.
این مجموعه فرانسوی که سومین شرکت حمل‌ونقل بزرگ دنیا به شمار می‌رود و مقر آن در مارسی است، در بیانیه‌ای گفت، اوضاع رو به وخامت است و نگرانی‌ها درباره امنیت در حال افزایش است.
به نقل از رویترز، شرکت فرانسوی مذکور افزود: از این رو تصمیم گرفتیم تا دستورالعمل‌هایی را به همه کشتی‌های باری وابسته به مجموعه سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام در این منطقه صادر کنیم و قرار شد سفرهای آنها فورا و تا اطلاع بعدی در آبهای دریای سرخ متوقف شود.
در همین راستا، یک سخنگوی شرکت مرسک، بزرگترین مجموعه کشتی‌رانی جهان نیز روز جمعه خبر داد، این شرکت تمام فعالیت‌های کشتی‌رانی در دریای سرخ را تا اعلام بعدی موقتا متوقف می‌کند.
این در حالی است که ارتش یمن اعلام کرده سه کشتی متعلق به این شرکت را طی دو روز گذشته پس از بی‌توجهی به اخطارها و در حالی که عازم سرزمین‌های اشغالی بودند، هدف قرار داده است.
همچنین یک سخنگوی شرکت کشتیرانی دانمارکی «ای.پی مولر-مرسک» با اعلام اینکه عبور همه کشتی‌های باری این شرکت از دریای سرخ را تا اطلاع ثانوی متوقف می‌کند، گفت این شرکت آن‌ها را به مسیر فرعی دور آفریقا می‌فرستد.
این شرکت در بیانیه‌ ای با اشاره به حمله به کشتی‌های باری طی روزهای پنجشنبه و جمعه در دریای سرخ نوشت: «ما به همه کشتی‌های شرکت مرسک در منطقه که قصد عبور از تنگه باب المندب را دارند دستور داده‌ایم سفرشان را تا اطلاع ثانوی متوقف کنند.»
شرکت مرسک روز پنجشنبه اعلام کرد، کشتی «مرسک جبل الطارق» در مسیر سفر از صلاله عمان به جده عربستان هدف یک حمله موشکی قرار گرفته است.
همچنین شرکت ترابری آلمانی «هاپاگ لوید» نیز حمله به یک کشتی خود موسوم به کشتی «الجسره» را در نزدیکی یمن تایید کرده و از تصمیمش برای تعلیق عبور همه کشتی‌های این شرکت از دریای سرخ طی روزهای آینده خبر داد.
به گزارش ایسنا، ارتش یمن در راستای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین، پس از توقیف کشتی «گلکسی لیدر» که متعلق به یک میلیاردر صهیونیست بود، در روزهای اخیر چند بار به کشتی‌هایی که عازم سرزمین‌های اشغالی بودند و به هشدارها درباره تغییر مسیر خود توجه نکرده بودند، با پهپاد یا موشک حمله کرده است.
  • نویسنده :
  • منبع :