19 دی: اعضای شورای امنیت سازمان ملل در پی نامه سفیر ایران در سازمان ملل، حمله تروریستی بزدلانه گروهک جیش العدل به مقر فرماندهی پلیس در راسک استان سیستان و بلوچستان ایران را به شدت محکوم و بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم تروریستی و محاکمه آنها تاکید کردند.
شورای امنیت سازمان ملل با انتشار بیانیه اعلام کرد:اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله تروریستی "بزدلانه" به مقر پلیس راسک در استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۲ را که گروه «جیش العدل» مسئولیت آن را بر عهده گرفت و منجر به شهادت دلخراش ۱۱ مامور پلیس ایران و مجروح شدن ۸ نفر دیگر شد، به شدت محکوم کردند.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این بیانیه مراتب همدردی و تسلیت عمیق خود را به خانواده قربانیان و دولت جمهوری اسلامی ایران ابراز و برای مجروحان شفای عاجل و کامل آرزو و بار دیگر تاکید کردند: «تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن، یکی از جدی ترین تهدیدات برای صلح و امنیت بین المللی است.»
اعضای شورای امنیت در بیانیه خود «بر لزوم پاسخگویی عاملان، سازمان دهندگان، تامین کنندگان مالی و حامیان این اقدامات مذموم تروریستی و محاکمه آنها تاکید کردند.»
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین از همه کشورها خواستند،« مطابق با تعهدات خود تحت قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه شورای امنیت، به طور فعال با دولت جمهوری اسلامی ایران و سایر مراجع ذیربط در این زمینه همکاری کنند.»
اعضای شورای امنیت تاکید کردند: «هرگونه اقدام تروریستی صرف نظر از انگیزه آنها در هر کجا، هر زمان و توسط هر کسی مجرمانه و غیرقابل توجیه است.»
در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل آمده است: آنها مجددا بر لزوم مبارزه همه کشورها با تروریسم مطابق با منشور سازمان ملل متحد و سایر تعهدات تحت قوانین بین‌المللی، از جمله حقوق بین‌الملل حقوق بشر، حقوق بین‌المللی پناهندگان و حقوق بین‌المللی بشردوستانه، با تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی ناشی از اقدامات تروریستی تاکید کردند.
شورای امنیت سازمان ملل متحد، دارای ۵ عضو دائم دارای حق وتو شامل روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه و ۱۰ عضو غیردائماست که ریاست شورای امنیت دوره ای و طول مدت آن یک ماه است.
اکنون ۱۰ عضو غیردائم فعلی شورای امنیت اسلوونی، کره جنوبی، گویان، سیرالئون، الجزایر، ژاپن، سوئیس، مالت، موزامبیک و اکوادور هستند که ریاست دوره ای شورای امنیت در ماه جاری دسامبر ۲۰۲۳ بر عهده کشور اکوادور است.
پیش از این، سازمان ملل متحد حمله به مقر پلیس در استان سیستان و بلوچستان جمهوری اسلامی ایران را که گروه «جیش العدل» مسئولیت آن را بر عهده گرفته و بر اساس گزارش ها دست کم ۱۱ کشته برجای گذاشت، به شدت محکوم و بر لزوم محاکمه عاملان این حمله تاکید کرد.
استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی تصریح کرد: سازمان ملل متحد به خانواده های داغدار و مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران عمیقا تسلیت می گوید و برای مجروحان شفای عاجل آرزو می کند.
امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس دوره شورای امنیت با محکوم کردن حمله تروریستی در سیستان و بلوچستان ایران گفته بود: جمهوری اسلامی ایران فورا از دبیرکل و شورای امنیت می خواهد که این حمله را صریح و با شدیدترین عبارات ممکن محکوم کنند.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۲ در نامه خود تصریح کرد: با تاسف عمیق توجه دبیرکل سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت را به یک حمله تروریستی غم انگیز دیگر که در ساعات اولیه امروز، ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ در ایران انجام شد، جلب می کنم. جنایت فجیعی که کلانتری راسک در استان سیستان و بلوچستان هدف قرار داد منجر به شهادت دلخراش ۱۱ مامور پلیس ایران و مجروح شدن ۸ نفر دیگر شد. در پی این اقدام مذموم، گروهک تروریستی «جیش العدل» مسئولیت حمله به مقر فرماندهی پلیس در راسک را بر عهده گرفت.
ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نامه خود افزود: جمهوری اسلامی ایران این گونه اقدامات منفور و وحشیانه تروریستی را به شدت محکوم می کند و بر تعهد تزلزل ناپذیر خود برای اطمینان از محاکمه و پاسخگویی مسئولین آن تاکید می کند.
ایروانی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران فورا از دبیرکل و شورای امنیت می خواهد که این حمله را صریح و با شدیدترین عبارات ممکن محکوم کنند. این درخواست با موضع ثابت و روشن دبیرکل و همچنین رویه ثابت شده شورای امنیت که به طور مداوم از طریق قطعنامه ها تروریسم را به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی به رسمیت شناخته و مجددا تایید کرده است، همسو است.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال و مظاهر آن ثابت قدم است.
سفیر ایران در نامه خود به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل از آنها خواست که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت شود.
گفتنی است؛ نیمه شب پنجشنبه - ۲۳ آذرماه - در پی حمله گروهک تروریستی به مقر انتظامی راسک در استان سیستان و بلوچستان، ۱۱ نفر از نیروهای فراجا به شهادت و در مقابل تعدادی از تروریست ها نیز به هلاکت رسیدند؛ یک نفر از این تروریست‌ها نیز دستگیر شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :