19 دی: یک مقام آمریکایی اعلام کرد که در پی تشدید اوضاع در دریای سرخ، پنتاگون در روزهای اخیر گروه ضربتی ناو هواپیمابر آیزنهاور را از خلیج فارس به خلیج عدن در سواحل یمن منتقل کرده است.
مجله پولیتیکو در گزارشی ادعا کرد که در پی افزایش حملات به کشتی‌های تجاری (عازم بنادر رژیم صهیونیستی) در دریای سرخ، ایالات متحده در حال بررسی گزینه حملات بازدارنده است.
این گزارش می‌افزاید: به گفته ۲ مقام آمریکایی، پس از آن که حوثی‌های یمن روز شنبه حملات جدیدی را در دریای سرخ انجام دادند، مقامات ارشد دولت بایدن به طور جدی در حال بررسی گزینه‌هایی برای حمله به آنها در یمن هستند.
یکی از این مقامات با بیان اینکه پنتاگون در روزهای اخیر گروه ضربتی ناو دوایت دی آیزنهاور را از خلیج فارس به خلیج عدن در سواحل یمن منتقل کرده است تا از حملات احتمالی ایالات متحده به حوثی‌های یمن حمایت کند، افزود: ارتش آمریکا همچنین گزینه‌هایی را برای حمله به حوثی‌ها در اختیار فرماندهان ارشد نظامی قرار داده است.
به گزارش ایرنا، سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن جمعه اعلام کرد: ۲ کشتی کانتینربر در حال حرکت به سوی سرزمین‌های اشغالی فلسطین را با ۲ موشک دریایی مناسب هدف قرار دادیم.
سخنگوی نیروهای مسلح یمن، افزود: نیروهای مسلح یمن ۲ کشتی (MSC Alanya وMSC PALATIUM III) را پس از خودداری آنها از پاسخ به درخواست‌های نیروی دریایی یمن و شلیک‌های هشدار، هدف قرار دادند.
وی اضافه کرد: به همه کشتی‌هایی که به بنادر جهان غیر از بنادر رژیم صهیونیستی رفت و آمد می‌کنند، اطمینان می‌دهیم که به آن‌ها آسیبی نخواهد رسید، آنها باید دستگاه‌های ناوبری و شناسایی خود را روشن نگه دارند.
سریع گفت: در هدف قراردادن هر کشتی که مفاد بیانیه‌های پیشین ما را نادیده بگیرد، تردید نخواهیم کرد.
وی اظهار کرد: تا زمانی که خواسته‌ها و نیازهای دارویی و غذایی ساکنان غزه تامین نشود، به جلوگیری از حرکت همه کشت‌هایی که به سوی بنادر سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌روند ادامه می‌دهیم.
سریع بیان کرد: این عملیات در راستای یاری ملت مظلوم فلسطین و در اجرای فرامین رهبر انقلاب یمن و خواست ملت‌های آزاده جهان و ملت یمن و امت اسلامی انجام می‌شود.
شرکت دریایی آمبری انگلیس نیز جمعه در بیانیه‌ای از هدف قرار گرفتن یک کشتی تجاری با پرچم لیبریا هنگام عبور از تنگه باب المندب خبر داده بود. گفته شده بخش‌هایی از کشتی دچار حریق شده و یکی از کانتینرها به داخل دریا سقوط کرده است.
به گفته آمبری، این کشتی متعلق به شرکت هاپاگ (Hapag) هنگام عبور از تنگه باب المندب در جنوب دریای سرخ نزدیک بندر موخا کشور یمن مورد حمله قرار گرفته است.
عملیات تجارت دریایی انگلیس (UKMTO) نیز اعلام کرد که اعلام هشدار از یک کشتی کوچک یمنی دریافت کرده است که به کشتی دستور داده مسیر خود را به سمت یمن تغییر دهند.
  • نویسنده :
  • منبع :