19 دی: سخنگوی صنعت آب گفت: ۸ هزار مشترک بد مصرف آب کشاورزی باهدف رعایت الگوی صحیح مصرف شناسایی شده‌اند که مصرف برق آنها با محدودیت روبرو خواهد شد.
یسی بزرگ‌زاده در نشست خبری افزود: وزارت نیرو طرح برخورد با مشترکان بد و پر مصرف در بخش کشاورزی را آغاز کرده است.
وی ادامه داد: این طرح باهدف سامان‌دادن به وضعیت مصرف آب توسط چاه‌های کشاورزی و برای پایداری زیستی به مرحله اجرا درآمده است.
سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: بر این اساس و با مدیریت توأمان آب و برق در چاه‌های کشاورزی تاکنون ۸ هزار مشترک بد مصرف شناسایی شده‌اند.
بزرگ‌زاده گفت: این مشترکان ۲ درصد کل چاه‌های کشاورزی هستند که تا پایان امسال برق آنها در صورت بی‌توجهی به اخطارها با محدودیت روبرو خواهد شد.
وی همچنین از شناسایی ۲۸ هزار مشترک پر مصرف در چاه های کشاورزی خبرداد و گفت: این ها نیز ۶ درصد از کل چاه های کشاورزی هستند که تا زمان مراجعه برای تعیین تکلیف اضافه برداشت با محدودیت برق روبرو خواهند شد.
سخنگوی صنعت آب کل مشترکان بد مصرف و پر مصرف چاه های کشاورزی شناسایی شده را ۳۶ هزار مشترک برشمرد و گفت: برای ۱۰۰ درصدآنها پیامک ارسال شده است و برای ۸۴ درصد هم پیامک اخطار ارسال شده است.
بزرگ زاده گفت: برق چاه های این مشترکان محدود به ۵ کیلوات خواهد شد.
وی اصلی ترین تهدیدسند امنیت غذایی کشور را اضافه برداشت چاه های مجاز کشاورزی برشمرد و گفت: برخورد با اضافه برداشت با هدف امنیت بیشترغذایی کشور دنبال خواهد شد.
سخنگوی صنعت آب گفت: سال آینده برنامه همه استان ها در این زمینه یکسان است البته استان ها به چند دسته تقسیم می شوند.
بزرگ زاده گفت: استان ها با توجه به تفاوت افق و اختلاف ساعت همه چاه های کشاورزی شرق کشور از ساعت ۱۱ تا ۱۶ عصر و در غرب کشور از ساعت ۱۳ تا ۱۸ در برنامه مدیریت مصرف قرار خواهند گرفت.
متوسط بارش کشور ۴۱ میلیمتر شد
وی در باره وضعیت بارش های کشور گفت: متوسط بارش های از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهر) تا ۲۴ آذر ۴۱ میلیمتر شد که این میزان در دوره بلند مدت ۵۵ ساله ۵۵ میلیمتر بوده که کاهش ۲۶ درصدی را نشان می دهد.
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: سال گذشته این میزان ۳۶ میلیمتر بود که در مقایسه با بارش های امسال ۸ درصد رشد دارد.
بزرگ زاده در باره وضعیت سد های کشور گفت: ورودی آب به سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری(ابتدای مهر) تا ۲۵ آذرچهار میلیارد و ۹۰ میلیون کشور شد که در مقایسه با ۳ میلیارد و ۸۱۰ میلیون متر مکعب سال گذشته ۸ درصد رشد دارد.
وی گفت: میزان خروجی آب از سدهای کشور هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ آذر ۵ میلیارد و ۹۵۰ میلیون متر مکعب بوده که در همسنجی با ۴ میلیارد و ۸۸۰ میلیون متر مکعب سال گذشته ۲۲ درصد رشد دارد.
سخنگوی صنعت آب در باره حجم آب موجود درسد های کشور هم گفت: حجم آب موجود درسد های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ آذر ۱۹ میلیارد و ۸۴۰ میلیون متر مکعب شده که در مقایسه با ۱۸ میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب سال گذشته ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد.
بزرگ زاده درصد پرشدگی فعلی سدهای کشورمان را ۴۰ درصد اعلام کرد و گفت: ۱۳ سد حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۸۸ میلیون متر مکعب آب دارند.
وی گفت: میزان پرشدگی این ۱۳ سد ۲۳ درصد است که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد کاهش نشان می دهد.
سخنگوی صنعت آب وضعیت سد زاینده رود را خوب ارزیابی کرد و گفت: امسال درصد پرشدگی این سد نسبت به سال گذشته ۸۷ درصد شده که وضعیت خوبی را رقم زده است.
بزرگ‌زاده گفت: خراسان رضوی همچنان وضعیت خوبی ندارد و سد دوستی پنج درصد پرشدگی دارد که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش نشان می دهد.
وی ادامه داد: بر همین اساس شهر مشهد و استان خراسان رضوی یکی از نقاط هدف اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب بوده و به صورت هفتگی وضعیت منابع آب شهر مشهد رصد می‌شود.
سخنگوی صنعت آب به هرمزگان به عنوان یکی دیگر ازحوضه‌های آبریز اشاره کرد که مورد تمرکز در اجرای طرح‌های اضطراری تأمین آب و مقابله با خشکسالی قرار گرفته است.
بزرگ زاده گفت: سیستان و بلوچستان نیز یکی از نقاط ویژه است و در اجرای پروژه‌ آب‌شیرین‌کن برای این استان، به شرط تأمین مالی آن از سوی سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌های مورد نیاز تا دو هفته دیگر وارد ایران خواهد شد.
۶۸۰ آبخوان معروف کشور در معرض خطر
وی تعداد دشت های کشور را ۶۰۹ دشت اعلام کرد که ۶۸۰ دشت معروف را درخود جای داده است.
سخنگوی صنعت آب تعداد آبخوان های کشور را یک هزار و ۲۰۰ آبخوان عنوان کرد و گفت: نخستین منطقه ممنوعه کشور در سال ۱۳۴۵ اعلام شد و درسال ۱۳۴۷ نخستین چاه در کشور مسلوب شد.
۷۰ درصد دشت های کشور ۹۰ درصد چاه های کشاورزی را دارند
بزرگ زاده گفت: ۷۰ درصد دشت های کشور ۹۰ درصد چاه های کشاورزی را در خود جای داده اند که این دشت ها یا ممنوعه و یا ممنوعه بحرانی هستند.
وی دشت ممنوعه را دشتی دانست که افت تراز آب دارد و گفت: دشت ممنوعه بحرانی هم دشتی است که تظاهرات افت تراز که یکی فرونشست است در آن پدیدار شده است.
سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: ۳۵۹ محدوده از کل محدوده های کشور که ۸۴ درصد چاه های کشاورزی مجاز در آنها قرار گرفته است در آنها گزارش فرونشست داشته ایم.
بزرگ زاده با بحرانی توصیف کردن وضعیت افزود: باید در این زمینه کاری کرد کارستان و این کارستان تهیه نقشه راه آب کشور است.
وی با اشتباه توصیف کردن فعالیت برای افزایش سهم برداشت آب از سفره های زیرزمینی خاطرنشان کرد: این کار به بحران دامن می زند.
سخنگوی صنعت آب گفت: ۲۵۰ محدوده که ۶۷ هزارحلقه چاه دارد و ۱۶ درصد برداشت آب در آن صورت گرفته، فرونشست نداشته ولی حدود ۸۸ محدوده بین صفر تا پنج سانتی‌متر فرونشست داشته است.
بزرگ زاده خاطرنشان کرد: این محدوده دارای ۷۵ هزار چاه است و میزان برداشت آب آن نیز ۱۸ درصد بوده است.
وی ادامه داد: ۱۷۹ محدوده نیز که دارای ۱۵۴ هزار چاه کشاورزی است، با پنج تا ۱۰ سانتی‌متر فرونشست روبرو بوده است.
سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه سالانه بین ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر فرونشست در کشور رخ می‌دهد، گفت: در ۳۵۹ دشت فرونشست رخ داده و ۴۲۰ دشت افت تراز دارد که ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.
انسداد ۱۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجاز
بزرگ زاده ادامه داد: اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی سبب شده تاکنون ۱۳۲ هزار حلقه چاه غیرمجازپر شود.
وی گفت: همچنین ۱۴۰ هزار پروانه تعدیل و اصلاح شد و ۸۰۰ گروه حفاظت و نظارت فعالیت چاه های کشاورزی را رصد و پایش می کنند.
سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: رصد و پایش ۲۲۰ هزار کنتور فهام، سبب شد برداشت غیرمجاز در چاه‌های مجوزدار کشاورزی ۷ میلیارد مترمکعب کاهش داشته باشد.
  • نویسنده :
  • منبع :