19 دی: خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به نقل از منابعی در واشنگتن نوشت که اقدام علیه یمنی‌ها در دریای سرخ به دلیل اختلافات کشور‌های عربی با آمریکا با مانع مواجه شده است.
عملیات نیرو‌های مسلح یمن در دریای سرخ و ممانعت از حرکت کشتی‌ها به سمت اسرائیل، تا جایی پیش رفته است که مقامات تل آویو دست به دامان آمریکا شده و خواستار برخورد نظامی با یمنی‌ها شده‌اند؛ اما این گزینه با عدم همراهی کشور‌های عربی مواجه شده است.
خبرگزاری بلومبرگ، در این رابطه به نقل از منابع مطلع در واشنگتن نوشت که مقابله با یمنی‌ها به دلیل اختلافات میان هم‌پیمانان عرب آمریکا با مانع بزرگی مواجه شده است و مواضع عربستان سعودی همراستا با آمریکا نیست و این موضوع پاسخ نظامی به یمن در دریای سرخ را با مانع بزرگی همراه کرده است.
به گفته این منبع، در حالی که امارات خواستار اقدام نظامی علیه یمنی‌هاست، اما عربستان سعودی خواستار راه‌حلی میانه‌رو است و ترس این را دارد که هرگونه جنگی باعث تحریک یمنی‌ها شود.
در این راستا یک مقام سعودی به بلومبرگ گفت: «اقدام نظامی ممکن است آتش‌بس بین یمن و عربستان سعودی را به خطر بیندازد و تلاش ریاض برای دستیابی به توافق آتش‌بس دائمی با صنعاء را ناکام بگذارد».
از سوی دیگر خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که کاخ سفید از طریق عمان و دیگر میانجی‌ها با یمنی‌ها در ارتباط است و از آن‌ها می‌خواهد که حملات را متوقف کنند.
یک سخنگوی نیرو‌های یمنی نیز به این خبرگزاری گفت: «ما این تماس‌ها را تایید می‌کنیم، اما تا زمانی که اسرائیل نبرد در غزه را متوقف نکند، به حملات خود ادامه خواهیم داد».
اما تنها عربستان سعودی نیست که با اقدام نظامی آمریکا علیه صنعاء مخالف است؛ یک منبع مطلع مصری نیز به وبگاه العربی الجدید گفت که این کشور قصد ندارد وارد هیچ ائتلافی علیه نیرو‌های یمنی شود.
این منبع مصری گفت که قاهره همچنان بر موضع خود برای حل تنش‌ها و بحران‌ها از طریق رایزنی با طرف‌های مختلف پایبند است و در خصوص امنیت دریای سرخ نیز تنها به نقش‌آفرینی در چارچوب «نیرو‌های مشترک ۱۵۳» اکتفا می‌کند. ائتلافی که در سال ۲۰۲۱ از ۳۴ کشور با هدف «تأمین امنیت دریایی» و «توانمندسازی نیرو‌های دریایی در دریای سرخ، باب المندب و خلیج عدن» تشکیل شد.
به گفته او مصر برای رفع نگرانی خود در خصوص کانال سوئز، سیاست‌های اصولی و مشخصی را در دستور کار قرار داده است. او گفت: «ارتباطات مستمری بین مصر و ایران از یک سو و بین مصر و حوثی‌ها از سوی دیگر برقرار است؛ مدتی است که ارتباطات از طریق کانال‌های امنیتی بین مصر و حوثی‌ها برقرار است و این کانال‌ها عمدتاً با هدف تضمین امنیت دریانوردی در دریای سرخ به طور کلی ایجاد شده تا ناوبری در کانال سوئز تحت تاثیر قرار نگیرد».
این منبع با تایید اینکه «تاکنون به حرکت ناوبری در کانال سوئز آسیبی وارد نشده است که باعث نگرانی مصر شود»، افزود: «قاهره از طرف‌های وابسته به محور مقاومت پیام‌هایی دریافت کرده است که صحت اطلاعاتی که تأکید دارد حوثی‌ها فقط کشتی‌های در حال حرکت به سمت بندر ایلات را هدف قرار می‌دهد را تأیید می‌کند».
به گفته او مسیری که مختص کانال سوئز است، جزو اهداف نیرو‌های یمنی نیست.
در این راستا محمد عبدالسلام رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن به شبکه المسیره گفت: «هر اقدامی که نیرو‌های مسلح یمن انجام می‌دهند مربوط به رفع محاصره و توقف تجاوزات در غزه است و عملیات‌های ما فقط برای هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که به مقصد بنادر این رژیم حرکت می‌کنند، است. پس تأکید می‌کنیم که دریای سرخ برای تمامی کشتی‌ها منطقه امنی است، به جز کشتی‌هایی که به نحوی به دشمن اسرائیلی مرتبط هستند».
عبدالسلام تأکید کرد: «هر کسی که خواستار توقف عملیات‌های ماست باید محاصره غزه را از بین برده و غذا و دارو وارد غزه کند».
در هفته‌های اخیر به موازات تشدید حملات رژیم اسرائیل علیه غزه، ارتش یمن عرصه را بر کشتی‌های اسرائیلی که قصد عبور از تنگه باب‌المندب در دریای سرخ دارند را تنگ‌تر کرده و پیش از این هم با پهپاد و موشک، اراضی اشغالی فلسطین و به طور مشخص بندر ایلات را هدف قرار داده است.
۴۰ درصد تجارت بین‌المللی جهان از طریق این تنگه که بین یمن، در منتهی الیه جنوب غربی شبه جزیره عربستان و قاره آفریقا می‌گذرد، انجام می‌شود.
  • نویسنده :
  • منبع :