19 دی: رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور گفت: ۳۰۰ هزار مسکن اقشار کم‌برخوردار در طرح توانمندسازی برای تعداد ۲۰۲۰ محله کشور ساخته می‌شود.
علی آقامحمدی، رئیس ستاد توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: مسکن و سرپناه حق مردم از منظر قانون اساسی است. خوشبختانه دولت سیزدهم تامین مسکن را تحت عنوان نهضت ملی مسکن در دستور کار خود قرار داده است.
آقامحمدی گفت: ۳۰۰ هزار مسکن ملی کشور برای اقشار کم‌برخوردار در طر ح توانمندسازی برای ۲۰۲۰ محله ساخته می‌شود و آورده این افراد براساس اظهار خود خانواده اخذ می‌شود.
وی افزود: در نهضت ملی آورده اولیه به مردم اعلام می‌شود، اما در این طرح خود مردم اعلام می‌کنند، چه میزان آورده دارند و پرداخت می‌کنند.
این مقام مسئول گفت: ۶۶ هزار نفر در این‌طرح با تبلیغ حداقلی ثبت‌نام کردند و ۴۴ هزار متقاضی با تایید شرایط فرم ج واجد شرایط شناخته‌ شده‌اند.
آقامحمدی با اشاره به اینکه زمین ساخت واحد‌های مسکن در وسع را بنیاد مسکن تامین می‌کند، گفت: متقاضیان در قالب «تعاونی‌های مصرف مسکن» ساماندهی می شوند. متقاضیان واحد شرایط نیز آورده بین 50 تا 500 میلیون تومان داشته‌اند و کسی که داشته کم نگفته است.
وی در تشریح اینکه حدود 19.7 میلیون نفر در 2020 محله کم برخوردار سکونت دارند، گفت: در قالب تفاهم‌نامه امروز چگونگی در اختیار قرار گرفتن زمین های مسکن در وسع از طریق بنیاد مشخص می شود. یکی از شروط ثبت نام در طرح مذکور سکونت 3 سال است.
آقامحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که توزیع استانی 2020 محله کم برخوردار به چه نحو است، گفت: تهران و سیستان و بلوچستان در صدر فهرست محلات کم برخوردار قرار دارند و محلاتی نظیر فرحزاد و امام زاده قاسم در تهران نیز شامل این محلات می‌شوند.
پس از آن، غلامرضا صالحی در پاسخ به سوالی مرتبط با وام 350 میلیون تومانی مسکن روستایی گفت: برای اولین بار بود که مبلغ وام مسکن روستایی از 200 به 350 میلیون تومان افزایش یافت.
صالحی با اشاره به افزایش پرداخت تسهیلات مسکن روستایی گفت: طی سالهای گذشته تعداد وام های روستایی همواره 200 هزار فقره بوده که امسال به 350 هزار فقره افزایش یافته است.
وی افزود: بر این اساس نیز آیین نامه این وام با گذشته متفاوت بوده، ضمن اینکه روند اداری صدور ضمانت نامه نیز همین گونه بود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: برخلاف گذشته شاهد همکاری خوبی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای وام 350 میلیونی مسکن روستایی بوده‌ایم و همکاری‌ها فراتر از انتظارات بوده است.
رئیس بنیاد مسکن بیان کرد: هفته گذشته مراحل اداری ابلاغ تضمین نامه از صندوق ملی مسکن به سازمان برنامه و بودجه و از آنجا به بانک انجام شد. روز 23 آذر نیز آقای منظور تضمین نامه را امضا کرده بود. توزیع بانکی وام مذکور نیز هفته آینده انجام خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :