19 دی: وزیر امور خارجه گفت: به رغم تداوم جنایات جنگی و محاصره انسانی غزه از سوی رژیم صهیونیستی، آمریکا مدعی است که تا قبل از پایان سال میلادی و طی روزهای آینده، نوعی از توافق در دسترس خواهد بود.
حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه پس از دیدار با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعات مورد توجه ما در گفت‌وگوها مساله فلسطین و تلاش‌ها برای توقف جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غزه و کرانه باختری و ارسال گسترده کمک‌های انسان دوستانه بود.
وزیر امور خارجه ادامه داد: مذاکرات دیپلماتیک نشان می‌دهد که منطقه به مرور به سمت یک آتش بس می‌رود و گفتگوهای مستقیم و غیرمستقیمی که بتواند به این وضعیت فاجعه بار در غزه پایان دهد و یا حداقل در مسیر کاهش آلام مردم فلسطین از جمله ساکنان غزه و کرانه باختری گام بر می‌دارد.
امیرعبداللهیان افزود: آمریکا مدعی است که در تلاش است تا قبل از پایان سال میلادی و روزهای آینده نوعی از توافق در دسترس باشد.
وی افزود: رژیم اسرائیل همچنان بر روش‌های جنگی، تداوم جنایات جنگی و وضعیت محاصره انسانی غزه پافشاری دارد، اما تلاش‌های منطقه‌ای هم در جریان است.
وزیر امور خارجه گفت: طبعا مقامات حماس که طرف اصلی این ماجرا به نمایندگی از ملت فلسطین و ساکنان غزه هستند معتقدند در سایه تداوم جنگ و کشتار زنان و کودکان دستیابی به توافق یک امر واقعی نیست و اگر آمریکا و طرف‌های مقابل در این مساله جدی هستند باید بعد از برقراری نوعی آتش بس وارد گفتگو برای چگونگی تحقق یک آتش بس پایدار و رفع محاصره کامل انسانی شوند.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از رایزنی‌ها با مقامات و رهبران حماس و اسماعیل هنیه متمرکز بر وضعیت مقاومت بود من از هنیه شنیدم که به‌رغم همه صحنه‌های تلخی که در غزه می‌بینیم حداکثر ۱۴ درصد امکانات دفاعی و نیروی انسانی مقاومت تاکنون درگیر صحنه مقاومت و جنگ بوده و برای ماهها سعی کردند که برنامه‌ریزی داشته که بتوانند در این جنگ نابرابر به طور مستمر هم پایداری فلسطین و غزه را نشان دهند و هم به طور شبانه روز بتوانند واکنش میدانی نسبت به تجاوزات رژیم صهیونیستی داشته باشند.
امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار امروز خود گفت: با جناب آقای شیخ محمد نخست وزیر قطر هم راجع به موضوع فلسطین و طرح‌های سیاسی گفتگو و مشورت داشتیم که جزییات آن را در زمان خود اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: در عین حال با استفاده از فرصت حضور در قطر در خصوص همکاری‌های اقتصادی، تجاری، گردشگری و موضوعاتی که در مناسبات دوجانبه بین دو کشور وجود دارد گفتگو کردیم برخی دیگر از مسایل در پی دیدار سران دو کشور حل و فصل شده و در مسیر خوب و به سرعت در حال پیش رفتن است و در برخی دیگر از مباحث همچنان نیازمند پیگیری بیشتر توسط سفارتخانه‌های دو کشور است. سفرای ما در پایتخت‌های دو کشور هم فعالانه موضوعات رو پیگیری می‌کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :