19 دی: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای اولین بار در کشور بخشنامه شد که در سه استان کشور یعنی تهران، البرز و اصفهان اصلا مازوت‌سوزی اتفاق نمی‌افتد.
علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به خبرگزاری دانشجو در مورد کیفیت بنزین مورد استفاده در جایگاه های توزیع سوخت گفت: همواره کیفیت سوخت را در مبدآ، محل عبور و حتی مقصد مورد بررسی قرار می‌دهیم. در شهر تهران از بنزین یورو ۴ استفاده می‌کنیم، اما در خیلی از استان‌های کشور شاید یورو ۲ هم استفاده شود. نکته مهم حمل و نقل‌های مختلف بین استان‌ها است که باعث می‌شود وسایل نقلیه دیگر استان‌ها نیز در تهران هم تردد می‌کنند؛ بنابراین ماشین‌هایی با بنزین یورو‌های پایین‌تر نیز در تهران تردد کرده و آلایندگی بیشتری خواهد داشت. اما این نیست که مثلا گفته می‌شود ما از سوخت پتروشیمی استفاده می‌کنیم. اصلا همچین چیزی وجود ندارد.
وی در پاسخ به این سوال که در مناطق شمالی کشور از بنزینی با کیفیت پایین‌تر استفاده می‌شود، گفت: وزارت نفت به دنبال این است که کیفیت بنزینش را بهبود ببخشد. ۹ پالایشگاه کشور الان مشغول کیفی‌سازی و بهینه‌سازی سوخت هستند تا هم سولفور کاهش پیدا کند و مردم شاهد آلایندگی نباشند و هم سوخت با کیفیتی در اختیار مردم قرار بگیرد. وزارت نفت مشغول افزایش کیفیت بنزین هست با اینکه اعتبارات زیادی هم برای این کار لازم داریم. در بسیاری از کلان‌شهر‌ها نیز از بنزین با کیفیت یورو ۴ استفاده می‌کنیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به مازوت‌سوزی در کلان‌شهر‌ها گفت: برای اولین بار در کشور بخشنامه شد که در سه استان کشور یعنی تهران، البرز و اصفهان اصلا مازوت‌سوزی اتفاق نمی‌افتد. یک مورد استان مرکزی بود که دقیقا شبی که بنده اعلام کردم مازوت‌سوزی نخواهیم داشت، مجوز اینکار صادر شد. بلافاصله هم اداره کل برق استان و اداره کل گاز استان از طریق صداوسیمای استان بیانیه دادند و از مردم عذرخواهی کردند.
وی افزود: با توجه به اینکه در فصل سرد سال قرار داریم و سوخت کاهش پیدا کرده است، ناچاریم که این اتفاق بیوفتد. سوخت مازوت نیز یکی از انواع سوخت‌ها است. در همه جای دنیا هم زمانی که به وضعیت اضطرار برسند، این اتفاق خواهد افتاد. با وزیر نفت نیز صحبت کردیم و حتی دغدغه رئیس‌جمهور نیز از لحظه ورود به استان مرکزی، مسئله محیط زیست استان بود. امیدواریم وزارت نفت نیز به این سمت حرکت کند که کمتر از سوخت مازوت استفاده کنند.
  • نویسنده :
  • منبع :