19 دی: وزیر خارجه انگلیس ضمن اتهام‌زنی به ایران، گفت که به تهران هشدار می‌دهد تا ارتش یمن را نسبت به هدف‌گیری کشتی‌ها در دریای سرخ تشویق نکند.

«دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس روز پنجشنبه و در جریان سفر به مصر با پیش‌فرض ادعایی خود درباره «حمایت ایران از حملات ارتش یمن» گفت: قطعا درباره خطرات تشویق ارتش یمن برای حمله به مسیر حیاتی کشتیرانی در دریای سرخ صراحتا هشدار خواهیم داد. 

ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از مقاومت در نوار غزه، یک کشتی مرتبط با رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ توقیف کرد و به چند کشتی که عازم بنادر سرزمین‌های اشغالی بودند و به هشدارها برای تغییر مسیر خود توجه نکردند، هدف قرار داد. 

این اتهام‌زنی در حالی است که سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران بارها تاکید کرده جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیروی نیابتی نداشته و گروه‌های مقاومت در کشورهای منطقه کاملاً مستقل و بنا بر صلاحدید و تصمیم خود در ارتباط با امنیت کشورهای خود و یا حمایت از ملت مظلوم فلسطین عمل می‌کنند. 

طبق گزارش روزنامه دیلی میل، وزیر خارجه انگلیس در قاهره گفت: ما واقعا باید به این تهدیدات پایان دهیم. بسیاری از کشورها در این خصوص فعالیت‌هایی انجام می‌دهند و بریتانیا نیز به عنوان شرکت‌کننده اصلی، کشتی‌های بریتانیایی را به ائتلاف دریای سرخ ارسال خواهد کرد تا ما هم به این عملیات کمک کنیم. 

پیشتر «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا از ایجاد یک ائتلاف چند ملیتی برای تامین امنیت دریای سرخ در میان افزایش حملات به کشتی‌های باری خبر داد. عملیات «نگهبان رفاه» نیروی دریایی آمریکا، بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و اسپانیا را شامل می‌شود. 

کامرون تاکید کرد: امنیت دریایی و آزادی حمل‌ونقل برای کشتی‌ها بسیار حیاتی است. برای مصر، برای بریتانیا و برای کل جهان ضروری است. در غیر این صورت، تجارت، ارسال محموله و اقتصاد ضربه خواهند دید. ما نمی‌توانیم اجازه چنین چیزی را بدهیم. به همین خاطر عملیات نگهبان رفاه بسیار مهم است. 

هم‌چنین طبق گزارش الجزیره، یونان با ارسال یک کشتی جنگی قصد دارد به ائتلاف نظامی جدید آمریکا در دریای سرخ به بهانه محافظت و تامین امنیت کشتی‌های تجاری در برابر حملات ارتش یمن بپیوندد اما استرالیا از پیوستن به چنین ائتلافی خودداری کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع :