19 دی: معاون دیوان محاسبات در واکنش به منتقل نشدن حساب دستگاه‌هایی که وام گرفته اند به بانک مرکزی گفت: متولی این امر دستگاه اجرایی و سازمان برنامه و بودجه است که باید تعیین تکلیف کنند و اگر نکنند این تسهیلات موجب عدم انتقال حساب نمی‌شود.

برزو زاده، معاون امور حسابرسی اقتصادی دیوان محاسبات در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در خصوص ادعای برخی دستگاه و دانشگاه‌ها مبنی بر امکان پذیر نبودن انتقال حساب‌ها به بانک مرکزی برای آنانی که هنوز اقساط وام آن‌ها به اتمام نرسیده است، گفت: سازمان برنامه و بودجه متولی بودجه کل کشور است و باید نسبت به تسهیلاتی که دستگاه‌ها گرفتن بررسی کند که اصلا تسهیلات را مجاز بودند دستگاه‌ها که دریافت کنند یا نه و اساسا نیاز سنجی شده است یا نه. 

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه باید تصمیم بگیرد که اگر تسهیلاتی را لازم بوده که دریافت کنند در قرارداد‌های مربوط به حساب‌های پرداخت باید تعیین تکلیف شود. 

معاون امور حسابرسی اقتصادی دیوان محاسبات افزود: بر این اساس متولی این موضوع اول دستگاه اجرایی و بعد هم سازمان برنامه و بودجه است که باید نیاز سنجی تسهیلات را بررسی و تعیین تکلیف کند و اگر تعیین تکلیف نکند این تسهیلات موجب عدم انتقال حساب نمی‌شود و دستگاه باید تکلیف قانونی را اجرایی کنند 

برزو زاده پیش از این نیز در خصوص مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص انتقال حساب‌هایی که دارای وام هستند گفته بود: ما به این‌ها می‌گوییم معضلات اجرایی و محدودیت‌هایی که در مسیر اجراست. 

وی افزود: در بند یازده دستورالعمل شورای پول و اعتبار که برای انتقال حساب‌ها هست یک بندی آمده مبنی بر اینکه اگر که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این تخلفات را به صورت مقاومت یا عدم رعایت قوانین هستند مشترکاً مراجع نظارتی و قضایی اعلام کنند در نتیجه اگر که دوستان در وزارت بهداشت در وزارت علوم یا هرجایی این مشکل و محدودیت را داشته باشند بر اساس این دستور العمل تشخیص آن بر عهده وزارت امور اقتصاد و دارایی است. 

بر اساس آخرین آمار منتشر شده تعداد کل حساب‌هایی که هنوز به بانک مرکزی منتقل نشده است ۴ هزار ۷۲۱ مورد است که از این بین ۱۸۶۱ مورد از آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی و ۷۲۱ مورد از آن به شرکت‌های دولتی مربوط است.

  • نویسنده :
  • منبع :