19 دی: رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو گفت: کنترل شبکه برق در برخی مناطق کشور تا چند ماه آینده به‌صورت آزمایشی هوشمند خواهد شد.
«مجتبی گیلوانژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در برخی از استان‌ها که پیشرو هستند شبکه برق هوشمند خواهد شد و براین‌اساس کل شبکه را به صورت برخط و در لحظه در مراکز کنترل شبکه یا دیسپاجینگ خواهیم داشت.
وی ادامه داد: با هوشمند شدن شبکه می‌توانیم بهره‌برداری بهینه‌تری داشته باشیم؛ وقتی که میزان لحظه‌ای توان شارش بار الکتریکی (جریان و انتقال برق) در شبکه دیده شود و مشکلات احتمالی که به دلیل حوادث طبیعی به شکل لحظه‌ای وارد می‌شود، دانسته شود، می‌توان تصمیم‌های فنی بهتری گرفت.
رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: نرم‌افزارهایی وجود دارند که در لحظه می‌توانند شبکه را تحلیل کنند، شبکه‌ای که چند میلیون مشترک دارد، انسان هر چه‌قدر باتجربه باشد نمی‌تواند در لحظه کنترل کند، اما نرم‌افزار و رایانه می‌تواند این کار را انجام دهد.
گیلوانژاد گفت: رایانه برای تحلیل نیاز به اطلاعات دارد و تا وقتی اطلاعات لازم را نداشته باشد، تحلیل امکان‌پذیر نیست، اما با این شبکه هوشمند دوسویه اطلاعات این امکان فراهم خواهد شد تا با تحلیل‌های درست تصمیم‌های به‌موقع برای پایداری شبکه گرفت.
وی تأکید کرد: این شبکه هوشمند تا چند ماه دیگر در برخی استان‌ها تکمیل می‌شود و همه این اقدام‌ها و فرایندها را امکان‌پذیر می‌کند و بر اساس آن می‌توان مدیریت دقیق‌تری اعمال کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :