19 دی: رئیس‌جمهور گفت: در جریان غزه دست آمریکا و بسیاری از غربی‌ها رو شد؛ آنها نه طرف صلح بلکه یکی از طرف‌های جنگ هستند؛ هر قطعنامه‌ای که در سازمان ملل برای آتش بس پیشنهاد شد را وتو کرد و تمام امکانات تسلیحاتی و مالی و امنیتی خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد.
سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر شنبه در «کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین» با تشکر از حضور نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست برای همدلی و همفکری در خصوص مهمترین دغدغه امروز جهان اسلام و بلکه همه جهان بشریت تصریح کرد: امروز نگاه همه انسان‌های بیدار، آگاه و باوجدان در سراسر عالم به مسئله فلسطین و نقض همه حقوق انسانی در غزه از سوی نظام سلطه است که در مسیر اعمال سلطه خودش هیچ توجهی به اخلاق، قانون و انسانیت ندارد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این رویه باید همه را به فکر و اندیشه وادارد، افزود: کشتار گسترده زنان و کودکان و ویرانی خانه و کاشانه مردم مایه تاسف عمیق است، اما از آن بالاتر حمایت‌های بی‌چون و چرای کشورهای مدعی حقوق بشر چون آمریکا و چند کشور غربی از این جنایات است. تاسف بالاتر نیز ناکارآمدی همه سازمان‌های بین‌المللی مدعی در برابر آنچه در غزه می‌گذرد، است.
وی با بیان اینکه امروز همه شاهد هستند که محصول نظم ناعادلانه فعلی جهان جنایات جنگی هولناک و قتل‌عام زنان و کودکان در غزه است، اظهار داشت: بشریت باید برای شکل‌دهی به یک نظم نوین جهانی اندیشه کند و این دست نشست‌های فکری و هم‌اندیشی باید برای شکل دادن به یک نظم نوین جهانی مساعدت، همکاری و تلاش جدی داشته باشند.
تحلیل مساله فلسطین با مبدا هفتم اکتبر کاملا نادرست است
رئیس جمهور تحلیل مساله فلسطین از مبدا هفتم اکتبر را کاملا ناقص و نادرست توصیف و تصریح کرد: مسئله فلسطین را باید از تاریخی که انگلیسی‌ها برای اشغال این سرزمین و کشتار و آوارگی فلسطینیان اقدام کردند تا امروز که ۷۵ سال از تداوم کشتار، جنایت و آدمکشی در این سرزمین از سوی صهیونیست‌ها می‌گذرد، تحلیل کرد.
دکتر رئیسی گفت: صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر فقط بیش از ۲۰۰ نفر را در کرانه باختری به شهادت رسانده‌اند، در حالی که مردم در این منطقه برخلاف ادعا و بهانه رژیم صهیونیستی برای حمله به غزه مسلح هم نیستند. در غزه نیز روزی بر مردم نمی‌گذشت مگر اینکه شاهد تخریب، تجاوز، شکنجه و کشتار از سوی رژیم صهیونیستی بودند.
تداوم اشغالگری آن را مشروع نمی‌کند و به اشغالگر حق مالکیت نمی‌بخشد
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم عامل وقوع عملیات طوفان الاقصی را معرفی کنیم، باید بگوییم عامل وقوع این عملیات ۷۵ سال جنایات هولناک رژیم صهیونیستی و به ستوه آمدن مردم فلسطین است. طبق هیچ اصل حقوقی تداوم اشغال، اشغالگری را مشروع و به اشغالگر حق مالکیت نمی‌دهد، بلکه راهکار رفع اشغالگری اخراج، مجازات و اجبار اشغالگر به پرداخت خسارت است.
دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه اشغالگری حتی اگر ۷۵ سال از آن بگذرد، باز هم مشروعیت نمی‌یابد، گفت: کسانی که به دنبال مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی هستند باید پاسخ دهند که در کدام مکتب حقوقی تداوم اشغالگری به آن مشروعیت یا مالکیت می‌بخشد.
دفاع مشروع حق مردم مظلوم و مقتدر فلسطین است
رئیس جمهور با بیان اینکه برابر همه موازین حقوقی و بین‌المللی، دفاع، حق مشروع کسانی است که مورد ظلم واقع شده و خانه و کاشانه آنها اشغال شده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل طبق اعلام امام خمینی (ره) مهمترین مسئله جهان اسلام را مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف اعلام کرد و روز قدس نیز به عنوان نمادی برای وحدت جهان اسلام در این مسیر معرفی شد.
آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه حمایت از آزادی قدس شریف و دفاع از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بوده که همواره با صدای بلند و بدون هیچ لکنت زبانی از سوی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی و کلیت جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها بارها تلاش کردند مسئله فلسطین را پشت میزهای مذاکره حل و فصل کنند، اما رژیم صهیونیستی قراردادهایی چون اسلو، کمپ‌دیوید و شرم‌الشیخ را هم که به آنها متعهد شده بود، نقض کرد.
رئیس جمهور تصریح کرد: رژیم صهیونیستی به هیچ قرارداد، پیمان و میثاقی وفادار نبوده و بیش از ۴۰۰ بیانیه و قطعنامه‌ای را نیز که علیه این رژیم صادر شده، نادیده گرفته است.
دست آمریکا تا مرفق به خون زنان و کودکان غزه آغشته است
رئیس جمهور با اشاره به اقدامات پوچ و بی‌حاصل رژیم صهیونیستی و حامیانش برای سرپوش گذاشتن بر جنایات علیه ملت فلسطین، از جمله قراردادهای صلح و روند عادی‌سازی، تصریح کرد: امروز همه ملت‌ها آگاه شده و دریافته‌اند که تنها راه‌حل این مسئله احقاق حقوق ملت فلسطین است.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه در وقایع اخیر غزه دست آمریکا و برخی کشورهای غربی به عنوان حامیان و بانیان جنایات برعلیه زنان و کودکان مظلوم فلسطینی رو شده است، اظهار داشت: امروز بزرگترین جنایات به نام آمریکایی‌ها ثبت شده و دست دولت آمریکا به واسطه وتوی همه قطعنامه‌های آتش‌بس در شورای امنیت و حمایت کامل و بی‌وقفه تسلیحاتی از رژیم جنایتکار صهیونیستی، تا مرفق به خون زنان و کودکان مظلوم غزه آغشته است.
آمریکا به هیچ عنوان نمی‌تواند طرف صلح باشد
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به رویکرد وقیحانه آمریکایی‌ها برای ژست صلح‌طلبی در قبال مردم غزه تأکید کرد: به هیچ عنوان طرفی که خود عامل و شریک جنایت است نمی‌تواند طرف صلح باشد و آمریکا و رژیم صهیونیستی باید به اتهام نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در محاکم بین‌المللی محاکمه و مواخذه شوند تا عدالت حکمفرما شود.
آیت الله رئیسی با بیان اینکه وقایع غزه نقاب از چهره نفاق کنار زد و ماهیت جنگ‌افروز آمریکا را برای جهانیان بیش از پیش عیان ساخت، گفت: مدعیان آزادی و دمکراسی نشان دادند که خود عامل بزرگترین جنایت‌ها، تبعیض نژادی و جنایت علیه حقوق انسان‌ها هستند و بر همه روشن شد که آمریکا نه تنها عامل ثبات در هیچ نقطه‌ای از جهان نیست، بلکه بزرگترین عامل بی‌ثباتی و ناامنی در جای جای جهان از جمله افغانستان، عراق، سوریه، لبنان و دیگر نقاط عالم بوده و هست.
رئیس جمهور با بیان اینکه خون مطهر شهدای غزه روشنگری و بیداری عمیقی در سراسر عالم ایجاد کرده است، تصریح کرد: جایی به نام شورای امنیت سازمان ملل که موظف به برقراری صلح و امنیت در جهان است، در وقایع اخیر رسماً استیصال، ناتوانی و ناکارآمدی خود را اعلام کرد و به همه مردم دنیا ثابت شد که نباید به این سازمان‌های مدعی متکی باشند، بلکه باید ساز و کار دیگری را دنبال کنند تا صلح و امنیت در جهان برقرار شود.
تاکید بر توقف فوری حملات، رفع محاصره و آغاز امدادرسانی و ایجاد صندوق کمک به بازسازی غزه
آیت‌الله رئیسی «توقف فوری حملات به غزه»، «رفع محاصره این منطقه و بازکردن گذرگاه‌ها برای امدادرسانی» و همچنین «ایجاد صندوق ویژه برای کمک به بازسازی غزه» را از ضرورت‌ها و اولویت‌های اصلی برای کمک به مردم این منطقه برشمرد و با انتقاد شدید از توطئه آمریکایی‌ها مبنی بر کوچ اجباری ساکنین غزه و انفعال سران کشورهای دنیا، گفت: بارها در دیدارها، مذاکرات و مکالمات با روسای کشورها تأکید کرده‌ام که آنان که به خدا، وجدان بشری و یا تاریخ اعتقاد دارند در قبال سکوت امروز خود چگونه می‌خواهند پاسخگو باشند!
رئیس جمهور با بیان اینکه بسنده کردن به اعلام موضع و محکومیت صرف این جنایات به هیچ وجه کافی نیست و امروز مردم جهان از حاکمان خود انتظار اقدام و عمل دارند، تصریح کرد: روسای کشورهای مختلف امروز باید به وظیفه ذاتی خود در به کیفر رساندن ظالم و دفاع و حمایت از مظلوم عمل کنند.
ریشه‌کن شدن رژیم کودک‌کش صهیونیستی وعده تخلف‌ناپذیر الهی است
آیت الله رئیسی در ادامه به اخراج روسای چند دانشگاه آمریکایی تنها به جرم دادن مجوز برای برپایی راهپیمایی در حمایت از مردم مظلوم غزه و ممانعت دولت فرانسه از برگزاری تجمعات حمایتی از ملت فلسطین به عنوان مصادیقی از تناقض و رسوایی مدعیان آزادی بیان در غرب یاد کرد و گفت: غربی‌ها به تصور اینکه با به تعطیلی کشاندن برخی شبکه‌ها و پلتفرم‌های اطلاع‌رسانی می‌توانند صدای مظلومیت ملت فلسطین را خاموش کنند، تن به این رسوایی بزرگ دادند، اما امروز فریاد تظلم‌خواهی ملت فلسطین در تمام عالم طنین‌انداز شده و به یقین به تقاص خون هزاران کودک شهید و مظلوم فلسطینی دست انتقام الهی بیرون خواهد آمد و رژیم غاصب صهیونیستی ریشه‌کن خواهد شد؛ این وعده قطعی و تخلف‌ناپذیر الهی است.
رئیس‌جمهور در ادامه به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی برای حل مسئله فلسطین با راه‌حل دمکراتیک مراجعه به آرای فلسطینیان اشاره کرد و گفت: معتقدیم راه‌حل عادلانه حل مسئله فلسطین مراجعه به آرای عمومی ملت فلسطین اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی است.
امیدوارم ملت‌ها با خاتمه دادن به نظم ناعادلانه فعلی طعم عدالت را بچشند
آیت الله رئیسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با ادعای دمکراسی اولین و بزرگترین ناقض دمکراسی در جهان هستند، تأکید کرد: آمریکایی‌ها برای آینده غزه نقشه نکشند چرا که آینده این منطقه به دست مردمان و دولت قانونی آن رقم خواهد خورد.
رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد که صدای مظلومیت و فریاد مردم غزه بیش از پیش موجب بیداری و آگاهی در جهان شده و ملت‌ها با خاتمه دادن به نظم ناعادلانه فعلی و ایجاد نظم نوین مبتنی بر عدالت طعم شیرین عدالت را بچشند.
  • نویسنده :
  • منبع :