19 دی: عملیات ارتش یمن علیه کشتی‌هایی که در منطقه دریای سرخ به سمت بنادر رژیم صهیونیستی حرکت می‌کنند، باعث شد تعدادی از شرکت‌های حمل و نقل دریایی بین‌المللی مسیر خود را تغییر دهند یا سفر به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کنند.
وبگاه «صدی البلد» در گزارشی از ۱۵ شرکت کشتیرانی بین‌المللی نام برده است که تاکنون برای منتقل شدن به بنادر رژیم صهیونیستی تغییر مسیر داده یا روند انتقال کالا به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرده‌اند.
۱ - سی اچ رابینسون
شرکت تدارکات جهانی CH Robinson روز جمعه اعلام کرد که مسیر ۲۵ کشتی خود را در هفته گذشته تغییر داده تا از طریق مسیر دماغه امید نیک حرکت کنند و این تعداد احتمالاً افزایش خواهد یافت.
این شرکت اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود که تردد در بنادر متوقف شود و قیمت‌ها برای بسیاری از جابجایی‌های تجاری در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ افزایش یابد.
۲ - CMA-CGM
گروه کشتیرانی فرانسوی CMA-CGM دوشنبه گذشته اعلام کرد که برخی از کشتی‌ها را از طریق مسیر دماغه امید نیک هدایت کرده است و دستورالعمل‌هایی را برای سایر کشتی‌های کانتینری که قرار بود از دریای سرخ عبور کنند، صادر کرده است تا به مناطق امن برسند و سفرهای خود را تا اطلاعیه بعدی متوقف کنند.
این گروه همچنین روز پنجشنبه گزارش داد که به دلیل مسافت طولانی، هزینه‌های بیشتری را برای عملیات حمل و نقل اعمال خواهد کرد.
۳ و ۴ - یوروناو و فرانت لاین
شرکت نفتکش بلژیکی «یوروناو» نیز دوشنبه گذشته اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از تردد از طریق منطقه دریای سرخ اجتناب خواهد کرد.
گروه نفتکش «فرانت لاین» مستقر در نروژ هم در همان روز اعلام کرد که کشتی‌هایش از عبور از دریای سرخ و خلیج عدن خودداری خواهند کرد.
۵ - اورگرین
شرکت کشتیرانی کانتینری تایوانی «اورگرین» نیز دوشنبه گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کشتی‌های این شرکت در حرکت به سمت بنادر دریای سرخ تا اطلاع ثانوی به سمت آب‌های امن اطراف حرکت خواهند کرد.
این شرکت همچنین از توقف بارگیری محموله‌های مقصد بنادر رژیم صهیونیستی خبر داد.
۶ و ۷ – گرام کاریرز و هاپاگ لوید
شرکت کشتیرانی نروژی Gram Carriers که متخصص در حمل و نقل خودروهای سواری است، پنجشنبه اعلام کرد که از عبور کشتی‌هایش از دریای سرخ جلوگیری می‌کند. همزمان شرکت حمل و نقل کانتینری آلمانی Hapag-Lloyd اعلام کرد که مسیر ۲۵ کشتی را از طریق دریای سرخ تغییر می‌دهد و در پایان سال جاری میلادی تصمیمات دیگری را نیز اتخاذ خواهد کرد.
۸، ۹ و ۱۰ - شرکت کشتیرانی کانتینری کره جنوبی «HMM»، شرکت کشتیرانی نروژیHoge Autoliners و گروه کشتیرانی دانمارک نیز اعلام کردند که روند انتقال کلیه محموله‌ها از طریق دریای سرخ تا اطلاع ثانوی به طور موقت متوقف می‌شود.
۱۱ – ام اس‌سی
شرکت کشتیرانی مدیترانه MSC ۱۶ دسامبر اعلام کرد که کشتی‌های این شرکت از کانال سوئز عبور نخواهند کرد و به سمت دماغه امید نیک تغییر مسیر خواهند داد.
۱۲ - اوشن نتورک اکسپرس
شرکت حمل و نقل دریایی اوشن نتورک اکسپرس سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که تصمیم گرفته است مسیر کشتی‌ها را از کانال سوئز و دریای سرخ تغییر دهد و از این پس کشتی‌های آن در اطراف دماغه امید نیک حرکت خواهند کرد.
۱۳، ۱۴ و ۱۵ - Orient Overseas Container Line مستقر در هنگ کنگ، گروه نروژی Linnaeus Wilhelmsen و شرکت کشتیرانی تایوانی یانگ مینگ نیز اعلام کردند که مسیر کشتی‌های خود را از دریای سرخ و خلیج عدن به دماغه امید نیک تغییر خواهند داد.
در همین راستا، شرکت کشتیرانی آمریکایی فلکسپورت اعلام کرد که حدود ۱۸۰ کشتی باری مقصد خود را از تنگه باب المندب که اقیانوس هند و دریای سرخ را به هم متصل می‌کند تغییر داده و یا حمل و نقل خود را متوقف کرده و منتظر دستورالعمل‌های شرکت‌های خود هستند.
ارتش یمن طی هفته‌های گذشته در حمایت از ملت فلسطین و پشتیبانی از مقاومت در نوار غزه، چند کشتی رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و تنگه باب المندب هدف قرار داد. در پی توقیف یک کشتی رژیم صهیونیستی توسط ارتش یمن و هدف قرار گرفتن چند کشتی دیگر این رژیم، رسانه‌های عبری‌زبان، یمن را یک تهدید راهبردی برای رژیم اشغالگر ارزیابی کرده‌اند.
سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن پیشتر تاکید کرده بود: تا پایان یافتن تجاوز به نوار غزه و توقف جنایت علیه برادران فلسطینی، به عملیات نظامی علیه دشمن ادامه می‌دهیم.
  • نویسنده :
  • منبع :