19 دی: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به جماران گفت: به نظر من در درجه اول مخاطب اصلی سخنان مقام معظم رهبری نهادهای نظارتی امر انتخابات هستند که می توانند در چارچوب قانون زمینه را برای حضور همه افکار و عقاید درون نظام برای یک انتخابات رقابتی فراهم کنند. متاسفانه نهادهای اجرایی در ابتدای امر با رد صلاحیت هایی که انجام دادند برخلاف رهنمودهای رهبری عمل کردند.

محمدرضا عارف در گفت‌وگو با جماران، درخصوص سخنان رهبر انقلاب درباره لزوم برگزاری انتخاباتی مشارکتی و با حضور همه جناح های سیاسی کشور و در پاسخ به این سوال که مخاطب سخنان رهبری چه کسانی هستند؟ گفت: همانگونه که قابل پیش بینی بود برای رهبری انقلاب برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا و با تضمین امنیت و سلامت انتخابات بسیار بااهمیت است که در گذشته نیز شاهد رهنمودهای ایشان به نهادهای نظارتی و اجرایی انتخابات بوده‌ایم که متاسفانه علی رغم اینکه متولیان این نهادها خود را پیرو رهبری و ولایت فقیه می‌دانند اما نتیجه اقدامات آنها در تایید صلاحیت کاندیداها در چند انتخابات اخیر عملا برخلاف توصیه های رهبری بوده است. 

وی در همین راستا افزود: به نظر من در درجه اول مخاطب اصلی سخنان مقام معظم رهبری نهادهای نظارتی امر انتخابات هستند که می توانند در چارچوب قانون زمینه را برای حضور همه افکار و عقاید درون نظام برای یک انتخابات رقابتی فراهم کنند. متاسفانه نهادهای اجرایی در ابتدای امر با رد صلاحیت هایی که انجام دادند برخلاف رهنمودهای رهبری عمل کردند و انتظار این است هیات های نظارت استانی و شورای نگهبان خطای نهادهای اجرایی انتخابات را جبران کنند.

با عناوینی همچون «عدم التزام به نظام» بسیاری از چهره‌های شایسته را رد صلاحیت کرده اند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: با عناوینی همچون «عدم التزام به نظام» بسیاری از چهره‌های موجه و شایسته را رد صلاحیت کرده اند؛ غافل از اینکه وقتی فردی برای انتخاباتی که در نظام جمهوری اسلامی برگزار می شود کاندیدا می شود یعنی به آن نظام وفادار است. 

عارف خاطرنشان کرد: جای تاسف است که برخی قبل از تصمیم گیری نهادهای نظارتی در رسانه هایی که با پول بیت المال اداره می شوند خواستار رد صلاحیت افرادی می شوند که در این نظام مسئولیت های کلیدی داشتند و همین افراد و رسانه ها خود را انقلابی دوآتیشه می دانند؟ چه کسی به این افراد چنین مجوزی داده که اینگونه بی پروا خواستار رد صلاحیت افراد شوند؟ 

موجی از ناامیدی را در بدنه جامعه بخصوص نسل جوان را شاهد هستیم 

وی به موضوع مشارکت حداکثری و برگزاری انتخابات پرشور در انتخابات اشاره کرد و گفت: در چند آینده که مدت زمان کمی هم به برگزاری انتخابات باقی مانده است باید همه به ویژه مسئولان اجرایی، قضایی و نهادهای انتظامی و امنیتی تمام تلاششان ارتقاء "امید" مردم باشند متاسفانه به دلیل سوءتدبیرهای صورت گرفته در چند سال گذشته بویژه از حوادث سال گذشته تاکنون موجی از ناامیدی را در بدنه جامعه بخصوص نسل جوان را شاهد هستیم. موضوعاتی همچون حجاب را مساله اول جامعه کرده‌اند و به تبع آن برخوردهای زننده همچون تعطیلی کسب و کار مردم و توقیف خودروها را شاهد هستیم که همگی بر امید مردم تاثیر منفی گذاشته است به همین دلیل از مسئولان امر می خواهم تمام تلاششان احیاء امید در مردم باشد که در آن صورت می توان به مشارکت حداکثری مردم امیدوار بود درغیر اینصورت با نتایج نظرسنجی‌هایی که اخیرا انجام شده است مشارکت در انتخابات حداقلی است.

نتیجه مشارکت حداقلی مردم تشکیل مجلس و دولتی ضعیف بوده است 

رئیس بنیاد امید ایرانیان به مشارکت حداقلی مردم در چند انتخابات اخیر اشاره کرد و گفت: نتیجه مشارکت حداقلی مردم تشکیل مجلس و دولتی ضعیف بوده است که امروز با عملکرد نامطلوب این دو نهاد مهم شاهد نارضایتی قشر وسیعی از حاکمیت هستیم که در صورت تداوم این وضعیت نمی توان چشم انداز مثبتی را برای بهبود وضعیت مردم انتظار داشت. 

وی با بیان اینکه تمام موفقیت های نظام تاکنون  به دلیل حضور معنادار مردم در رویدادهای مهم بوده است و در آینده هم هر جا مردم حضور حداکثری داشته باشند برگ برنده نظام خواهد بود از مردم خواست نسبت به سرنوشت خود بی تفاوت نباشند و نگذارند افرادی که هیچگونه نسبتی با آرمانهای اولیه انقلاب ندارند برای آنها تصمیم بگیرند. 

عارف در پایان در پاسخ به این سوال که راهکار عملی برای بهبود وضعیت مردم چیست ؟گفت: ما در مجموعه بنیاد امید ایرانیان به عنوان یک نهاد غیردولتی بارها پیشنهاد اصلاح نظام حکمرانی و میدان‌داری نخبگان را داده ایم وقتی از اصلاح نظام حکمرانی صحبت می کنیم ناظر به اصلاح ساختارها و اصلاح رویه هاست و قاعدتا نمی توان با شیوه حکمرانی دهه 60 کشور را اداره کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :