19 دی: مطالبه فعال شدن گشت ارشاد مدیران به عنوان وعده‌ای که رئیس جمهور پیش از انتخابات داده بود؛ چند بار از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است؛ درخواستی که حالا با افشای موضوع «چای دبش» معطوف به تخصیص ارز وارداتی و واردات غیرضرور بار دیگر مجال طرح یافته است؛ آن هم در آستانه انتخاباتی دیگر!

به گزارش نمایندگان، نامه عذرخواهی یکی از نمایندگان مجلس از رئیس جمهور به دلیل اعلام اطلاعات نادرست در نطق میان دستور دیروز منتشر شد؛ نطقی که که دو صفر به خرج و برج دولت به اشتباه اضافه کرده بود اما نامه فقط حاوی عذرخواهی نبود. اولین درخواست این نماینده از رئیس جمهور بعد از عذرخواهی این بود که  گشت ارشاد مسئولین به صورت جدی راه اندازی شود.

او به موضوع چای دبش هم اشاره کرده و گفته بود قبل از آنکه چای دبش، تبدیل به چاه دبشی برای نظام شود، کامل با مردم صحبت کنید.

مشابه این ادبیات را از سوی برخی دیگر از نمایندگان مجلس شنیده ایم. از جمله هفته پیش در موضوع واردات برنج که یک نماینده خواهان اعزام گشت ارشاد مسئولان به این موضوع شد. 

ماجرای برنج این است که کمتر از دو ماه از زمانی که نمایندگان استان های شمالی کشور با معاون اول رئیس جمهور جلسه ویژه ای برای برون رفت از وضعیت برنج کاران و واردات این محصول برگزار کردند، می‌گذرد و هرچند در آن زمان دولت وعده حمایت از برنج کاران را داد اما حالا بیشترین تذکری که از سوی این نمایندگان مطرح می‌شود، موضوع واردات برنج است تا جایی که از رئیس جمهور می‌خواهند تا گشت ارشاد مدیران را عازم پیگیری این موضوع کند. 

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در آن جلسه تاکید کرده بود: مادامی که یک گرم برنج داخلی در انبارهای کشاورزان وجود دارد، واردات و توزیع برنج خارجی تخلف محسوب می شود و دستگاههای نظارتی با افراد خاطی و متخلفین در این زمینه برخورد خواهند کرد.

با این حال در همان زمان، نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که لحظه حضورش در این وزارتخانه تاکنون هیچ ثبت سفارشی برای واردات برنج انجام نشده است.

هفته گذشته علی اصغر باقرزاده نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به رئیس جمهور گفت:  آقای رئیس جمهور؛ وقتی تا ۳ میلیون تن برنج تولید کردیم، برای چه ۲ میلیون تن برنج وارد شده است؟ گشت ارشاد خود را به موضوع واردات برنج اختصاص دهید، مشابه موضوع "چای دبش" در واردات برنج هم صورت گرفته است. 

دیوان محاسبات ورود کند

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و نماینده رشت در مجلس هم که پیش از این در مورد فساد در واردات برنج تذکر داده بود به تشریح جزئیات دیگری از واردات ۲ میلیون تن برنج پرداخته و گفته است: در زمان وزارت آقای سادتی‌نژاد اتفاق افتاده و الان هم در دوره ریاست فعلی بانک مرکزی و هم اکنون هم سفارش دادند و دوباره وارد می‌کنند. این 2 میلیون تن بخشی با ارز ترجیحی و بخشی با ارز 28 هزار و 500 تومانی دارد وارد می‌شود و با قیمت بیشتر در بازار فروخته می شود.

به گفته وی درخواست نمایندگان مجلس این است که دیوان محاسبات باید به تخلف در واردات برنج  ورود کند.

گشت ارشاد مدیران بر سر «چاه دبش»

پیش از این نیز سیدغنی نظری خانقاه در نشست علنی در هفته های اخیر در تذکر شفاهی خود گفت: اختلاسی که در حوزه چای اتفاق افتاده و اسامی مختلفی هم برای آن می‌گذارند تا تحت پوشش قرار بگیرد به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و به رئیس جمهور تذکر می‌دهم که گشت ارشاد مدیرانش را فعال کرده و با جدیت با متخلفان برخورد کند.
پیش از این نیز مطالبه فعال سازی گشت ارشاد مدیران در توییتی از سوی مالک شریعتی نیاسرعضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مطرح شده و به کنایه نوشته بود:  به درستی، گشت ارشاد مدیران را اعلام کردید تا بانیان وضع موجودِسابق و مدیران غیر تحول‌خواه کنار روند! در مواردی نیز اقدامات خوبی شد اما ظاهرا در وزارت نفت کار گره خورده است.
  • نویسنده :
  • منبع :