19 دی: پلیس سریلانکا امروز یکشنبه از دستگیری نزدیک به ۱۵ هزار نفر در جریان کمپین یک هفته مبارزه با مواد مخدر تحت حمایت ارتش خبر داد.
به گزارش استریتز تایمز، پلیس اعلام کرد عملیاتش با نام رمز "یوکتیا" یا "عدالت" منجر به کشف و ضبط تقریباً ۴۴۰ کیلوگرم مواد مخدر از جمله ۲۷۲ کیلوگرم ماده مخدر گل، ۳۵ کیلوگرم حشیش و ۹ کیلوگرم هروئین شد.
در بیانیه پلیس آمده است ۱۳ هزار و ۶۶۶ مظنون دستگیر شدند و نزدیک به هزار و صد معتاد بازداشت و برای بازپروری اجباری به یک مرکز تحت کنترل ارتش فرستاده شدند.
رسانه‌های محلی تصاویری از پلیس و سربازان را نشان دادند که از سگ‌های مواد یاب برای تفتیش خانه‌ها در پایتخت و جاهای دیگر استفاده می‌کنند.
پلیس خبر داد حملاتش را به خاطر تعطیلات کریسمس متوقف خواهد کرد زیرا افسران باید برای انجام وظایف امنیتی تعطیلات مستقر شوند. اما پس از ۵ دی که پایان تعطیلات بودایی محسوب می‌شود، فعالیتش از سر گرفته خواهد شد.
این اقدام پلیس سریلانکا از سوی برخی فعالان حقوق بشر محکوم شد.
حجاز حزب الله، وکیل حقوق بشر سریلانکایی، در این خصوص گفت حملات پلیس غیرقانونی است زیرا بدون حکم بازرسی انجام شد و از قربانیان خواست اطلاعات افسران را دریافت کنند تا بعداً اقدامات قانونی را آغاز کنند.
آمبیکا ساتکوناناتان، دیگر فعال حقوق بشر، در رسانه های اجتماعی نوشت جستجوها بر اساس شواهد نبود بلکه «فقط مناطق فقیر هدف قرار گرفتند.»
وی افزود پلیس در حال دستگیری مصرف‌کنندگان مواد مخدر و فروشندگان خرده‌پا است، اما به قاچاقچیان کلان توجهی ندارد.
مقامات بر این باورند که این جزیره واقع در اقیانوس هند به عنوان یک گذرگاه قاچاق مواد مخدر استفاده می شود.
بزرگترین کشف مواد مخدر سریلانکا دی ماه ۱۳۹۵ رخ داد که پلیس ۸۰۰ کیلوگرم کوکائین کشف کرد.
  • نویسنده :
  • منبع :